Τέμπη: Έντονη δυσφορία στη ΝΔ για τον Καραμανλή- Η απόφαση της Ευρωπαικής εισαγγελίας για απαγόρευση εξόδου από τη χώρα σε στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ και τα τριακόσια κυβικά χώμα που έκαναν φτερά
Αναστάτωση επικρατεί στη Κοινοβουλευτική Ομάδα της Νέας Δημοκρατίας για την κυβερνητική επιχείρηση συγκάλυψης της τραγωδίας στα Τέμπη αλλά και για τη στάση του «εξαφανισμένου» Κώστα Καραμανλή.
Οι γαλάζιοι βουλευτές το τελευταίο 24ωρο βγαίνουν ανοιχτά και λένε δημόσια αυτό που συζητάνε κατ' ιδίαν. Ότι δηλαδή ο πρώην υπουργός Μεταφορών δεν μπορεί να κρύβεται άλλο πίσω από την ασυλία.
Πολλά στελέχη της ΝΔ αναφέρουν ότι δεν μπορούν να απολογούνται για συμπεριφορές υπουργών και πρώην υπουργών ειδικά σε ένα θέμα που έχει «χαράξει» το πανελλήνιο όπως είναι η τραγωδία στα Τέμπη.
Σε αυτό το πλαίσιο, τον καλούν να αποποιηθεί της υπουργικής ασυλίας, καθώς βλέπουν την οργή της κοινωνίας και τη φθορά της ΝΔ να μεγαλώνει, όπως αποτυπώθηκε και στη χθεσινή δημοσκόπηση της Metron Analysis.
Το κλίμα για τον Κώστα Καραμανλή βάρυνε μετά την ενέργεια του Χρήστου Σπίρτζη να παραιτηθεί από την υπουργική ασυλία προκειμένου να χυθεί άπλετο φως στην τραγωδία στα Τέμπη και έτσι να αποκαλυφθούν οι πραγματικοί υπαίτιοι της εθνικής τραγωδίας.
Ο Κώστας Καραμανλής όχι μόνο δεν προχώρησε σε κάποια αντίστοιχη κίνηση, αλλά δεν έκανε την παραμικρή δήλωση, επιχειρώντας να εξαφανιστεί από το προσκήνιο, προκαλώντας αναταράξεις στο εσωτερικό της ΝΔ.
Ο βουλευτής Βοιωτίας της ΝΔ, Λευτέρης Κτιστάκης, εξέφρασε ανοικτά την αντίθεσή του με τη στάση του Κώστα Καραμανλή που έχει γατζωθεί πίσω από την ασυλία.
Μιλώντας στο Attica TV, ο Λευτέρης Κτιστάκης ξεκαθάρισε ότι: «Εγώ προσωπικά, ναι θα παραιτούμουν από την ασυλία. Το λέω δεν έχω κανένα πρόβλημα. Είναι μια γενικότερη φιλοσοφία που έχω για χρόνια και τώρα που εκλέχθηκα δεν έχω κανένα λόγο να το αλλάξω».
Αίσθηση προκάλεσε η δήλωση του βουλευτή Επικρατείας της ΝΔ, Γιώργου Σταμάτη, ο οποίος ανέφερε ότι αν ήταν στη θέση του Κώστα Καραμανλή, ίσως και να αυτοκτονούσε.
«Μπορεί να είχα αυτοκτονήσει αν μου είχε συμβεί αυτό. Εγώ δεν θα το άντεχα. Είναι ξεκάθαρο» είπε χαρακτηριστικά μιλώντας στο Attica ο Γιώργος Σταμάτης, προκαλώντας την έντονη αντίδραση της Δώρας Αυγέρη.
«Με σοκάρει αυτό που λέτε. Είναι το μείζον και το έλασσον. Όταν λέει κάποιος ότι δεν θα μπορούσα προφανώς να αντέξω. Άρα φαντάζομαι στο ελάχιστο θα είχατε παραιτηθεί της ασυλίας σας» επισήμανε η Δώρα Αυγέρη.
Ευρωπαϊκή Εισαγγελία: Εγγύηση άνω του μισού εκατ. ευρώ και απαγόρευση εξόδου από τη χώρα σε στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ
Χρηματικές εγγυήσεις εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ καλούνται να πληρώσουν δύο στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ, που συγκαταλέγονται στα 23 πρόσωπα, σε βάρος των οποίων κινήθηκε ποινική δίωξη από την ευρωπαϊκή εισαγγελία για το έγκλημα των Τεμπών.
Ειδικότερα, μετά τις απολογίες των δύο στελεχών στην Ευρωπαία Ανακρίτρια Χριστίνα Σαλάπα, τους επιβλήθηκανχρηματικές εγγυήσεις 500.000 και 600.000 ευρώ αντίστοιχα, ενώ επίσης τους απαγορεύτηκε η έξοδος από τη χώρα.
Οι δύο κατηγορούμενοι, που είναι οι πρώτοι από τους 23, οι οποίοι κλήθηκαν σε απολογία, για μη εκτέλεση της σύμβασης 717, που αφορά κρίσιμα έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο, αφέθηκαν ελεύθεροι υπό προθεσμία και έχουν περιθώριο 15 ημερών να καταβάλουν τις εγγυήσεις, αλλιώς θα οδηγηθούν στη φυλακή.
Σημειώνεται ότι η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία είναι η ανεξάρτητη Εισαγγελία της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι υπεύθυνη για την διερεύνηση, τη δίωξη και την εκδίκαση εγκλημάτων κατά των οικονομικών συμφερόντων της Ε.Ε.
Υπενθυμίζεται ότι τον Δεκέμβριο το Γραφείο των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (EPPO) της Αθήνας κίνησε ποινική δίωξη εις βάρος 23 υπόπτων -συμπεριλαμβανομένων 18 δημοσίων υπαλλήλων- για εγκλήματα σχετιζόμενα με την εκτέλεση των Συμβάσεων για το έργο Ανάταξης και Αναβάθμισης του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, που συγχρηματοδοτούνται από την Ε.Ε.
Η έρευνα του EPPO, που ξεκίνησε στις 28 Νοεμβρίου 2022, επικεντρώθηκε στις Συμβάσεις για την ανάταξη των συστημάτων Τηλεδιοίκησης και Σηματοδότησης στο ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο που υπογράφηκαν μεταξύ της ΕΡΓΟΣΕ -θυγατρικής του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΟΣΕ), υπεύθυνης για την διαχείριση των Συμβάσεων- και της Αναδόχου Κοινοπραξίας, που αποτελείται από δύο εταιρείες, υπεύθυνες για την εκτέλεση του έργου.
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν οδήγησαν στην άσκηση ποινικής δίωξης εις βάρος 23 υπόπτων, συγκεκριμένα:
- 14 δημοσίων υπαλλήλων της ΕΡΓΟΣΕ, για απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις. Δύο εξ αυτών κατηγορούνται, επίσης, για ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον
- 4 δημοσίων υπαλλήλων της Ελληνικής Διαχειριστικής Αρχής του Επιχειρησιακού Προγράμματος Υποδομών Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης (ΕΥΔ/ΕΠ-ΥΜΕΠΕΡΑΑ), για απιστία κονδυλίων
- 5 νομίμων εκπροσώπων και υπαλλήλων της Αναδόχου Κοινοπραξίας, για ηθική αυτουργία σε απάτη σχετική με τις επιχορηγήσεις και ηθική αυτουργία σε ψευδή βεβαίωση με σκοπό τον προσπορισμό αθέμιτου οφέλους σε άλλον.
Οι κατηγορίες αφορούν την εκτέλεση της Σύμβασης για την αποκατάσταση του Συστήματος Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας, η οποία υπεγράφη το 2014, με χρονικό ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2016 - γνωστή ως "Σύμβαση 717". Το 2019 υπογράφηκε Συμπληρωματική Σύμβαση σχετικά με το ίδιο έργο, με την οποία τροποποιήθηκε το αρχικό φυσικό αντικείμενο της Σύμβασης 717.
Η Συμπληρωματική Σύμβαση προέβλεπε την κατασκευή ενός εντελώς νέου συστήματος Σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας, ώστε να είναι δυνατή η επικοινωνία και η μετάδοση δεδομένων μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών, καθώς και από τους σιδηροδρομικούς σταθμούς στα κέντρα ελέγχου.
Και οι δύο Συμβάσεις συγχρηματοδοτήθηκαν από το Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε., στο πλαίσιο του προγράμματος «Εκσυγχρονισμός Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης και εγκατάσταση του Ευρωπαϊκού Συστήματος Ελέγχου Αμαξοστοιχιών (ETCS)», με την συνεισφορά της Ε.Ε. να ανέρχεται σε ποσοστό 85%.
Τα αποδεικτικά στοιχεία που συγκεντρώθηκαν καταδεικνύουν ποινική ευθύνη, για τους ακόλουθους λόγους.
Βάσει ιδιωτικού συμφωνητικού, οι δύο εταιρείες που αποτελούσαν την Ανάδοχο Κοινοπραξία, αμέσως μετά την υπογραφή της Σύμβασης 717, χώρισαν αυθαίρετα το έργο μεταξύ τους. Η μία από τις εταιρείες ανέλαβε να εκτελέσει το βόρειο τμήμα του έργου, ενώ η δεύτερη εταιρεία ανέλαβε να εκτελέσει το έργο στο μεγαλύτερο τμήμα της σιδηροδρομικής διαδρομής Αθήνα-Θεσσαλονίκη μέχρι το Πλατύ, συμπεριλαμβανομένου του τμήματος κοντά στα Τέμπη, όπου σημειώθηκε η θανατηφόρα σιδηροδρομική σύγκρουση στις 28 Φεβρουαρίου 2023.
Επιπλέον, η δεύτερη εταιρεία ανέθεσε την εκπόνηση των τεχνικών μελετών σχετικά με τα συστήματα Σηματοδότησης του σιδηροδρομικού τμήματος Αθήνα-Πλατύ σε μια τρίτη εταιρεία, η οποία δεν διέθετε την απαιτούμενη ειδική τεχνογνωσία -κατά παράβαση των όρων της Σύμβασης, οι οποίοι προέβλεπαν ότι η ειδική τεχνογνωσία έπρεπε να παρασχεθεί από την δανειοπάροχο εταιρεία. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την παραβίαση της συμβατικής υποχρέωσης σχετικά με την παροχή εξειδικευμένης τεχνογνωσίας, για την οποία επιβλήθηκε στην ΕΡΓΟΣΕ δημοσιονομική διόρθωση ύψους περίπου 2 εκατ. ευρώ, κατόπιν ελέγχου που διενεργήθηκε το 2018 από την Ελληνική Επιτροπή Δημοσιονομικού Ελέγχου (Ε.Δ.ΕΛ.).
Ενώ το αρχικό αντικείμενο της Σύμβασης 717 περιελάμβανε την αναβάθμιση των υφιστάμενων Συστημάτων Σηματοδότησης-Τηλεδιοίκησης, η Ανάδοχος Κοινοπραξία επιχείρησε να κατασκευάσει ένα εντελώς νέο σύστημα σηματοδότησης με νέες μονάδες τηλεμετρίας. Η ενέργεια αυτή θεωρήθηκε ότι συνιστά παράνομη τροποποίηση της αρχικής Σύμβασης, η οποία οδήγησε σε αδικαιολόγητη αύξηση της αξίας αυτής, που δεν δικαιολογείται από απρόβλεπτες περιστάσεις.
Σύμφωνα με την ποινική έρευνα, χορηγήθηκαν συνολικά επτά παράνομες παρατάσεις της αρχικής Σύμβασης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ. Για τον λόγο αυτό, μετά την πάροδο περισσότερων από εννέα ετών από την υπογραφή της Σύμβασης 717, το έργο δεν είχε ακόμη ολοκληρωθεί.
Εικάζεται ότι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ, υπεύθυνοι για την διαχείριση του έργου, δήλωσαν σκόπιμα μη ορθά και ελλιπή στοιχεία στην Διαχειριστική Αρχή σχετικά με την ύπαρξη γεγονότων κρίσιμων για την χορήγηση των ενισχύσεων και την έγκριση των παρατάσεων. Ως αποτελέσμα, τα σχετικά αιτήματα εγκρίθηκαν από την Διαχειριστική Αρχή, η οποία κατέβαλε τα κονδύλια στον δικαιούχο, την ΕΡΓΟΣΕ, η οποία στη συνέχεια πλήρωσε την Ανάδοχο Κοινοπραξία.
Επιπλέον, εικάζεται ότι οι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής, που ήταν υπεύθυνη για την διαχείριση των κονδυλίων, ενήργησαν κατά παράβαση των αρχών της χρηστής διαχείρισης αυτών των περιουσιακών στοιχείων. Έγινε αποδεκτό ότι, παρά το γεγονός ότι τα στοιχεία που υπέβαλαν οι υπάλληλοι της ΕΡΓΟΣΕ ήταν προδήλως μη ορθά και ελλιπή, οι δημόσιοι υπάλληλοι της Διαχειριστικής Αρχής ενέκριναν την χορήγηση των αντίστοιχων ενισχύσεων, προκαλώντας ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της Ε.Ε. και του Ελληνικού Δημοσίου ύψους άνω των 15,6 εκατ. ευρώ.
Τα εγκλήματα για τα οποία κατηγορούνται οι κατηγορούμενοι τιμωρούνται με ποινές κάθειρξης έως 10 ετών και χρηματική ποινή.
Η ποινική έρευνα αποκάλυψε, επίσης, γεγονότα που συνιστούν ενδεχόμενη παράβαση καθήκοντος από τους Επιθεωρητές-Ελεγκτές της Ελληνικής Εθνικής Αρχής Διαφάνειας (ΕΑΔ) της Ελλάδας, στους οποίους ανατέθηκε από τις εθνικές Εισαγγελικές Αρχές η διενέργεια ελέγχου σχετικά με την εκτέλεση της Σύμβασης 717.
Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία αποφάσισε να παραπέμψει αυτή τη νέα υπόθεση στις αρμόδιες ελληνικές αρχές, για τις δικές τους περαιτέρω νόμιμες ενέργειες, δοθέντος ότι τα πραγματικά περιστατικά που αποτελούν το αντικείμενο της νέας αυτής έρευνας δεν συνιστούν ποινικό αδίκημα εμπίπτον στην αρμοδιότητα του EPPO.
Το χώμα;
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και τομεάρχης Οικονομικών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Νίκος Παππάς -τόσο σε τοποθέτησή του στη Βουλή, όσο και σε δήλωσή του για τα όσα αποκάλυψε ο δικηγόρος οικογενειών θυμάτων Γιάννης Μαρακάκης- ζήτησε απαντήσεις, με τον ίδιο να τονίζει ότι όσα είδαν το φως της δημοσιότητας «θέτουν νέα γιγαντιαία ερωτήματα για την κυβέρνηση της ΝΔ».
Σημειώνεται ότι ο Γιάννης Μαρακάκης, μιλώντας στο Open έκανε λόγο για πρωτοφανή, μεθοδευμένη και ταχύτατη αλλοίωση του χώρου, που οδήγησε σε καταστροφή τεκμηρίων και πιθανή απώλεια ακόμη και και ανθρώπινων μελών των θυμάτων.
«Προέκυψε από μία δικογραφία που αναμένεται να συσχετιστεί με τη δική μας, ότι τις πρώτες τρεις ημέρες μετά το δυστύχημα, δόθηκε εντολή σε έναν εργολάβο να μεταφέρει τα χώματα, το χώμα επί του οποίου κατέληξαν τα πρώτα βαγόνια, κάτω από το λοφίσκο που βρίσκονταν οι ράγες. Το χώμα ήταν 300 κυβικά μέτρα, 30 φορτηγά.
Δεν μεταφέρθηκε στο Κουλούρι μαζί με τα υπόλοιπα συντρίμμια και τα βαγόνια. Δόθηκε εντολή να μεταφερθεί σε ιδιωτικό χώρο, σε ιδιωτικό οικόπεδο, σχεδόν ένα οικοδομικό τετράγωνο με χώμα. Και χαρακτηρίστηκε "άχρηστο"», όπως είπε. Σε άλλο σημείο μάλιστα, διευκρίνισε ότι «η κατάθεση του εργολάβου πριν από μερικές ημέρες δεν έγινε στο πλαίσιο της ανάκρισης που αφορά το δυστύχημα, αλλά για άλλη δικογραφία που θα συσχετιστεί με την δική μας».
«Προ του μπαζώματος υπήρξε αφαίρεση τουλάχιστον 300 κ.μ. από χώμα, που μπορεί να είχε μέσα τα υλικά που ψάχνουμε, ανθρώπινα μέλη, αποδεικτικά στοιχεία που ποτέ δεν αποτέλεσαν αντικείμενο έρευνας.
Όπως και να έχει, αυτό θα αποτελέσει αντικείμενο έρευνας του ανακριτή, που ένα χρόνο μετά διαπιστώνει ότι οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών που πήγαν "ντετεκτιβίστικα" να ψάξουν και να πάρουν δείγματα από το χώμα, από λαμαρίνες, ακόμα και από απομακρυσμένα σημεία, για το τι έχει συμβεί, τι ήταν αυτή η έκρηξη, ότι τις πρώτες τρεις ημέρες εντελώς αυθαίρετα έχει μεταφερθεί σχεδόν μισό οικοδομικό τετράγωνο από χώμα σε ένα ιδιωτικό οικόπεδο, όπου ποτέ δεν δόθηκε η δυνατότητα σε κανέναν να ερευνήσει. Φυσικά, μεσολάβησε και η πλημμύρα με τον Daniel. Τώρα, έχουν χαθεί πολύ κρίσιμα αποδεικτικά στοιχεία», τόνισε μεταξύ άλλων ο δικηγόρος.
«Μετέφερε ο εργολάβος 300 κυβικά υλικού με εντολή του κ. Παπαγεωργίου, του γενικού γραμματέα του υπουργείου Πολιτικής Προστασίας, από τον τόπο του εγκλήματος σε ιδιωτικό χώρο; Δεν μπορεί να μην υπάρχει απάντηση εδώ. Δώστε εντολή, κ. Κικίλια, να έρθει ο κ. Τριαντόπουλος τώρα και να δώσει απαντήσεις.
Να τον φέρετε από το αυτί. Δεν γίνεται να βοά ο τόπος και να κάνετε ότι δεν τρέχει τίποτα» επισήμανε ο Νίκος Παππάς, κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής, στη συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αναφερόμενος στις σοβαρές καταγγελίες για το έγκλημα των Τεμπών και το «μπάζωμα» του χώρου.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος και τομεάρχης Οικονομικών της ΚΟ του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ κάλεσε, επίσης, τον κ. Αγοραστό, πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας, να πει την αλήθεια «και για τις επιστολές που αντάλλαξε με τον κ. Καραμανλή για τα αντιπλημμυρικά έργα και για το ποιος έδωσε τις εντολές μπαζώματος στα Τέμπη. Μέχρι να μιλήσει θα έχει μείνει αυτό που είπαν οι συγγενείς των θυμάτων ότι τους ψιθύρισε στο αυτί, ότι την εντολή δηλαδή την έδωσε ο κ. Τριαντόπουλος».
Ο Νίκος Παππάς, αφού μίλησε για τη «χθεσινή εκκωφαντική, προσβλητική, υβριστική απουσία του κ. Μητσοτάκη από τη συζήτηση για τα Τέμπη», επεσήμανε ότι «ο Χρήστος Σπίρτζης, που έχει δεχθεί ανοίκειες, άθλιες επιθέσεις, ζητά από μόνος του τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής». «Αν στοιχειωδώς θέλετε να λάμψει η αλήθεια, πείτε στον κ. Καραμανλή να πράξει το ίδιο αν έχει τα κότσια. Αλλά δεν τα έχει. Ούτε στη Βουλή εμφανίστηκε εχθές, ούτε στα ΜΜΕ όταν ήταν φλέγον το θέμα», επισήμανε καταλήγοντας ο τομεάρχης Οικονομικών της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
Σημειώνεται ότι αύριο Παρασκευή συγγενείς θυμάτων καταθέτουν, σύμφωνα με το OPen στον εφέτη ανακριτή Λάρισας νέα έκθεση των τεχνικών συμβούλων τους με στοιχεία από την ανάλυση των βίντεο αλλά και αποδεικτικά για την ύπαρξη της εύφλεκτης ουσίας ξυλολίου.
Ο Γιάννης Μαρακάκης αποκάλυψε ακόμα, μιλώντας, στον τηλεοπτικό σταθμό πως η ανάλυση του υλικού από τα καταγραφικά που είχε σταλεί στην προμηθεύτρια εταιρεία στη Μεγάλη Βρετανία, καθυστερεί επειδή δεν υπάρχει μεταφραστής στο ελληνικό προξενείο, στο Λονδίνο.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.