Ακρόπολη: Ζητούνται απαντήσεις για τη μασκαράτα και το ντροπιαστικό θέαμα
Πολλά ερωτήματα και μια πικρή γεύση ντροπής προκαλεί, πέρα από τις αντιδράσεις, η εικόνα των νέων βαμμένων λευκά και ντυμένων με χλαμύδες, περικεφαλαίες, σανδάλια και άλλες αρχαιοπρεπείς ενδυμασίες που πόζαραν και φωτογραφίζονταν στον Βράχο της Ακρόπολης.
Σοκαριστικό και αντιαισθητικό το θέαμα στο Παγκόσμιο Μνημείο Πολιτιστικής Κληρονομιάς. Οι φωτογραφίες που κυκλοφόρησαν την Κυριακή έφεραν στο προσκήνιο, δυστυχώς, για μια ακόμα φορά τον τρόπο με τον οποίο η ηγεσία του υπουργείου Πολιτισμού και η κυβέρνηση Μητσοτάκη αντιλαμβάνονται την πολιτιστική διαχείριση.
Το Σάββατο το απόγευμα, γύρω στις 19:30, έκπληκτοι οι τελευταίοι επισκέπτες του μνημείου έβλεπαν να διαδραματίζεται μπροστά τους αυτό το παράταιρο θέαμα με κορίτσια και αγόρια εν είδει Κούρων, Κορών και Καρυάτιδων να σουλατσάρουν μέσα στον αρχαιολογικό χώρο. Σαν να άνοιξε το Τριώδιο τις παραμονές του Πάσχα. Την ίδια ώρα παιανίζει η μπάντα του Λιμενικού Σώματος, όπως φαίνεται σε βίντεο από την είσοδο της Ακρόπολης.
Πρωτοφανή πράγματα. Και ενώ οι εικόνες που κυκλοφορούν από την Κυριακή το πρωί ντροπιάζουν τη χώρα διεθνώς, το υπουργείο Πολιτισμού τηρεί σιγή ιχθύος για το γεγονός.
Ενώ σε κάθε περίσταση σπεύδει να μας ενημερώσει καταλεπτώς για επισκέψεις, δηλώσεις, ομιλίες της υπουργού, αναστηλώσεις, επεμβάσεις σε αρχαιολογικούς χώρους, ευρήματα ετήσιων ανασκαφικών ερευνών, στην προκειμένη δεν βρίσκει ούτε δυο αράδες για να ενημερώσει τι συνέβη ακριβώς.
Έπειτα από πίεση των δημοσιογράφων αναγκάστηκε η Έλενα Κουντούρη, προϊσταμένη της Εφορείας Πόλεως Αθηνών, να ενημερώσει ότι «καθώς τον χώρο επισκέφθηκαν -με εισιτήριο- πολυμελείς ομάδες επισκεπτών, μεταξύ αυτών εμφιλοχώρησαν ορισμένοι με αρχαιοελληνικές ενδυμασίες, χωρίς να γίνουν αντιληπτοί από το φυλακτικό προσωπικό της Υπηρεσίας» και προανήγγειλε ότι θα διενεργηθεί ΕΔΕ για το περιστατικό.
Η αλήθεια, πάντως, είναι πως η Ακρόπολη είναι το καλύτερα φυλασσόμενο μνημείο, ενώ διαθέτει κάμερες που καταγράφουν λεπτομερώς την κίνηση στον Βράχο, στο Ερέχθειο, στα Προπύλαια, στην είσοδό της. Προφανώς τα γεγονότα έχουν καταγραφεί.
Εκτός αν, κατά διαβολική σύμπτωση, το συγκεκριμένο υλικό σβήστηκε ή, κατά ακόμα πιο διαβολική σύμπτωση, οι κάμερες χάλασαν. Σε κάθε περίπτωση το ερώτημα παραμένει: Τι έχει καταγραφεί από το περιστατικό; Όπως παραμένει και το ποιος έδωσε άδεια στην ομάδα νεαρών να μπει μασκαρεμένη στο μνημείο, όπως και στην μπάντα του Λιμενικού. Αλήθεια, κανείς δεν αντιλήφθηκε την είσοδό τους; Οι αρχαιοφύλακες δεν τους είδαν να μπαίνουν;
Οποιος θέλει μπαίνει όποτε και όπως θέλει στην Ακρόπολη; Ουσιαστικά όχι, αφού υπάρχει Υπουργική Απόφαση για την πρόσβαση και χρήση των αρχαιολογικών χώρων, και σύμφωνα με τις οδηγίες που ακολουθεί το φυλακτικό προσωπικό, απαγορεύεται στους αρχαιολογικούς χώρους η ενδυμασία που παραπέμπει σε μεταμφίεση.
Όπως άλλωστε επισημαίνει και σε άρθρο της η αντιπρόεδρος του ΣΕΑ Δέσποινα Κουτσούμπα, και τις ημέρες των Αποκριών απαγορεύεται ακόμη και στα μικρά παιδάκια να μπουν μέσα στην Ακρόπολη ντυμένα μασκαράδες, ενώ απαγορεύεται επίσης αυστηρά η είσοδος και στους οπαδούς του Δωδεκαθεϊσμού να εισέρχονται ντυμένοι με αρχαιοελληνική περιβολή.
Τότε τι συνέβη; Μήπως επρόκειτο για prive ξενάγηση; Όπως είχε ανακοινωθεί όταν το ΚΑΣ γνωμοδότησε για την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, οι prive ξεναγήσεις θα ξεκινούσαν τον Απρίλιο του 2024. Ωστόσο η έφορος Πόλης Αθηνών δήλωσε ότι «δεν αποτελεί σε καμία περίπτωση τμήμα της VIP ξενάγησης, δεδομένου ότι η έναρξη της εν λόγω δράσης προγραμματίζεται από τον ΟΔΑΠ μετά τις 10 Μαΐου τ.έ.».
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, οι αρχαιοφύλακες της Ακρόπολης πήραν προφορική εντολή και ενημέρωση ότι ομάδα Ινδών επιχειρηματιών θα επισκεπτόταν την Ακρόπολη το περασμένο Σάββατο και ότι υπάρχουν όλες οι άδειες που προβλέπονται από τον νόμο.
Η επίσκεψη θα γινόταν στο πλαίσιο της μουσικής εκδήλωσης στη Ρωμαϊκή Αγορά στις 27 Απριλίου που διοργάνωσε το Ελληνοϊνδικό Επιμελητήριο Εμπορίου και Οικονομίας έπειτα από σχετική γνωμοδότηση του ΚΑΣ στις 24 Απριλίου και τη συνακόλουθη απόφαση της ΓΔΑΠ στις 26 Απριλίου.
Μεγάλη απορία προκαλεί το γεγονός ότι στις φωτογραφίες που απεικονίζουν το αποκριάτικης κοπής θέαμα στην Ακρόπολη εμφανίζεται ο εκλεκτός της υπουργού Πολιτισμού, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων του ΥΠΠΟ Γιάννης Τσακοπιάκος ο οποίος, όπως είναι γνωστό, ελέγχεται από τη Δικαιοσύνη για τέσσερα κακουργήματα και ένα πλημμέλημα από την «αμαρτωλή» περίοδο της προεδρίας του στο Ταμείο Αλληλοβοήθειας Υπαλλήλων του ΥΠΠΟ. Παρά τα έργα και τις ημέρες του, έχει τοποθετηθεί από τη νυν ηγεσία του υπουργείου ως «εκπρόσωπος» του υπουργείου για τις συνεννοήσεις με τα μεγάλα ταξιδιωτικά γραφεία.
Συμπτωματική είναι η παρουσία του Γ. Τσακοπιάκου στην Ακρόπολη με τους μασκαρεμένους νεαρούς; Σε κάθε περίπτωση, τα ερωτήματα είναι σοβαρά και απαιτούν απαντήσεις.
Γιατί το κορυφαίο μνημείο της χώρας και εμβληματικό Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς δεν μπορεί να μετατρέπεται ούτε σε πασαρέλα (το είδαμε κι αυτό με τη φωτογράφηση του Dior) ούτε σε χώρο για καρναβαλικού τύπου θεάματα.
Η Ακρόπολη και ο συμβολισμός της παγκοσμίως ως μνημείο Δημοκρατίας και τόπος ιδιαίτερου κάλλους και αισθητικής δεν προσφέρονται για τις αντιαισθητικές εμμονές μιας κυβέρνησης και μιας ηγεσίας του ΥΠΠΟ που δεν σέβονται το πολιτιστικό απόθεμα της χώρας και επιπλέον την ντροπιάζουν διεθνώς.
Άμεση ήταν η αντίδραση της Κυριακής Μάλαμα, τομεάρχη Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ., η οποία από την Κυριακή το μεσημέρι επισημαίνει ότι «βλέπουμε φωτογραφίες από την Ακρόπολη των Αθηνών στην κοινωνική δικτύωση με χθεσινή ημερομηνία, στο οποίες διακρίνονται κάποιοι ντυμένοι “Ηρακλής” και “Αμαζόνα”, άλλοι ντυμένοι και βαμμένοι αρχαιοελληνικά αγάλματα κι άλλοι ντυμένοι θεότητες της αρχαιότητας.
Επειδή δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι το υπουργείο Πολιτισμού επέτρεψε να γίνει η Ακρόπολη μια κακόγουστη Ντίσνεϊλαντ, καλούμε άμεσα την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού να απαντήσει αν οι φωτογραφίες αυτές είναι γνήσιες ή αν πρόκειται για fake news. Αναμένουμε τις διευκρινίσεις του υπουργείου Πολιτισμού άμεσα».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.