Τέμπη: Η έκθεση που καίει Μητσοτάκη - «Συστηματική και επιμελής προσπάθεια αλλοίωσης»


Όπως ήταν αναμενόμενο, η τεχνική έκθεση για το δυστύχημα των Τεμπών που συνέταξε ο πραγματογνώμονας Βασίλης Κοκοτσάκης και η οποία κατατέθηκε από τους συγγενείς των θυμάτων στον εφέτη ανακριτή Λάρισας αντιμετωπίστηκε από τα ΜΜΕ της «χώρας 107» με τείχος σιωπής.

Κάτι απολύτως λογικό και αναμενόμενο, αφού η έκθεση καταρρίπτει με αναλυτικά στοιχεία πλήρως όλα τα αφηγήματα της κυβέρνησης για το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και τους λόγους της παρέμβασης στον χώρο, ενώ αποκαλύπτει και μια σειρά από σοβαρές παραλείψεις των ανακριτικών υπαλλήλων.

12 έως 15 τόνοι εύφλεκτης ουσίας

Αρχικά η έκθεση του Β. Κοκοτσάκη διατυπώνει την εκτίμηση πως οι μηχανοδηγοί της εμπορικής αμαξοστοιχίας φρέναραν απότομα όταν αντιλήφθηκαν ότι βρίσκονταν σε πορεία σύγκρουσης με την επιβατική που ερχόταν από τη Λάρισα, με αποτέλεσμα οι δύο μηχανές, που ήταν επικεφαλής του εμπορικού συρμού, να εκτροχιαστούν. 

Τα επόμενα βαγόνια συγκρούστηκαν μετωπικά με την επιβατική αμαξοστοιχία και ακολούθησε μια έκρηξη, η οποία, σύμφωνα πάντα με τον συντάκτη της έκθεσης, προκλήθηκε από τη διάρρηξη «ενός κλειστού δοχείου, το οποίο περιείχε υγρό καύσιμο υψηλής πτητικότητας (καύσιμα-διαλύτες).

Η ύπαρξη τέτοιου καυσίμου επιβεβαιώνεται και από τη μελέτη των φυσικών χαρακτηριστικών της έκρηξης, ενώ στα δείγματα που ανέλυσε το Γενικό Χημείο του Κράτους, τα οποία ελήφθησαν έναν μήνα μετά το δυστύχημα και αφού ο τόπος είχε αλλοιωθεί, ανιχνεύτηκαν εύφλεκτες και τοξικές ουσίας, όπως το ξυλόλιο.

Η έκθεση αναφέρεται επίσης στα χημικά εγκαύματα που υπέστησαν τέσσερις πυροσβέστες της ομάδας διάσωσης, γεγονός που συνδέεται με το ότι οι στολές που φορούσαν δεν προστατεύουν από την έκθεση σε χημικούς διαλύτες.

Περιγράφοντας τα χαρακτηριστικά του δυστυχήματος, ο πραγματογνώμονας απορρίπτει ως αβάσιμες όλες τις άλλες εκδοχές που παρουσιάστηκαν για την έκρηξη, όπως ότι οφείλεται στα έλαια ψύξης των μετασχηματιστών, σε συσκευές υγραερίου στο κυλικείο της εμπορικής αμαξοστοιχίας κ.λπ.

Στη συνέχεια, παραθέτοντας τους σχετικούς υπολογισμούς και τη μεθοδολογία που ακολούθησε για την ανάλυση των δεδομένων της έκρηξης και των στοιχείων της προκληθείσας καταστροφής, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η ποσότητα των εύφλεκτων υλικών που μεταφέρονταν ήταν μεταξύ 12 και 15 τόνων.

Η έκθεση αναφέρει ότι 29 από τους 57 νεκρούς της σύγκρουσης έχουν πεθάνει είτε από απανθράκωση είτε από καθολικά εγκαύματα, ενώ άλλοι 2 φέρουν καθολικά εγκαύματα μολονότι υπέκυψαν σε τραύματα.

Επιπλέον ένα κοντέινερ στο οπτικό υλικό

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει το 4ο κεφάλαιο της έκθεσης, που αναφέρεται σε παραποιημένο ή σκηνοθετημένο οπτικό υλικό από το δυστύχημα. Συγκεκριμένα, ο πραγματογνώμονας διατυπώνει αμφιβολία για τη γνησιότητα του οπτικού υλικού που προβλήθηκε στο κανάλι Star διότι φαίνεται η χρονοσήμανση του βίντεο να έχει υποστεί επεξεργασία. Με την έννοια αυτή, το βίντεο θα μπορούσε να αποτελεί συρραφή από πλάνα που δείχνουν δύο ή και τρεις αμαξοστοιχίες.

Σε ένα άλλο βίντεο που προβλήθηκε από την ΕΡΤ έχει τοποθετηθεί φίλτρο, με αποτέλεσμα να μην διακρίνονται καθαρά η εμπορική αμαξοστοιχία ούτε τα βαγόνια που ακολουθούν.

Ωστόσο, με επιφύλαξη για την αυθεντικότητα του υλικού και για σφάλματα που πιθανόν να έγιναν στην επεξεργασία του, η έκθεση διατυπώνει την εκτίμηση πως σε μία από τις πλατφόρμες της εμπορικής αμαξοστοιχίας φαίνεται να υπάρχει επιπλέον ένα κοντέινερ πέρα από αυτό που αναφέρεται στις επίσημες καταστάσεις.

Σημειώνεται ότι η εταιρεία σεκιούριτι που ελέγχει τους εμπορικούς σταθμούς και βιντεοσκοπεί την κίνηση των τρένων έσβησε το οπτικό υλικό από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Θεσσαλονίκης με το επιχείρημα ότι δεν της ζητήθηκε από καμία αρχή.

Σκηνοθετημένες φωτογραφίες

Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είναι και η εκτίμηση πως κάποιες φωτογραφίες που ελήφθησαν από τη ΕΛ.ΑΣ. στον τόπο του δυστυχήματος και βρίσκονται στη δικογραφία δεν απεικονίζουν την πραγματικότητα.

Η εκτίμηση αφορά ένα κοντέινερ της εμπορικής αμαξοστοιχίας η εξέταση του οποίου είναι ουσιώδης για τη μελέτη των συμβάντων και το οποίο απομακρύνθηκε από τον χώρο χωρίς να εξεταστεί.

Στις φωτογραφίες της ΕΛ.ΑΣ. το εσωτερικό του κοντέινερ φαίνεται πλήρως τακτοποιημένο, με το περιεχόμενό του να έχει στοιβαχθεί από τη μία πλευρά, κάτι που δεν αντιστοιχεί σε εικόνα σύγκρουσης.

Απομάκρυνση αντικειμένων και παραποίηση στοιχείων

Ενα ολόκληρο κεφάλαιο αφιερώνεται στο περίφημο μπάζωμα του χώρου. Στην έκθεση περιλαμβάνονται φωτογραφίες που δείχνουν εκσκαφέα να κάνει ανασκαφή σε σημείο όπου βρίσκονται πάρα πολλά συντρίμμια από τη σύγκρουση και το οποίο, με βάση τους κανονισμούς, θα έπρεπε να είναι αποκλεισμένο.

Σε άλλες φωτογραφίες απεικονίζονται γερανοί απεγκλωβισμού να επιχειρούν έχοντας στα πέδιλά τους ειδικούς τάκους ασφαλείας χωρίς να υπάρχουν ίχνη επίστρωσης από χαλίκι ή άλλα πρόσθετα υλικά.

Η έκθεση μιλάει για συστηματική, συνεχόμενη και επιμελή προσπάθεια μεταβολής και αλλοίωσης του τοπίου του δυστυχήματος από μέλη ομάδας που δεν φαίνεται να ανήκουν σε κάποια ομάδα διάσωσης.

Τα άτομα αυτά, κάποια από τα οποία έφεραν γιλέκα της Hellenic Train, συνέλεξαν και απομάκρυναν επιλεγμένα αντικείμενα από όλους τους χώρους που είχαν διασκορπιστεί συντρίμμια και τα μετέφεραν σε άγνωστο χώρο.

Κατά τον συντάκτη της έκθεσης, η αφαίρεση χώματος και η κάλυψη του χώρου με χαλίκι καθώς και η μεταφορά ευρημάτων σε άλλον χώρο χωρίς την ενημέρωση των προανακριτικών και εισαγγελικών Αρχών είχε ως αποτέλεσμα την αποστέρηση αποδεικτικών στοιχείων. Στην έκθεση υπάρχει ακόμα ένας μακρύς κατάλογος με παραλείψεις των ανακριτικών υπαλλήλων της ΕΛ.ΑΣ. και της Πυροσβεστικής καθώς και των δικαστικών πραγματογνωμόνων.

Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η έκθεση, που θα αξιολογηθεί από τον εφέτη ανακριτή Λάρισας, τινάζει στον αέρα όλο το αφήγημα που επιχειρεί να παρουσιάσει η κυβέρνηση -και έχει υιοθετηθεί μάλιστα από τον πρωθυπουργό- σχετικά με τις συνθήκες της σύγκρουσης, το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας και την εσπευσμένη παρέμβαση στον χώρο.

Το επόμενο διάστημα οι εξελίξεις αναμένεται να είναι ραγδαίες κι αν επιβεβαιωθεί ότι υπήρξε προσπάθεια συγκάλυψης, ο αντίκτυπος για την κυβέρνηση θα είναι τρομακτικός.

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη