Πυρκαγιές: Ενισχύεται ο στόλος των εναέριων μέσων δασοπυρόσβεσης
Περισσότερα εναέρια μέσα δασοπυρόσβεσης σε σύγκριση με πέρυσι θα έχει –εκτός απροόπτου– φέτος στη διάθεσή του το Πυροσβεστικό Σώμα, παρά την ανησυχία που επικράτησε αρχικά για το εάν και κατά πόσον τα ρωσικά, μεσαίου τύπου, ελικόπτερα Kamov θα είναι διαθέσιμα εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία.
Σύμφωνα με πηγές από το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας και την Πυροσβεστική, η νατοϊκή υπηρεσία NSPA, μέσω της οποίας συνάπτονται οι συμφωνίες μίσθωσης, ενημέρωσε πρόσφατα τους αρμόδιους Ελληνες αξιωματούχους ότι τα ελικόπτερα που είχαν διατεθεί πέρυσι θα είναι και φέτος διαθέσιμα, παρά τη διακοπή των συμβάσεων με τις ρωσικές εταιρείες.
Πώς θα συμβεί αυτό; Παρότι, τυπικά τουλάχιστον, το Δημόσιο συνάπτει συμφωνία απευθείας με την NSPA δίχως να γνωρίζει τους ιδιοκτήτες των ελικοπτέρων που συμβάλλονται με τη νατοϊκή υπηρεσία, πηγές από το κτίριο «Φάρος», όπου στεγάζεται το υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, αναφέρουν ότι τα μεσαίου τύπου ελικόπτερα Kamov άλλαξαν νηολόγιο και η μίσθωσή τους θα γίνει, μεταξύ άλλων, μέσω υπεργολάβων σε Καζακστάν και Ουζμπεκιστάν.
Η πρώτη από τις δύο συμβάσεις μίσθωσης αποτελεί επέκταση παλαιότερης, που είχε αρχικά υπογραφεί το 2018 με δυνατότητα επέκτασης για πέντε έτη. Προβλέπει την ενοικίαση 3 βαρέος και 7 μεσαίου τύπου πυροσβεστικών ελικοπτέρων, με την Πυροσβεστική να ενεργοποιεί σχετική ρήτρα για τη μίσθωση υπερδιπλάσιου αριθμού ελικοπτέρων, ήτοι 8 βαρέος και 12 μεσαίου τύπου. Η δαπάνη φέτος ενδέχεται να υπερβεί τα 19 εκατ. ευρώ.
Τα βαρέος τύπου ελικόπτερα, τα γνωστά Sikorsky, έρχονται τα περισσότερα από τις ΗΠΑ, με τους επιτελείς της Πολιτικής Προστασίας και της Πυροσβεστικής να θεωρούν δεδομένο ότι θα είναι όλα διαθέσιμα με την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου. Ομως, σύμφωνα με όσα έχει διαμηνύσει η NSPA, στη διάθεση της Π.Υ. θα είναι και τα 12 μεσαίου τύπου Kamov.
Η δεύτερη σύμβαση που «τρέχει» είναι προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ. Προβλέπει τη μίσθωση 2 ακόμα ελικοπτέρων βαρέος τύπου, 8 μεσαίου τύπου ελικοπτέρων μεταφοράς προσωπικού, ενός αεροσκάφους μεταφοράς προσωπικού και 21 αμφίβιων αεροσκαφών – Air Tractors, όμοιων με αυτά που δοκιμάστηκαν για πρώτη φορά κατά την περυσινή αντιπυρική περίοδο.
Η απόφαση για έγκριση της δαπάνης υπεγράφη στις αρχές Μαρτίου, ενώ και σε αυτή την περίπτωση το ελληνικό Δημόσιο θα συμβληθεί όχι απευθείας με τις ιδιοκτήτριες εταιρείες αλλά με τη νατοϊκή υπηρεσία NSPA. Πηγές με γνώση του θέματος πάντως εκτίμησαν, μιλώντας χθες στην «Κ», ότι είναι αρκετά δύσκολο να βρεθούν και οι 21 τράκτορες. Κι αυτό διότι τα περισσότερα αυτού του τύπου αεροσκάφη που διατίθενται στην αγορά είναι μονοθέσια, ενώ η Πυροσβεστική ζητεί τα μισά από τα αεροσκάφη να είναι διθέσια προκειμένου σε αυτά να επιβαίνουν μεταφραστές-σύνδεσμοι με τους αξιωματικούς της Πυροσβεστικής.
Έχουν εξάλλου προηγηθεί επαφές του υπουργού Χρήστου Στυλιανίδη με αξιωματούχους σε Ε.Ε. και ΗΠΑ προκειμένου να ξεπεραστούν πιθανά εμπόδια. Μια δυσκολία με τα πληρώματα, που μέχρι πρότινος αποτελούνταν από Ουκρανούς και Ρώσους πιλότους, εκφράζεται αισιοδοξία ότι θα ξεπεραστεί το αμέσως επόμενο διάστημα.
Ταυτόχρονα με τα παραπάνω, με πρωτοβουλία του υπουργού κ. Στυλιανίδη γίνεται προσπάθεια να αξιοποιηθεί κονδύλι 4 εκατομμυρίων ευρώ διαθέσιμο μέσω του ευρωπαϊκού μηχανισμού RescEU για τη μίσθωση επιπλέον εναέριων μέσων πυρόσβεσης. Εξέλιξη που θα μετατρέψει την Ελλάδα σε «κόμβο». Σε περίπτωση που ξεπεραστούν γραφειοκρατικού χαρακτήρα αγκυλώσεις και εκταμιευθούν τα χρήματα, τα επιπλέον ελικόπτερα θα σταθμεύουν στην Ελλάδα αλλά ταυτόχρονα θα είναι διαθέσιμα και στον ευρωπαϊκό μηχανισμό πολιτικής προστασίας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.