Έρευνα του Αντικειμενικότητα: Πόσο ασφαλές είναι το Μετρό;



Με αφορμή το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, το Αντικειμενικότητα έκανε έρευνα σχετικά με τα μέτρα ασφαλείας που υπάρχουν στο Μετρό σε περίπτωση που γίνει κάτι αντίστοιχο. 

Υπάρχουν μέτρα ασφαλείας; πώς θα βγει ο κόσμος από τον συρμό αν εκτροχιαστεί ή συγκρουστεί; λειτουργούν βασικά εργαλεία για την προφύλαξη των επιβατών σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης; πόσο εκπαιδευμένο είναι το προσωπικό; τι αλλά προβλήματα υπάρχουν; τι περιστατικά μπορεί να συναντήσει κάποιος σε έναν συρμό;  

Παρακάτω ακολουθεί το ρεπορτάζ:

«Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης χρησιμοποιήστε το σφυρί για να σπάσετε το παράθυρο κινδύνου» αναφέρει το χαρτί πάνω από την θήκη όπου βρίσκεται το σφυρί. Όμως στις παρακάτω φωτογραφίες θα δείτε ότι δεν υπάρχει σφυρί παρά μόνο μια άδεια θήκη.






Το Αντικειμενικότητα προσπάθησε να επικοινωνήσει με την ΣΤΑ.ΣΥ 


Με την απάντηση ωστόσο, να μην είναι πειστική 




«Η έλλειψη σφυριών οφείλεται στις αλλεπάλληλες κλοπές τους και πρόκειται για μια κατάσταση επαναλαμβανόμενη αλλά και γνωστή στους αρμόδιους. Κάθε μέρα τα κλέβουν και κάθε μέρα βάζουμε καινούργια». 

Αναφέρουν επίσης, ότι ένας επιπλέον τρόπος διαφυγής από τον συρμό σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης είναι ο μηχανισμός των θυρών που ναι μεν θα λειτουργήσει αλλά αν το περιστατικό γίνει σε ώρα αιχμής που πάνω από εκατό άτομα βρίσκονται σε ένα μόνο βαγόνι πώς θα μπορέσουν όλοι αυτοί να βγούν;


 Πυροσβεστήρες


Σε ότι αφορά τους πυροσβεστήρες που υπάρχουν στους συρμούς όπως διαπίστωσε σε αυτοψία που πραγματοποίησε το Αντικειμενικότητα τελευταία ανανέωση τους έγινε το 2022. 



Ωστόσο σε αρκετούς συρμούς παλαιότερης γενιάς δεν είναι σίγουρο αν θα υπάρχει πυροσβεστήρας ή κατά πόσο θα λειτουργεί. 




Εικόνες εγκατάλειψης

Τα προβλήματα ασφαλείας δεν είναι το μόνο θέμα που έχουν οι συρμοί. Χαλασμένες λάμπες και βρώμικα καθίσματα είναι μερικά από τα χιλιάδες πράγματα που μπορεί να παρατηρήσει κάποιος.



Όμως ούτε τα βρώμικα καθίσματα, ούτε οι χαλασμένες λάμπες μπορούν να συγκριθούν με την πιθανότητα να σε κλέψουν με αρκετά από τα περιστατικά έχουν καταγραφεί και σε βίντεο.

  


Οι κίνδυνοι και η εγκατάλειψη των σταθμών: Η έξοδος κινδύνου στον σταθμό Μοναστηράκι "βγάζει" σε... χώρο εστίασης

Θα λέγαμε πως μια έξοδος κινδύνου υπάρχει για να διευκολύνει ανθρώπους των οποίων που κινδυνεύουν και τρέχουν να σωθούν.

Αυτό είναι κάτι που επίσης δεν ισχύει απαραίτητα στην Ελλάδα, με την εκπομπή “Κοινωνία Ώρα MEGA” να αποκαλύπτει ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα, σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα σημεία της Αθήνας -πόλο έλξης για Έλληνες και για τους τουρίστες. Τον πεζόδρομο της Ανδριανού.

Εκεί λοιπόν, υπάρχει ένας χώρος εστίασης, στον οποίον οδηγεί η έξοδος κινδύνου από το σταθμό τρένου στο Μοναστηράκι.

Μια ημέρα μετά τις αποκαλύψεις πως στο συγκεκριμένο σταθμός του ΗΣΑΠ δεν λειτουργεί ο εξαερισμός από το 2015 καθώς το σύστημα είναι κατεστραμμένο (κάτι που ισχύει για έως και την Ομόνοια), έγινε γνωστό πως η έξοδος κινδύνου οδηγεί στα τραπεζοκαθίσματα επιχείρησης εστίασης.




Στην αυτοψία που έγινε από ρεπόρτερ της εκπομπής, παρουσιάζεται η τεράστια σιδερένια πόρτα που υπάρχει στο πάνω μέρος της εξόδου κινδύνου, η οποία δεν είναι μεν κλειδωμένη, αλλά αυτός που θα επιχειρήσει να την ανοίξει, θα πρέπει να 'χει πολυετή εμπειρία στην άρση βαρών και την ενδυνάμωση.

Γίνεται σαφές πως κάποιος έδωσε άδεια στον επιχειρηματία, για να βάλει τραπέζια. Δηλαδή, ο Δήμος Αθηνών που παίρνει χρήματα από τα τραπεζοκαθίσματα (δημοτικά τέλη λέγονται), όπως συμβαίνει σε όλους τους Δήμους.

Μεταγενέστερα -έπειτα από καταγγελία-, 'ζωγραφίστηκε' μια οριοθέτηση “με μια κίτρινη έντονη γραμμή”, από την οποία αφαιρέθηκαν τα τραπέζια και οι καρέκλες πίσω από την πόρτα.

Για την ακρίβεια, μετακινήθηκαν δέκα εκατοστά μακριά από την οριοθέτηση, με τον καταστηματάρχη να τηρεί τις συμβατικές του υποχρεώσεις, χωρίς απαραίτητα αυτό να σημαίνει πως διευκολύνει την έξοδο επιβατών που μπορεί να κάνουν χρήση της εξόδου κινδύνου για να σωθούν -όχι γιατί κουράστηκαν να πηγαίνουν από την κανονική έξοδο και αποφάσισαν να αλλάξουν παραστάσεις.

Ποια εντολή πήραν το 2014 οι εργαζόμενοι στον ΗΣΑΠ

Ο Πάνος Κοντογιάννης, πρόεδρος εργαζομένων των Σταθερών Συγκοινωνιών (ΣΤΑΣΥ) είπε στην εκπομπή πως “ένας δημοσιογράφος είχε αναδείξει το 2014-15 πως ήταν φραγμένη η συγκεκριμένη πόρτα.

Εκείνη την εποχή ήμουν στο μηχανοστάσιο και εμείς ήμασταν αυτοί που κάναμε τις εξόδους κινδύνου.

Στο κάτω μέρος της σκάλας που οδηγεί στην έξοδο κινδύνου υπάρχουν δυο μικρές πόρτες (δεξιά και αριστερά) τις οποίες είχαμε επισκευάσει και είχαμε τοποθετήσει διακοπτάκια, ώστε να ενημερώνεται το κέντρο ελέγχου πως άνοιξαν οι έξοδοι κινδύνου.

Στο πάνω μέρος της σκάλας, επισκευάσαμε την πόρτα για να δουλεύει με τον μοχλό της πυρασφάλειας, ώστε να ανοίγει. Εμείς ήμασταν κι εκείνοι που σημαδέψαμε την οριοθέτηση με ένα κίτρινο χρώμα, για να μην μπαίνουν καθίσματα και γλάστρες, ώστε τουλάχιστον να μπορεί να ανοίξει η πόρτα.

Τώρα, ως προς το πώς θα περάσει ο κόσμος αυτό είναι κάτι που πρέπει να δει η εταιρία με τον άνθρωπο που ενοικιάζει το χώρο”.

Yπό φυσιολογικές συνθήκες (δηλαδή, για να έχει λόγο ύπαρξης η έξοδος κινδύνου) ο δρόμος θα έπρεπε να είναι ανοιχτός έως την Ανδριανού. "Εμείς είχαμε εντολή τότε να οριοθετήσουμε μόνο το κομμάτι που βρίσκεται πίσω από την πόρτα" τόνισε ο κύριος Κοντογιάννης.

Πού ανήκει όμως, αυτός ο χώρος στον οποίον καταλήγει η έξοδος κινδύνου και επιχειρηματίας έχει πάρει άδεια για να έχει τραπεζοκαθίσματα;

Όπως ομολόγησε ο πρόεδρος εργαζομένων των ΣΤΑΣΥ “δεν το γνωρίζω αυτό. Ή στον Δήμο ανήκει ή στον ΗΣΑΠ. Πρέπει όμως, να το δουν αυτό οι αρμόδιοι με τον άνθρωπο που ενοικιάζει το χώρο, ώστε να υπάρχει περισσότερος ελεύθερος χώρος.

Όπως και να ‘χει, η πόρτα πρέπει να ανοίγει ελεύθερα. Δεν πρέπει να υπάρχει εμπόδιο”.

Εισροή θαλασσινού νερού στον... καινούργιο σταθμό του Πειραιά


Την παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου προκάλεσαν δημοσιεύματα που, επικαλούμενα σειρά εγγράφων που δημοσίευσε το Datajournalists, κάνουν λόγο για σωρεία βλαβών στην γραμμή του μετρό του Πειραιά.

Με εντολή του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Αθήνας, ο Εισαγγελέας του ΑΠ Ισίδωρος Ντογιάκος έδωσε εντολή για την διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να αξιολογηθούν τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν και να ελεγχθεί κάθε υπεύθυνος για τον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συντήρηση του έργου στη γραμμή μετρό του Πειραιά.

Τα στοιχεία που είδαν το φως της δημοσιότητας αναφέρονται σε 390 καταγραφές βλαβών και αστοχιών, μεταξύ των οποίων εισροή υδάτων σε σήραγγα του μετρό από το λιμάνι του Πειραιά με αποτέλεσμα να εμφανίζονται έντονες οξειδώσεις και διαβρώσεις στις τροχιές.

Μάλιστα, τα προβλήματα καταγράφονται και σε τμήματα της γραμμής προς Μανιάτικα, Νίκαια , Κορυδαλλό, Αγία Βαρβάρα και Αγία Μαρίνα με τα έγγραφα να κάνουν αναφορές σε αστοχίες ,καψίματα στην ηλεκτροφόρο τροχιά ,λασκαρισμένους συνδέσμους ενώ ιδιαίτερη μνεία γίνεται και σε θέματα σκυροδέτησης.

Στον κατάλογο των ζητημάτων που έχουν καταγραφεί στα επίμαχα έγγραφα αναφέρονται επίσης βλάβες, από αισθητήρες που δεν λειτουργούν και οθόνες μόνιτορ για τους οδηγούς με «παγωμένη εικόνα», σειρά αστοχιών στα επικοινωνιακά δίκτυα, αλλά επίσης και για πόρτες ασφαλείας που προκαλούν ψευδείς συναγερμούς, προβλήματα στην ηλεκτρική τροφοδοσία και στα τα συστήματα πυρανίχνευσης, τις κάμερες ασφαλείας και άλλα με τα περισσότερα “ακίνδυνα” δυσλειτουργίες στα ρολόγια στις αποβάθρες και στις κυλιόμενες σκάλες.

Οι πληροφορίες για την υπόθεση αναφέρουν πως η ΣΤΑΣΥ έχει ζητήσει από την υπεύθυνη των έργων «Αττικό Μετρό» να μεριμνήσει σε συνεννόηση με την κατασκευάστρια, την κοινοπραξία ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM για την διόρθωση των προβλημάτων, πλην όμως χωρίς μέχρι στιγμής να έχει κάποιο αποτέλεσμα στις επιστολές που έχει αποστείλει.

Όπως αναφέρεται στην σελίδα Datajournalists η εν λόγω κοινοπραξία είναι η ίδια “που κατασκευάζει την νέα γραμμή 4 του Μετρό (Άλσος Βεΐκου-Γουδή) ενώ η ALSTOM συμμετέχει και στην υλοποίηση της “στοιχειωμένης” σύμβασης 717 της ΕΡΓΟΣΕ για το σύστημα τηλεδιοίκησης-σηματοδότησης που υπεγράφη το 2014, με πολλούς να εκτιμούν πως εάν είχε παραδοθεί, μπορεί να είχε προληφθεί το δυστύχημα των Τεμπών.

Από τον περασμένο Νοέμβριο πέρασαν τέσσερις μήνες αλλά το πρόβλημα της εισροής υδάτων δεν έχει αποκατασταθεί και αυτό γεννά σοβαρό προβληματισμό.

Υπενθυμίζεται ότι ένα από τα πιο εντυπωσιακά στοιχεία του έργου για το οποίο ο παραιτηθείς υπουργός Υποδομών αλλά και ο παραμένων υφυπουργός του Γιώργος Καραγιάννης επαίρονταν όταν το έργο πλησίαζε να παραδοθεί, ήταν ακριβώς ότι ο υπόγειος σταθμός «Πειραιάς» βρίσκεται πολύ χαμηλότερα από την στάθμη της παρακείμενης θάλασσας και το ίδιο ισχύει για μεγάλο μέρος της σήραγγας που οδηγεί προς το Δημοτικό Θέατρο”.
Aττικό Μετρό: «Το θέμα των διαρροών έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά»

Από την πλευρά της, η Αττικό Μετρό ΑΕ αναφέρει, μεταξύ άλλων, σε ανακοίνωσή της ότι «το θέμα των διαρροών στη σήραγγα έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και έχουν ήδη γίνει επεμβάσεις αφαίρεσης των όποιων οξειδώσεων και διαβρώσεων στις σιδηροτροχιές, οι οποίες σε κάθε περίπτωση δεν έθεταν προβλήματα λειτουργικότητας και ασφάλειας του ΜΕΤΡΟ».

Σε άλλο σημείο τονίζει ότι «το έργο της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά είναι απόλυτα αξιόπιστο και ασφαλές σε αντίθεση με όσα αναφέρονται στα σχετικά δημοσιεύματα».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

«Το τμήμα της σήραγγας στην περιοχή του σταθμού «Πειραιάς», στο οποίο πρόσφατα εμφανίστηκαν μικρές διαρροές νερού με μορφή «στραγγιδίων», κατασκευάστηκε το καλοκαίρι του 2017.

Το έργο παραδόθηκε για χρήση στη ΣΤΑΣΥ ΑΕ στις 07.10.22.

Προ της έναρξης της λειτουργίας του τμήματος της επέκτασης της Γραμμής 3 του Μετρό «ΜΑΝΙΑΤΙΚΑ – ΠΕΙΡΑΙΑΣ – ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ» ουδέποτε είχαν παρατηρηθεί διαρροές σε αυτό το τμήμα ούτε οξειδώσεις στις τροχιές και όλες οι μετρήσεις που διενεργήθηκαν βρέθηκαν εντός των επιτρεπτών ορίων.

Εμφανίστηκαν μετά την έναρξη της λειτουργίας και αμέσως η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. ζήτησε από τον Ανάδοχο, μέσω διαδοχικών επιστολών, να προβεί στις απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες.

Επισημαίνεται ότι οι Διεθνείς Προδιαγραφές κατασκευής σηράγγων ΜΕΤΡΟ δεν αποκλείουν την πιθανή, περιορισμένης έκτασης, παρουσία υγρασιών, ενώ ταυτόχρονα ο σταθμός «Πειραιάς» είναι στεγανός.

Το θέμα των διαρροών στη σήραγγα έχει αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και έχουν ήδη γίνει επεμβάσεις αφαίρεσης των όποιων οξειδώσεων και διαβρώσεων στις σιδηροτροχιές, οι οποίες σε κάθε περίπτωση δεν έθεταν προβλήματα λειτουργικότητας και ασφάλειας του ΜΕΤΡΟ.

Σήμερα η σιδηροτροχιά και η ηλεκτροφόρος τροχιά έχουν πλήρως αποκατασταθεί, χωρίς να παρατηρούνται νέες διαρροές ή επανεμφάνιση οξειδώσεων.

Κατά τα λοιπά οι όποιες βλάβες αναφέρονται από την ΣΤΑ.ΣΥ. Α.Ε. δεν είναι ασυνήθεις στην έναρξη λειτουργίας τέτοιων σύνθετων έργων όπως το Μετρό, είναι επουσιώδεις και αντιμετωπίζονται το ταχύτερο δυνατό από την Ανάδοχο Κοινοπραξία, στο πλαίσιο της εγγύησης του Έργου, υπό την επίβλεψη της ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. και δεν δημιουργούν κανένα πρόβλημα ασφάλειας στη λειτουργία του συστήματος.

Καταλήγοντας, το φαινόμενο των περιορισμένης έκτασης διαρροών και οξειδώσεων που εμφανίστηκε μετά τη θέση σε λειτουργία του έργου και οι όποιες επουσιώδεις βλάβες αναφέρονται από την ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε. αντιμετωπίζονται εγκαίρως και επιτυχώς.

Το έργο της επέκτασης του Μετρό στον Πειραιά είναι απόλυτα αξιόπιστο και ασφαλές σε αντίθεση με όσα αναφέρονται στα σχετικά δημοσιεύματα.

Η ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. διαθέτει εμπειρία πάνω από τριάντα χρόνια στην κατασκευή έργων Μετρό, με κύριο γνώμονα την ασφάλεια και την λειτουργικότητα των υποδομών της».

«Δεν έχει γίνει ποτέ δοκιμή στα συστήματα πυρασφάλειας»



Αναφερόμενος ειδικά στον σταθμό του Πειραιά, ο Πάνος Κοντογιάννης, πρόεδρος Εργαζομένων ΣΤΑΣΥ, μιλώντας στο OPEN και την εκπομπή «Ώρα Ελλάδος» λέει πως η καντίνα που τοποθετήθηκε στον σταθμό τον Αύγουστο, «μας έκανε να κοιτάξουμε μια σειρά από γεγονότα και να δούμε πώς συνέβη, γιατί εμείς θεωρούμε πως δεν ταιριάζει σε καμία περίπτωση με τον χαρακτήρα του σταθμού, που είναι μνημείο νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς».

«Έχει βγει δηλαδή σε ΦΕΚ και οποιαδήποτε παρέμβαση γίνεται πρέπει να πάρει άδεια από την Εφορία Νεότερων Μνημείων», εξηγεί.

Παίρνοντας αφορμή από την καντίνα, όπως λέει, «αρχίσαμε να ψάχνουμε την πυρασφάλεια του σταθμού, τις εξόδους κινδύνου και όλα αυτά. Είδαμε με έκπληξη ότι το 2018 όταν η ΣΤΑΣΥ εγκατέστησε τις εξόδους, τις πύλες του ηλεκτρονικού εισιτηρίου και άλλαξε το σχέδιο πυρασφάλειας του σταθμού. Το σχέδιο δεν εγκρίθηκε από την πυροσβεστική και έγιναν παρατηρήσεις. Εκ του νόμου, όμως, άλλαξε η διαδικασία και δεν γίνεται πια μέσω πυροσβεστικής».

Εάν χρειαστεί εκκένωση του σταθμού σε κάποια επείγουσα κατάσταση και σχετικά με το εάν θα λειτουργήσει η πυρασφάλεια, ο κ. Κοντογιάννης αναφέρει πως δεν γνωρίζει τι θα συμβεί αλλά «εγώ ανησυχώ ότι η πυροσβεστική δεν ενέκρινε το αρχικό σχέδιο».

Όπως είπε, υπάρχουν πυροσβεστικές φωλιές, τρεις μεγάλοι έξοδοι, οι πύλες που ανοίγουν με emergency κουμπί, «αυτό δεν ξέρω όμως αν είναι αρκετό. Δεν έχει γίνει ποτέ δοκιμή εδώ όπως και σε κανένα σημείο του ΗΣΑΠ στα συστήματα πυρασφάλειας».

«Είμαι από το '08 στην εταιρεία, δεν έχω δει πουθενά δοκιμή. Το μόνο που κάνουν είναι να αλλάζουν πυροσβεστήρες όταν φτάνει η ημερομηνία λήξης», τονίζει χαρακτηριστικά.
Είναι εκπαιδευμένοι οι εργαζόμενοι σε περίπτωση πυρκαγιάς;



Όσον αφορά στην έλλειψη φωτισμού των εξόδων κινδύνου, ο ίδιος δήλωσε πως αυτό αφορά το κομμάτι του Μοναστηρακίου έως και την Αττική. «Εκεί υπάρχουν έξοδοι που θα έπρεπε να είναι ανοιχτές, αν συμβεί κάτι να φύγει από εκεί ο κόσμος, αμφιβάλλω αν υπάρχουν αυτά», είπε.

Σε ερώτηση εάν οι εργαζόμενοι είναι εκπαιδευμένοι σε περίπτωση πυρκαγιάς, ο ίδιος απαντά πως «φαντάζομαι στα χαρτιά θα υπάρχουν. Τώρα, αν έχουν κάνει κάποια εκπαίδευση ή δοκιμή, θα απαντήσω όχι. Δεν το έχω δει ποτέ να συμβαίνει αυτό».
«Μας είπαν "φτιάξαμε" τον εξαερισμό» - «Δεν φτιάξανε τίποτα»


Αναφορικά με την Ομόνοια και την έλλειψη εξαερισμού, είπε πως το πρόβλημα εντοπίστηκε το 2015.

«Τότε ενοχλήσαμε ανθρώπους που είναι υπεύθυνοι για τη συντήρηση, προσφέραμε και τεχνική βοήθεια. Σε κάποια φάση μας είπαν "το φτιάξαμε". Με έκπληξη είδαμε όταν ρίξανε χημικά πριν περίπου 20 μέρες, οι αστυνομικοί μια Κυριακή, ότι δεν λειτουργεί. Άρα δεν φτιάξανε τίποτα».

Τέλος, διευκρίνισε πως «σε ό,τι αφορά τη συντήρηση των συρμών, σε θέματα ασφάλειας, αυτή γίνεται στο 100%, είναι κάτι που δεν μπαίνουμε σε διαδικασία για εκπτώσεις αλλά κάπου εκεί τελειώνει το 100% και αυτά που κάνουμε».

Συμπεράσματα

Φυσικά τα συμπεράσματα αυτής της έρευνας πρέπει να τα βγάλει ο κάθε αναγνώστης. Όμως επειδή και εγώ καθώς και δικοί μου άνθρωποι χρησιμοποιούμε το Μετρό για τι καθημερινές μας μετακινήσεις και είναι κάτι που με ανησυχεί πιστεύω ότι πρέπει άμεσα να ληφθούν σοβαρά μέτρα για την αντιμετώπιση όλων αυτών των κινδύνων που υπάρχουν εντός των συρμών καθώς και εντός των σταθμών ώστε να αποφύγουμε να ξανά ζήσουμε μια τραγωδία αντίστοιχη με αυτή των Τεμπών αν όχι και μεγαλύτερη.   



 

    

 


 

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη