Πανελλαδικές 2021: Τα θέματα στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας

 

Κείμενο με τίτλο «Το αύριο δεν είναι πια αδιαπέραστο πέπλο» κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των γενικών λυκείων κατά την πρώτη ημέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας. 

Δείτε «εδώ» τα θέματα

Τα κείμενα αναφοράς έχουν θεματικό κέντρο τις επαγγελματικές προοπτικές των νέων, ενώ το θέμα ανάπτυξης αναφέρεται στα εφόδια που απαιτούνται στη νέα πραγματικότητα και στις δράσεις των νέων με στόχο τη βελτίωση του κόσμου.

Σχετικά με τη Λογοτεχνία οι υποψήφιοι καλούνται να απαντήσουν σε ερώτηση σε ποίημα του Ν. Γκάτσου, ενώ παράλληλα υπάρχουν μορφο-συντακτικές ερωτήσεις για τα Νέα Ελληνικά που συμπληρώνουν τα ερωτήματα των θεμάτων.

Όπως έχει γράψει η «Κ», εξαιτίας της πρωτοφανούς, εκπαιδευτικής και ψυχοσωματικής κατάστασης για τα παιδιά, έχει δοθεί αρμοδίως άτυπη οδηγία να προσμετρηθούν οι συνθήκες για τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Αυτό στην πράξη σημαίνει θέματα που θα επιτρέπουν στους υποψηφίους να «πιάσουν» με ευκολία το ψυχολογικό όριο του 10. Αλλωστε, φέτος ανοίγει μια νέα σελίδα για το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μεταπολιτευτικά, καθώς θα εφαρμοστεί η ελάχιστη βάση εισαγωγής, εξαιτίας της οποίας θα μείνουν κενές θέσεις σε ΑΕΙ.

Στις φετινές εξετάσεις θα συμμετάσχουν λίγο περισσότεροι από 100.000 υποψήφιοι για να διεκδικήσουν τις 77.415 θέσεις εισακτέων που θα διατεθούν στα πανεπιστήμια για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022, καθώς και εκείνες σε σχολές που εποπτεύονται από τα υπουργεία Αμυνας, Προστασίας του Πολίτη και Ναυτιλίας. Βέβαια, κρίσιμες πτυχές των εξετάσεων ορίζονται από την πανδημία. Ως προς τη διοργάνωση, θα πρέπει να τηρηθούν όλα τα μέτρα ασφαλείας (υποχρεωτική χρήση μάσκας για όλους, αποστάσεις, αερισμός χώρων), μαζί με τη διενέργεια self test για μαθητές και εκπαιδευτικούς.

Από την άλλη, η εξεταστέα ύλη έχει μειωθεί κατά 25% με 30%, ωστόσο οι συνθήκες της καραντίνας έχουν επηρεάσει –ψυχολογικά και σωματικά– την προετοιμασία των υποψηφίων. Αυτό είναι πιθανό να αποτυπωθεί και στις επιδόσεις τους, που θα είναι χειρότερες από πέρυσι. Για τον λόγο τούτο, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», έχει δοθεί ατύπως οδηγία να υπάρξει μέριμνα ώστε τα θέματα που θα εξασφαλίζουν το 10 να είναι εύκολα. Παράλληλα, θα τηρηθεί η διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας των υπόλοιπων θεμάτων, ώστε να διακριθούν οι καλύτερα προετοιμασμένοι υποψήφιοι. 

Οι απαντήσεις στα θέματα της έκθεσης από τα Εκπαιδευτήρια ΠΑΠΑΔΕΑ

ΘΕΜΑ Β1

Α) Σωστό

Β) Σωστό

Γ) Λάθος

Δ) Σωστό

Ε) Λάθος

ΘΕΜΑ Β2 α)

Κυριολεκτικός τίτλος: Σκέψεις και προσδοκίες των νέων για το εργασιακό τους μέλλον.

Μεταφορικός τίτλος: Όνειρα σε αναμονή…

ΘΕΜΑ Β2 β)

-Τα στατιστικά στοιχεία αποτελούν τεκμήρια και προσδίδουν αποδεικτική ισχύ στο λόγο. Στο συγκεκριμένο κείμενο τα στατιστικά στοιχεία αποτελούν μέρος μιας επιστημονικής έρευνας ( Pew Research Center) στην οποία συμμετείχαν εξέχουσες προσωπικότητες με σκοπό να σκιαγραφήσουν το μέλλον. Έτσι ο συγγραφέας προσδίδει κύρος και αξιοπιστία στα λεγόμενά του.

- Στο κείμενο δύο προβάλλονται οι μαρτυρίες 4 τελειοφοίτων.

Η εκτεταμένη χρήση μαρτυριών δίνει έναν τόνο προφορικότητας και έτσι προσφέρει στο κείμενο αμεσότητα, ζωντάνια και παραστατικότητα. Επίσης προκαλεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη καθώς οι ομιλούντες εκπροσωπούν τη γενιά στην οποία ανήκει το μέλλον.

ΘΕΜΑ Β3

Σκοπός: ευαισθητοποίηση αναγνώστη

Α) χρήση α’ πληθυντικού προσώπου ( …δεν μας αποτρέπει…Σωρεύουμε…Επιμένουμε..). Προσδίδει καθολικότητα και καθιστά την επικοινωνία πιο ζωντανή και άμεση.

Β)μεταφορική χρήση γλώσσας (…αδιαπέραστο πέπλο…πεδίο εκκόλαψης προσδοκιών…μελλοντικά ερείπια… ανάσα προσμονής…αέρα απαντοχής). Προσδίδει στο κείμενο παραστατικότητα ,ζωντάνια και ταυτόχρονα προσεγγίζει συναισθηματικά τον αναγνώστη.

Γ) χρήση ερωτήματος (..τι άλλο μπορούμε να κάνουμε;) Εγείρει τον προβληματισμό του αναγνώστη προκαλώντας έτσι την ενεργό συμμετοχή του.

ΘΕΜΑ Γ

Τα παιδιά ως τότε ζούσαν ανέμελα, χωρίς έγνοιες, αγνοώντας τα προβλήματα της καθημερινότητας. Η συνειδητοποίηση όμως της ζοφερής πραγματικότητας τα θορυβεί και τα θλίβει.

Κειμενικοί Δείκτες:

Χρήση μεταφορών: ( δε βάλαν έγνοια στην καρδιά,…κεντάνε με συνθήματα τους τοίχους…)

Ευθύς λόγος: ( Αυτή, τους λέει, παιδιά μου…..τους τοίχους)

Επανάληψη: ( έγνοια)

Ως προς το επόμενο ερώτημα ο μαθητής καλείται να εκφράσει την προσωπική του άποψη με την κατάλληλη αιτιολόγηση.

ΘΕΜΑ Δ

Ζητείται άρθρο σε νεανική ιστοσελίδα. Επομένως απαιτείται τίτλος.

Α) Εφόδια: γνώση υπολογιστών, γλωσσομάθεια, κριτική ικανότητα, αίσθημα αλληλεγγύης, ενδιαφέρον για τον συνάνθρωπο.

Β)Δράσεις: Εθελοντισμός, συμμετοχή σε φιλανθρωπικές δραστηριότητες, ενημέρωση για τα κοινά, προστασία του περιβάλλοντος, σεβασμός στη διαφορετικότητα.

Σημείωση: ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΕΣ!!!

Σχολιασμός θεμάτων: Ενδιαφέρον θέμα, προσεγμένα και σαφή ερωτήματα που παρακινούσαν τον μαθητή να αυτενεργήσει ζητώντας την προσωπική του άποψη.

Μπέγκος Γιάννης - Φιλόλογος

Συνέχεια την Τρίτη με τα ΕΠΑΛ


Οι υποψήφιοι των ημερήσιων και εσπερινών επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ) αρχίζουν αύριο, Τρίτη, με τα Νέα Ελληνικά. Φέτος, πάνω από 100.000 υποψήφιοι συμμετέχουν στις εξετάσεις και ο συνολικός αριθμός εισακτέων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 ανέρχεται σε 77.415, μειωμένος κατά 550 θέσεις σε σχέση με πέρυσι.

Οι υποψήφιοι των ΓΕΛ έγιναν δεκτοί στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, με βασικό αποδεικτικό στοιχείο το Δελτίο εξεταζομένου και δεν είναι απαραίτητο να έχουν άλλο έγγραφο, όπως ταυτότητα ή διαβατήριο, ενώ των ΕΠΑΛ με το Δελτίο εξεταζομένου και την ταυτότητα ή το διαβατήριο ή άλλο αποδεικτικό στοιχείο ταυτότητας που φέρει φωτογραφία.

Επίσης, υποψήφιοι, εκπαιδευτικοί, διοικητικό και λοιπό προσωπικό προσέρχονται στα εξεταστικά κέντρα, αφού έχουν πραγματοποιήσει αυτοδιαγνωστικό τεστ (self test) και με την επίδειξη σχετικής βεβαίωσης από την πλατφόρμα https://self-testing.gov.gr ή χειρόγραφης δήλωσης.

ΠΗΓΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ και NEWS247

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη