Ντόναλντ Τραμπ: Δασμοί 25% στα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ – Παγκόσμιες αντιδράσεις
Νέο επεισόδιο από τον Ντόναλντ Τραμπ στον εμπορικό πόλεμο που ξεκίνησε μετά την επιστροφή του στον Λευκό Οίκο. Ο Αμερικανός πρόεδρος ανακοίνωσε την επιβολή δασμών 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, προκαλώντας παγκόσμιες αντιδράσεις.
«Αυτό που θα κάνουμε είναι να επιβάλουμε δασμούς 25% σε όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ», είπε ο Τραμπ στο Οβάλ Γραφείο. Όπως είπε, οι δασμοί θα τεθούν σε ισχύ «τη 2η Απριλίου».
Ο Ρεπουμπλικάνος πρόεδρος των ΗΠΑ βλέπει τους δασμούς ως εργαλείο για αύξηση εσόδων που θα αντισταθμίσουν τις φορολογικές περικοπές που έχει εξαγγείλει, αναζωογονώντας παράλληλα την παρακμάζουσα βιομηχανική βάση της χώρας.
Το 2024 οι ΗΠΑ εισήγαγαν επιβατικά αυτοκίνητα αξίας 220 δισ. δολαρίων και είδη αυτοκινήτου αξίας 474 δισ. δολαρίων. Οι μεγαλύτεροι προμηθευτές ήταν το Μεξικό, η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, ο Καναδάς και η Γερμανία.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση λυπάται «βαθιά» για την απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να προχωρήσει στην επιβολή δασμών 25% στα ευρωπαϊκά οχήματα που εισάγει η χώρα του, τόνισε χθες Τετάρτη το βράδυ μέσω X η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.«Λυπάμαι βαθιά για την αμερικανική απόφαση», σημείωσε η φον ντερ Λάιεν προσθέτοντας πως οι Βρυξέλλες «θα συνεχίσουν να αναζητούν λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων» με την Ουάσιγκτον.
Για «απευθείας επίθεση» εναντίον των Καναδών εργαζομένων έκανε λόγο ο πρωθυπουργός του Καναδά Μαρκ Κάρνι. «Οι τελωνειακοί δασμοί σε βάρος της αυτοκινητοβιομηχανίας μας είναι απευθείας επίθεση εναντίον των εργαζομένων» μας, είπε ο νέος ηγέτης των Φιλελεύθερων, κατηγορώντας τον Ντόναλντ Τραμπ ότι «προδίδει» τη συμφωνία ελεύθερου εμπορίου που έχουν συνάψει οι δυο χώρες και το Μεξικό.
Η Ιαπωνία έχει σκοπό να υιοθετήσει «προσήκοντα μέτρα» ανταπόδοσης των επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα ιαπωνικά οχήματα και θα εξετάσει «όλες τις επιλογές», προειδοποίησε ο Ιάπωνας πρωθυπουργός Σιγκέρου Ισίμπα. «Πρέπει να σκεφτούμε για τα προσήκοντα μέτρα μετά την ανακοίνωση αυτή. Φυσικά, θα εξετάσουμε όλες τις επιλογές», τόνισε ο Ισίμπα απευθυνόμενος στα μέλη του ιαπωνικού κοινοβουλίου. Η αυτοκινητοβιομηχανία παράγει χονδρικά το ένα τρίτο των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης τα οποία εξάγονται στις ΗΠΑ.
«Θεωρούμε ότι αυτά τα μέτρα (...) και άλλοι γενικότεροι περιορισμοί στο εμπόριο που επιβάλλονται από την αμερικανική κυβέρνηση μπορεί να έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις οικονομικές σχέσεις ανάμεσα στην Ιαπωνία και στις ΗΠΑ, καθώς και στην παγκόσμια οικονομία και στο πολυμερές εμπορικό σύστημα», τόνισε στους εκπροσώπους του Τύπου ο Ιάπωνας κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο Γιοσιμάσα Χαγιάσι. «Είναι εξαιρετικά λυπηρό το ότι η αμερικανική κυβέρνηση ανακοίνωσε αυτά τα δασμολογικά μέτρα (...) που συμπεριλαμβάνουν την Ιαπωνία», σημείωσε ακόμη.
Ο πρόεδρος της Βραζιλίας Λουίς Ινάσιου Λούλα ντα Σίλβα δήλωσε, από την πλευρά του, πως η χώρα του «δεν μπορεί να μην κάνει τίποτα» μπροστά στην επίθεση που έχει εξαπολύσει επιβάλλοντας δασμούς ο Αμερικανός ομόλογός του Ντόναλντ Τραμπ, επεκτείνοντας τη χθες Τετάρτη στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
«Δεν μπορούμε να μην κάνουμε τίποτα» σαν «αυτοί να είναι οι μόνοι που έχουν δίκιο και διαθέτουν τη δυνατότητα να δασμολογούν τα προϊόντα των άλλων», δήλωσε ο Λούλα κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου στο περιθώριο επίσημης επίσκεψής του στο Τόκιο. Στην Μπραζίλια «θα υιοθετήσουμε την προσέγγιση που κατά την άποψή μας θα είναι επωφελής για τη Βραζιλία», πρόσθεσε.
Πέφτουν οι μετοχές των ασιατικών αυτοκινητοβιομηχανιών
Οι ιαπωνικοί και οι νοτιοκορεατικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Toyota μέχρι τη Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους στις κεφαλαιαγορές να πέφτουν αφότου άνοιξαν τα ασιατικά χρηματιστήρια, μετά την ανακοίνωση για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ — αγορά κρίσιμης σημασίας για τις κατασκευάστριες αυτές.
Περί τις 02:10 (ώρα Ελλάδας) στο χρηματιστήριο του Τόκιο, οι τίτλοι μεγάλων ονομάτων του τομέα έπεφταν όλοι ανεξαιρέτως: της Toyota (–3,72%), της Mitsubishi (–3,7%), της Nissan (–3,2%), της Honda (–2,77%). Ο γενικός δείκτης παρουσίαζε επίσης πτωτική τάση, αν και όχι τόσο θεαματική (–0,79%). Στη Σεούλ, οι μετοχές της Hyundai Motor (–3,15%) και της Kia Corporation (–2%) βρίσκονταν σε παρόμοια τροχιά.
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας. Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό — έχουν ανασταλεί προς το παρόν — εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Πέφτουν οι μετοχές των ασιατικών αυτοκινητοβιομηχανιών
Οι ιαπωνικοί και οι νοτιοκορεατικοί κολοσσοί της αυτοκινητοβιομηχανίας, από την Toyota μέχρι τη Hyundai, βλέπουν τις τιμές των τίτλων τους στις κεφαλαιαγορές να πέφτουν αφότου άνοιξαν τα ασιατικά χρηματιστήρια, μετά την ανακοίνωση για την επιβολή επιπρόσθετων τελωνειακών δασμών στα εισαγόμενα οχήματα στις ΗΠΑ — αγορά κρίσιμης σημασίας για τις κατασκευάστριες αυτές.
Περί τις 02:10 (ώρα Ελλάδας) στο χρηματιστήριο του Τόκιο, οι τίτλοι μεγάλων ονομάτων του τομέα έπεφταν όλοι ανεξαιρέτως: της Toyota (–3,72%), της Mitsubishi (–3,7%), της Nissan (–3,2%), της Honda (–2,77%). Ο γενικός δείκτης παρουσίαζε επίσης πτωτική τάση, αν και όχι τόσο θεαματική (–0,79%). Στη Σεούλ, οι μετοχές της Hyundai Motor (–3,15%) και της Kia Corporation (–2%) βρίσκονταν σε παρόμοια τροχιά.
Η Ιαπωνία είναι ιδιαίτερα ευάλωτη. Την περασμένη χρονιά, η αυτοκινητοβιομηχανία εισέφερε το 28% των αγαθών ιαπωνικής προέλευσης που εξήχθησαν στις ΗΠΑ, ή αλλιώς κάπου 40 δισ. δολάρια.
Και η αυτοκινητοβιομηχανία είναι πυλώνας της ιαπωνικής οικονομίας, το 10% του εργατικού δυναμικού της απασχολείται σε αυτή.
Για τον ιαπωνικό γίγαντα Toyota, υπ’ αριθμόν 1 σε παγκόσμια κλίμακα, μπροστά από τη μεγάλη αντίπαλό του, τη γερμανική Volkswagen, οι ΗΠΑ είναι απόλυτα κρίσιμη αγορά. Οι ιαπωνικοί κατασκευαστές εξάλλου έχουν μεγάλη παρουσία στο Μεξικό, στο πλαίσιο των αλληλένδετων αλυσίδων παραγωγής του κλάδου.
Κάθε χρόνο, οι ιαπωνικές κατασκευάστριες εξάγουν κάπου 1,37 εκατ. οχήματα στις ΗΠΑ, αν και απέχουν πολύ από την κορύφωση τους σε 3,43 εκατ. μονάδες το 1986, θύμισε την περασμένη εβδομάδα ο Μασανόρι Καταγιάμα, πρόεδρος του JAMA, του συνδέσμου αυτοκινητοβιομηχανιών της Ιαπωνίας. Θα ακολουθούσαν υποχρεωτικά «προσαρμογές» της παραγωγής σε περίπτωση επιβολής δασμών, προειδοποίησε ο Καταγιάμα.
Η Toyota ανακοίνωσε πρόσφατα πως από τον Απρίλιο θα αρχίσει η παραγωγή στο 11ο κατά σειρά εργοστάσιό της στις ΗΠΑ. Μολαταύτα, από τα 2,33 εκατ. οχήματά της που ταξινομήθηκαν στις ΗΠΑ πέρυσι, μόνο τα 1,27 εκατ. παρήχθησαν εκεί.
Η Toyota έχει εξάλλου ένα εργοστάσιο στον Καναδά (υβριδικά) και ακόμα δύο στο Μεξικό, με την παραγωγή τους να προορίζεται κυρίως για την αμερικανική αγορά, που σημαίνει πως οι δασμολογικοί φραγμοί θα τα πλήξουν σκληρά.
Καθώς αν οι επιπρόσθετοι δασμοί στα προϊόντα που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό — έχουν ανασταλεί προς το παρόν — εφαρμοστούν ξανά, τα οχήματά της που εισάγονται από αυτές τις δύο χώρες στις ΗΠΑ θα επιβαρύνονται με δασμούς 50%.
Τα αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν το 27% των νοτιοκορεατικών εξαγωγών στις ΗΠΑ. Από τα 2,78 εκατ. οχήματα που εξήχθησαν πέρυσι από τη Νότια Κορέα, περίπου τα 1,43 εκατ. είχαν προορισμό την αμερικανική αγορά και αξία κάπου 35 δισ. δολαρίων.
Για να κατευνάσει την κυβέρνηση Τραμπ και να αμβλύνει όσο είναι δυνατό τον αντίκτυπο των δασμών, η Hyundai ανήγγειλε τη Δευτέρα πως έχει σκοπό να επενδύσει 21 δισ. δολάρια στις ΗΠΑ τα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.