Από το Vine στο TikTok: Το μυστικό της επιτυχίας της πλατφόρμας που ξεπέρασε το Google


Η εφαρμογή TikTok, παρά το γεγονός ότι είναι σχετικά καινούργια, αφού εμφανίστηκε μόλις το 2017 ήταν η δημοφιλέστερη εφαρμογή τόσο το 2019, όσο και το 2020. Μάλιστα, ήταν η έβδομη εφαρμογή στη λίστα με αυτές που έχουν «κατεβάσει» περισσότερο οι χρήστες, για την δεκαετία του 2010. Πρόσφατα η εφαρμογή ξεπέρασε σε επισκεψιμότητα και το Google ενώ, εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του 2022 θα φτάσει περίπου τους 2 δισεκατομμύρια χρήστες.

Τι είναι το TikTok

Το TikTok είναι μια δημοφιλής πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο που δημιουργήθηκε από την Κινεζική εταιρία ByteDance. Σε αντίθεση με το Youtube τα βίντεο στο TikTok είχαν διάρκεια 15 δευτερόλεπτα κάτι που η εταιρία άλλαξε αργότερα επεκτείνοντας τον χρόνο των βίντεο στα 60 δεύτερα.

Οι δημιουργοί της εφαρμογής είχαν ως πρότυπο το Vine, μια πλατφόρμας περίπου σαν το TikTok που ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 2012. Τον Οκτώβριο του ίδιου έτους η εφαρμογή αγοράστηκε από το Twitter. Το Vine κατάφερε να κερδίσει έναν αξιοπρεπή αριθμό χρηστών για μερικά χρόνια ωστόσο ”ηττήθηκε” από άλλες πλατφόρμες που συμπεριέλαβαν την λειτουργία δημιουργίας μικρών βίντεο και τον Απρίλιο του 2019 το Twitter αποφάσισε να κλείσει την εφαρμογή. Σε αντίθεση όμως με τον πρόγονο του το TikTok έχει καταφέρει να επιβιώσει μέχρι και σήμερα.

Το μυστικό της επιτυχίας

Σύμφωνα με την Guardian, πρόκειται για μια σειρά έξυπνων επιλογών: εύχρηστα εργαλεία δημιουργίας βίντεο, τα οποία θολώνουν τη γραμμή μεταξύ δημιουργού και καταναλωτή, τεράστια «βιβλιοθήκη» μουσικής που επιτρέπει σε έφηβους να «ντύσουν» τα βίντεό τους χωρίς να νοιάζονται για τα πνευματικά δικαιώματα, διαφημιστική καμπάνια δισεκατομμυρίων δολαρίων που κατάφερε να «κλέψει» χρήστες.

Το πιο ισχυρό εργαλείο όμως που διαθέτει η πλατφόρμα για να τραβά τους χρήστες και να τους κρατά αγκιστρωμένους, είναι το «FYP» (For Your Page) και ο αλγόριθμος που το συμπληρώνει. Πρόκειται για την προεπιλεγμένη οθόνη που βλέπουν οι νέοι χρήστες κατά το άνοιγμα της εφαρμογής. Ακόμα κι αν κάποιος δεν ακολουθεί άλλο λογαριασμό, θα δει την αρχική του γεμάτη με μια ατελείωτη ροή σύντομων βίντεο, τα οποία έχουν επιλεχθεί από τα δημοφιλέστερα εκείνη την περίοδο.

Η συγκεκριμένη απόφαση έδωσε ώθηση στην εταιρεία, συγκριτικά με το facebook και το Twitter. Αν κάποιος λογαριασμός σε αυτές τις πλατφόρμες δεν ακολουθεί κανέναν, είναι πραγματικά μόνος, το TikTok ασχολείται με αυτό από την πρώτη μέρα. Το «μυστικό» όμως είναι αυτό που συμβαίνει στη συνέχεια. Καθώς ο χρήστης «εξερευνά» αυτή την αρχική σελίδα, η σύνθεση των βίντεο σταδιακά αλλάζει.

Η πλατφόρμα από ένα σημείο και μετά γίνεται «περίεργα» καλή στο να προβλέπει ποια βίντεο θα προκαλέσουν το ενδιαφέρον του χρήστη. Ωστόσο, ο τρόπος που σταθμίζονται όλες αυτές οι πληροφορίες και οι ακριβείς παράγοντες που οδηγούν ένα βίντεο να εμφανιστεί στη ροή του χρήστη, παραμένουν ασαφείς. Παρόλα αυτά σύμφωνα με ειδικούς μια βασική καινοτομία που παρατηρείται είναι πως, σε αντίθεση με παλαιότερους αλγόριθμους που αφορούσαν προτάσεις, το Tik Tok δεν περιμένει απλώς τον χρήστη να υποδείξει ότι του αρέσει ένα βίντεο.

Τα στατιστικά


Για τους λάτρεις των στατιστικών παρακάτω παραθέτουμε μερικάΜηνιαίοι ενεργοί χρήστες: Το TikTok έχει επίσημα πάνω από 1 δισεκατομμύριο μηνιαίους ενεργούς χρήστες σε αντίθεση με τις άλλες πλατφόρμες (Facebook 2.9δισ YouTube 2.2 δισ Instagram 1.4 δισ, Snapchat 500 εκ Pinterest 480 εκ Twitter 397 εκ).
Συνολικά το TikTok έχει ληφθεί πάνω από 2.6δισ φορές παγκοσμίως τον Δεκέμβριο του 2020 σύμφωνα με το Sensor Tower, ενώ μόνο τον Ιανουάριο του 2021 είχε 62εκ λήψεις.
Οι χρήστες παγκοσμίως ξοδεύουν κατά μέσο όρο ως και 95 λεπτά την ημέρα (πάνω από 1,5 ώρα) του χρόνου τους στην πλατφόρμα.
Τέλος Το TikTok είχε 104 εκατομμύρια λήψεις μόλις τον περασμένο μήνα (αύξηση 46% από την περίοδο πριν από ένα χρόνο).

Προσπάθειες αντιγραφής

Βλέποντας την επιτυχία που έχει το TikTok, οι υπόλοιπες πλατφόρμες προσπαθούν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα. Πιο συγκεκριμένα το Instagram εξετάζει τρόπους να παρουσιάσει κάτι νέο στους χρήστες του. Τον Φεβρουάριο του 2021 το Instagram είχε ανακοινώσει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουν οι χρήστες τα περίφημα stories, χωρίς όμως να ανακοινώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Τώρα, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης δοκιμάζει το κάθετο scroll στα stories, που θυμίζει αρκετά τον τρόπο λειτουργίας του TikTok. Χρήστες του Instagram από Βραζιλία και Τουρκία ανέφεραν ήδη ότι τα stories δεν λειτουργούν με swipe δεξιά και αριστερά, αλλά με κάθετο scroll. Με αυτό τον τρόπο θα μεταφέρονται στα stories του επόμενου φίλου τους, ενώ με το παραδοσιακό οριζόντιο scroll θα συνεχίσουν να βλέπουν Stories από τον ίδιο χρήστη.

Τo Instagram δεν έχει ανακοινώσει ακόμα εάν το νέο χαρακτηριστικό στα stories θα γίνει διαθέσιμο για όλους καθώς προφανώς συλλέγει αντιδράσεις από την “δοκιμή” που είναι σε εξέλιξη. Αντίστοιχα το Youtube προσπαθεί μέσω του Youtube Short να αντιγράψει το TikTok δίνοντας την δυνατότητα στους δημιουργούς του να μπορούν να δημιουργήσουν και βίντεο μικρής διάρκειας εκτός από τα κανονικά βίντεο που έχουν συνηθίσει να βλέπουν οι χρήστες.

Τέλος με την εξαγορά του Twitter, ο Elon Musk σχεδιάζει να επαναφέρει την πλατφόρμα Vine.

Σύμφωνα με δημοσίευμα του Axios, ο Musk αναγκάζει τους μηχανικούς του Twitter να επανεξετάσουν τον παλιό κώδικα του Vine και να εργάζονται σε μια επανεκκίνηση της πλατφόρμας «που θα μπορούσε να είναι έτοιμη μέχρι το τέλος του έτους». Αυτό ακολουθεί λίγο αφότου ο Musk δημοσίευσε μια δημοσκόπηση στο Twitter σχετικά με την υπηρεσία, ρωτώντας αν οι χρήστες ενδιαφέρονται να ξαναδούν το Vine.

Η δημοσκόπηση, με σχεδόν το 70% των χρηστών να έχουν ψηφίσει «ναι» τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, κέρδισε ακόμη και την προσοχή σταρ των social media όπως ο Mr. Beast, ο οποίος έγραψε στο Twitter: «Αν το έκανες αυτό και όντως ανταγωνιζόσουν το tik tok, θα ήταν ξεκαρδιστικό».



Να σημειωθεί ότι τα σχέδια του Musk για την αναβίωση του Vine δεν έχουν ακόμη ανακοινωθεί επίσημα.

Πηγές:ERTNEWS.GR


Σχόλια

Διαβάστε ακόμη

Στα Παρασκήνια: Εκνευρισμός στο Μαξίμου μετά την ομιλία Καραμανλή*Παρότι στις εσωκομματικές εκλογές του ΣΥΡΙΖΑ δεν θα πάει κόσμος να ψηφίσει, μπορεί να παρουσιάσουν και πλασματική συμμετοχή*Αν και πολύς κόσμος έχει φύγει από τον ΣΥΡΙΖΑ θέλει να πάει να ψηφίσει τον... Γκλέτσο