Υπόθεση παρακολουθήσεων: Ξεκινά στη Βουλή η αντιπαράθεση για τις επισυνδέσεις της ΕΥΠ



Τα πεδία όπου θα διεξαχθεί η σφοδρή κοινοβουλευτική σύγκρουση για το σκάνδαλο των υποκλοπών αναμένεται να καθοριστούν σήμερα από τα μέλη της Διάσκεψης των Προέδρων της Βουλής.

 Κατά τη συνεδρίαση που έχει οριστεί για τη μία το μεσημέρι, το αρμόδιο κοινοβουλευτικό όργανο θα προγραμματίσει τον χρόνο συζήτησης όλων των αιτημάτων που θα έχουν καταθέσει εως εκείνη την ώρα από τα κόμματα για την διερεύνηση της υπόθεσης παρακολούθησης του τηλεφώνου του κ. Νίκου Ανδρουλάκη.

Όπως έγραψε και το «Πρώτο Θέμα» της Κυριακής η πλευρά της πλειοψηφίας θα προτείνει το εξής χρονοδιάγραμμα:

- Να συγκληθεί η Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας την Τετάρτη 24/8 για την ακρόαση του νέου διοικητή της ΕΥΠ πρέσβη Θεμιστοκλή Δεμίρη καθώς με τις πρόσφατες αλλαγές που επέφερε η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου απαιτείται η έγκριση του διορισμού του από τα μέλη της συγκεκριμένης κοινοβουλευτικής επιτροπής.

- Να διεξαχθεί την Παρασκευή 26/8 η προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση σε επίπεδο πολιτικών αρχηγών στην Ολομέλεια της Βουλής προκειμένου να εκφραστούν οι θέσεις και οι απόψεις των κομμάτων για τα πρόσφατα γεγονότα αλλά και για το θεσμικό πλαίσιο εντός του οποίου θα πρέπει να κινούνται οι μυστικές υπηρεσίες της χώρας.

- Ενώ από την ερχόμενη εβδομάδα να δρομολογηθούν οι συζητήσεις των υπόλοιπων αιτημάτων του ΣΥΡΙΖΑ και του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ για συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας προκειμένου να εξεταστεί η υπόθεση παρακολούθησης του κινητού τηλεφώνου του κ. Νίκου Ανδρουλάκηκαι για συγκρότηση εξεταστικής επιτροπής για το ίδιο θέμα.

Σύσταση εξεταστικής και σύγκληση της Θεσμών & Διαφάνειας ζητά το ΠΑΣΟΚ - ΚΙΝΑΛ

Υπενθυμίζεται πως ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ είχε ζητήσει την διαβίβαση του φακέλου που τον αφορά στην επιτροπή της Βουλής προκειμένου να υπάρξει θεσμική ενημέρωση για τους λόγους που η ΕΥΠ παρακολουθούσε το κινητό του τηλέφωνο. Το συγκεκριμένο αίτημα θα κατατεθεί επισήμως στη Βουλή σήμερα από τους βουλευτές της Χαριλάου Τρικούπη οι οποίοι πιθανότατα να ζητήσουν και την κλήση για ακρόαση του τέως διοικητή της ΕΥΠ Παναγιώτη Κοντολέοντα και του τέως γενικού γραμματέα της κυβέρνησης Γρηγόρη Δημητριάδη. Παράλληλα, με αφορμή την υπόθεση Ανδρουλάκη τα μέλη της ΚΟ του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ αναμένεται να καταθέσουν σήμερα και την πρόταση για σύσταση εξεταστικής επιτροπής για τις επισυνδέσεις της ΕΥΠ την τελευταία τριετία της ΝΔ.

Με την πρόταση του ΠΑΣΟΚ συντάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ

Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει καταθέσει ήδη δύο αιτήματα: για προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση - η οποία θα διεξαχθεί την ερχόμενη Παρασκευή - και για σύγκληση της επιτροπής Θεσμών η οποία θα ενσωματωθεί πιθανότατα με το αίτημα του ΠΑΣΟΚ και θα πραγματοποιηθεί την επόμενη εβδομάδα. 

Για τις περαιτέρω ενέργειες θα υπάρξει σήμερα συνεδρίαση του αρμόδιου κομματικού οργάνου, ωστόσο πληροφορίες αναφέρουν πως η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θα καταθέσει πρόταση για εξεταστική καθώς θεωρεί ικανοποιητικές τις πληροφορίες που έχει για το περιεχόμενο της αντίστοιχης πρότασης που θα καταθέσει η Χαριλάου Τρικούπη. 

Βασική επιθυμία της Κουμουνδούρου αποτελεί η μη επέκταση της έρευνας στα πεπραγμένα της δικής της περιόδου 2015 – 19 και αυτή η επιθυμία πιθανότατα ικανοποιείται από το περιεχόμενο που θα έχει η σχετική πρόταση του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ. Άλλωστε, η έγκριση της πρότασης για εξεταστική από την μειοψηφία απαιτεί την θετική ψήφο τουλάχιστον 120 βουλευτών που σημαίνει πως η κοινή στάση των δύο κομμάτων θα διευκολύνει την υπερψήφισή της.



Αναφορικά με τα υπόλοιπα κόμματα, το ΚΚΕ έχει δηλώσει πως θα στηρίξει την πρόταση για εξεταστική ενώ θα ζητήσει και την διερεύνηση των «συνακροάσεων» που καταγγέλλει ότι έγιναν στον Περισσό επι κυβερνήσεως ΣΥΡΙΖΑ και εως σήμερα δεν έχουν ελεγχθεί. Το ΜεΡΑ25 ζητά «διώξεις» ή παραίτηση της κυβέρνησης ενώ υπερ της εξεταστικής έχει τοποθετηθεί και η Ελληνική Λύση.


Το Μαξίμου θέλει να "ρίξει γέφυρες" στο ΠΑΣΟΚ


Η υπόθεση των υποκλοπών όχι μόνο έχει φέρει σε δύσκολη πολιτική θέση την κυβέρνηση, αλλά κινδυνεύει να στερήσει τη Νέα Δημοκρατία και από ένα πιθανό κυβερνητικό εταίρο, δηλαδή το ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ.

Για αυτό, αλλά και προκειμένου να μη χαθεί η μάχη για το λεγόμενο “μεσαίο χώρο”, το Μέγαρο Μαξίμου θα επιχειρήσει να “ρίξει γέφυρες” στο ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ με αφορμή τη συγκρότηση εξεταστικής επιτροπής για τις παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ.


Και μόνο το γεγονός ότι η εξεταστική θα αφορά τις παρακολουθήσεις από την ΕΥΠ γενικότερα και όχι την παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη ειδικότερα, είναι ενδεικτικό της στρατηγικής της κυβέρνησης. Κυβερνητικά στελέχη υπενθυμίζουν άλλωστε ότι εξαρχής στη δήλωση του ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε το ζήτημα θεσμικά και επιπλέον ανακοίνωσε άμεσα αλλαγές στη λειτουργία της ΕΥΠ.

Στο πλαίσιο αυτό, η κυβερνητική πλειοψηφία θα προτείνει εξεταστική επιτροπή από το 2009 ή το 2012 (δηλαδή είτε από την υπαγωγή της χώρας στα μνημόνια, είτε την τελευταία δεκαετία). Αυτό βέβαια αποτελεί και μία έμμεση “απειλή” προς τον Ευάγγελο Βενιζέλο αφού περιλαμβάνει και την περίοδο συγκυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ με τον Αντώνη Σαμαρά.

Από την πλευρά της η Χαριλάου Τρικούπη σχολιάζοντας αυτές τις πληροφορίες έχει διαμηνύσει στο Μαξίμου ότι θα δεχθεί εξεταστική σε βάθος χρόνου, εάν η κυβέρνηση προσκομίσει στοιχεία. Τα στοιχεία όμως που αναμένεται να επικαλεστεί η κυβερνητική πλευρά θα αφορούν την περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ:

Οι δηλώσεις του Παναγιώτη Λαφαζάνη περί παρακολούθησης του από ελληνικές και ξένες μυστικές υπηρεσίες όταν ήταν υπουργός της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Οι ισχυρισμοί του Γιάνη Βαρουφάκη πως και ο ίδιος έχει πέσει θύμα υποκλοπής του κινητού τηλεφώνου του με σύστημα τύπου Predator. Αλλά και οι παλαιότερες καταγγελίες του Νίκου Κοτζιά πως η ΕΥΠ μπορούσε να παρακολουθεί και υπουργούς.

Η κυβέρνηση λοιπόν θα έχει μία διττή στρατηγική στη συζήτηση για τις υποκλοπές: “Ευγένειες” απέναντι στο ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ, σκληρή αντιπαράθεση με το ΣΥΡΙΖΑ. Και αυτό καθότι θεωρούν ότι στο τέλος, όταν έρθει η ώρα των εκλογών, το δίλημμα για τους ψηφοφόρους – και του κέντρου – θα είναι εάν η επόμενη κυβέρνηση θα έχει κορμό τη ΝΔ ή το ΣΥΡΙΖΑ και όχι η επιλογή μεταξύ ΝΔ και ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ.
Ο τεχνικός έλεγχος που θα μπορούσε να βγάλει λαβράκια καθυστερεί επικίνδυνα


Από την πρώτη, σχεδόν, στιγμή κατά την οποία ήρθαν στη δημοσιότητα οι πληροφορίες για την παρακολούθηση του δημοσιογράφου Θανάση Κουκάκη με το λογισμικό Predator αλλά και εν συνεχεία όταν έγινε γνωστό ότι το κινητό τηλέφωνο του προέδρου του ΠΑΣΟΚ Νίκου Ανδρουλάκη επιχειρήθηκε να παγιδευτεί από το ίδιο λογισμικό, η απορία όλων όσων παρακολουθούσαν στενά την υπόθεση ήταν μία και συγκεκριμένη: Γιατί δεν διεξάγεται τεχνικός έλεγχος στα γραφεία της εταιρίας Intellexa η οποία εμπορεύεται, σύμφωνα με τα ρεπορτάζ, το εν λόγω λογισμικό, στην Ελλάδα;

Εύλογη η απορία, όχι εύκολες οι απαντήσεις. Ο αναγνώστης θα πρέπει σε κάθε περίπτωση να γνωρίζει ότι για τη συγκεκριμένη υπόθεση ισχύει ότι για άλλες υποθέσεις, ακόμα και τελείως διαφορετικής φύσης, που πιθανώς έχουν ποινικές προεκτάσεις.


Ότι , δηλαδή, όσο καθυστερεί ο επιτόπιος έλεγχος, τοσο περισσότερος χρόνος δίνεται για την κάλυψη στοιχείων που θα μπορούσαν να αποκαλύψουν σημαντικές πτυχές του ζητήματος (αν και εφόσον βέβαια αυτά υπάρχουν).

Είναι, παράλληλα, γεγονός ότι ένας πιθανός επιτόπιος έλεγχος στα γραφεία και τους server της Intellexa, ο οποίος θα μπορούσε να διενεργηθεί είτε από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είτε από την Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου των Επικοινωνιών, θα ξετύλιγε ένα κουβάρι αποκαλύψεων που δεν αποκλείεται να οδηγούσαν τις διωκτικές αρχές άμεσα στον πυρήνα της υπόθεσης και στους "πρωταγωνιστές" της, είτε μιλάμε για φυσικά πρόσωπα είτε για εταιρίες.

Προφανώς, η Intellexa, όπως κάθε άλλη εταιρία που δραστηριοποιείται στη χώρα και σχετίζεται άμεσα με τη διαχείριση προσωπικών δεδομένων έχει πολύ συγκεκριμένες, στοιχειώδεις υποχρεώσεις που πηγάζουν από την κείμενη νομοθεσία (για την Ελλάδα ο νόμος 4624/2019) και τον κανονισμό GDPR.

Oι υποχρεώσεις αυτές την αφορούν όταν παρουσιάζεται ως εκτελών την επεξεργασία (όταν δηλαδή επεξεργάζεται δεδομένα για λογαριασμό τρίτων) και φυσικά όταν παρουσιάζεται ως υπεύθυνος επεξεργασίας (όταν επεξεργάζεται δεδομένα για δικό της λογαριασμό).

Επίσης, σύμφωνα με την αρχή της λογοδοσίας, η Intellexa υποχρεούται να λαμβάνει κατάλληλα μέτρα ασφάλειας όπως και άλλες υποχρεώσεις που απορρέουν από το θεσμικό πλαίσιο, αλλά και να τηρεί αναλυτικά αρχείο δραστηριοτήτων το οποίο περιλαμβάνει πληθώρα στοιχείων για τους υπεύθυνους και τους εκτελούντες την επεξεργασία των δεδομένων και το οποίο μπορεί να παρέχει μία σειρά από πολύ σημαντικές πληροφορίες.

Πρώτα απ' όλα για τη φύση των προσωπικών δεδομένων που επεξεργάζεται κάθε φορά. Τι είδους δεδομένα είναι αυτά αλλά και ποιες κατηγορίες υποκειμένων αφορούν. Ποιες είναι, δηλαδή, οι ιδιότητες των ανθρώπων που παρακολουθούνται, αν εντοπίσουμε το ενδιαφέρον μας στο Predator και τη χρήση του.

Και για να γίνουμε πιο συγκεκριμένοι: Μέσω του Αρχείου Δραστηριοτήτων, θα μπορούσαν οι Αρχές που θα διεξήγαγαν τον έλεγχο να πληροφορηθούν επισήμως για ποια ιδιότητά του επιχειρήθηκε η παρακολούθηση του Νίκου Ανδρουλάκη. Βρέθηκε στο στόχαστρο ως Ευρωβουλευτής και επικεφαλής κοινοβουλευτικού κόμματος ή ως απλός πολίτης; Και αν η ιδιότητα που ενδιέφερε ήταν αυτή του πολιτικού (που είναι και η πιο πιθανή εκδοχή) ποιος ήταν ο λόγος για τον οποίο διατάχθηκε η παρακολούθηση αυτή;

Oπως σημειώνει στο NEWS 24/7 πηγή με βαθιά γνώση στη διαχείριση και επεξεργασία προσωπικών δεδομένων “καθώς τα δεδομένα που καταγράφονται πρέπει να είναι συναφή με το σκοπό συλλογής τους, δεν είναι λογικό ούτε νόμιμο αν ο σκοπός παρακολούθησης είναι πολιτικές σχέσεις πχ για ένα πολιτικό πρόσωπο να καταγράφονται και ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα που σχετίζονται με την ιδιωτική ζωή του φυσικού προσώπου. 

Μια τέτοια ενέργεια αποτελεί ξεκάθαρη παραβίαση. Πολλώ δε μάλλον όταν αυτά κοινοποιούνται σε άσχετα με την υπόθεση πρόσωπα και αναπαράγονται στη δημόσια σφαίρα”.

Όπως έχουμε σημειώσει και σε άλλο ρεπορτάζ, η ΕΥΠ σ' αυτή τη φάση της έρευνας θα μπορούσε να παρέμβει και να επικαλεστεί λόγους εθνικής ασφάλειας βάζοντας “στοπ” στην όλη διαδικασία, καθώς οι διατάξεις περί προστασίας προσωπικών δεδομένων δεν τη δεσμεύουν στο σύνολό τους.

Η ενέργεια αυτή όμως θα μπορούσε κάλλιστα να εκληφθεί ως επίσημη παραδοχή ότι ο Νίκος Ανδρουλάκης, ο αρχηγός του τρίτου σε δύναμη κοινοβουλευτικού κόμματος της χώρας, βρισκόταν υπό παρακολούθηση για …εθνικούς λόγους, γεγονός φυσικά πολιτικά απαράδεκτο και καταδικαστέο.

Αντιστοίχως, τα παραπάνω ερωτήματα θα έμπαιναν φυσικά και για την παρακολούθηση του Θανάση Κουκάκη για την οποία τα πράγματα είναι περισσότερο ξεκάθαρα. Ο δημοσιογράφος παρακολουθούνταν για την επαγγελματική του ιδιότητα και τις υποθέσεις, οικονομικής φύσης, που ερευνούσε.

Πέραν αυτών των πολύ σημαντικών, μέσα από την ενδελεχή έρευνα του Αρχείου Δραστηριοτήτων της εταιρίας, οι αρχές θα μάθαιναν ποιοι άλλοι είχαν πρόσβαση στα δεδομένα που συλλέγονταν. Είναι πολύ πιθανό ότι η Intellexa να είχε εξασφαλίσει τη συνεργασία πιο εξειδικευμένων, στην επεξεργασία προσωπικών δεδομένων, εταιρειών οι οποίες θα αναλάμβαναν το ρόλο των υποεκτελούντων την επεξεργασία ανάλογα με τη φύση και το εύρος των δεδομένων (τα οποία, σε μία παρακολούθηση, είναι πάρα πολλά και διαφορετικά).

“Η καταγραφή και ανάλυση δεδομένων εικόνας, φωνής, κλπ είναι πολύπλοκες διαδικασίες και, ανάλογα με τον επιδιωκόμενο σκοπό, ενδεχομένως απαιτείται εμπλοκή εξειδικευμένων εταιρειών για την ανάλογη ανάλυση” τονίζει στο NEWS 24/7 η πηγή μας.

Για τις εν λόγω συνεργασίες θα υπήρχαν και οι ανάλογες συμβασεις μεταξύ των εταιρειών από τις οποίες θα μπορούσαν να προκύψουν επίσης εξαιρετικά ενδιαφέρουσες πληροφορίες για την επεξεργασία των δεδομένων που αντλούνταν κατά τη διαδικασία των παρακολουθησεων.

Ακόμη, δηλαδή, και αν δεν μπορούσε να ξετυλιχτεί το κουβάρι από Ανεξάρτητες Αρχές σχετιζόμενες με την προστασία προσωπικών δεδομένων και το απόρρητο των επικοινωνιών, υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου από οικονομικές ή άλλες αρχές, από όπου θα μπορούσε να ανακύψει ξανά η άκρη του μίτου.

Τέλος, ο έλεγχος είναι πολύ πιθανό να έφτανε σε συγκεκριμένα αποτελέσματα ως προς τη νομική βάση των παρακολουθησεων (με ποια δικαιολογία διεξάγονταν) και ως προς τις σχετικές διαβιβάσεις στο εξωτερικό. Θα αποκάλυπτε, σε τελική ανάλυση, ένα ευρύ πλέγμα σχέσεων (εταιρικών και άλλων) το οποίο ίσως να μην σταματούσε στα ελληνικά σύνορα αλλά να αφορούσε (άμεσα ή έμμεσα) και άλλες χώρες.

Συμπέρασμα από όλα τα παραπάνω: Ένας ξαφνικός, απροειδοποίητος τεχνικός έλεγχος στα γραφεία της εταιρείας θα έριχνε, πέρα από κάθε αμφιβολία, φως σε σημεία της υπόθεσης που παραμένουν έως και σήμερα σκοτεινά. Οι δυνατότητες υπάρχουν όπως υπάρχει και το σχετικό νομικό πλαίσιο. Τι απαιτείται; Ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι υπάρχει και η σχετική πολιτική βούληση για πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης σε όλες τις πτυχές της.

Είναι σαφές ότι ο συγκεκριμένος τρόπος ελέγχου (απροειδοποίητος, επιτόπιος, τεχνικού χαρακτήρα, κλπ) είναι συνηθισμένη πρακτική σε χώρες του εξωτερικού, αποτελεί δε τρόπο πίεσης προς τις εταιρείες ώστε να συνεργαστούν χωρίς να διακινδυνεύσουν περισσότερα συμφέροντά τους.

Ο τρόπος για να ξετυλιχθεί λοιπόν το κουβάρι των γεγονότων υφίσταται. Απουσιάζουν όμως οι σχετικές ενέργειες οι οποίες έχουν καθυστερήσει χαρακτηριστικά με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την εξέλιξη των ερευνών που σχετίζονται με τη δυσώδη, αυτή, υπόθεση.

ΠΗΓΕΣ:NEWS247 ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη