Βενζίνη και πάλι πάνω από 2 ευρώ στα αστικά κέντρα - Η "εξήγηση" του αντιπροέδρου Συνδέσμου Πρατηριούχων
Ο Γιώργος Ασματόγλου, αντιπρόεδρος Συνδέσμου Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων, επισκέφτηκε το στούντιο της πρωινής εκπομπής «Κοινωνία Ώρα MEGA» για να εξηγήσει το λόγο που δεν σταματάει η άνοδος της τιμής της βενζίνης.
Οι παρουσιαστές προσπάθησαν ομολογουμένως, πολύ για να πάρουν μια σαφή απάντηση, όπως και για να πει ο κύριος Ασματόγλου ποια μπορεί να είναι η λύση σε ένα πρόβλημα που έχει κάνει δυσβάσταχτη την καθημερινότητα του Έλληνα καταναλωτή. Δεν ανακάλυψε την πυρίτιδα. Είπε ό,τι ξέρουμε όλοι εδώ και καιρό, αλλά αρνείται να κάνει η κυβέρνηση.
Το πιο σημαντικό εξ όσων κατέθεσε είναι ότι αν το δούμε γενικά το θέμα των αυξήσεων, θα διαπιστώσουμε ότι η τιμή του καυσίμου έχει υποχωρήσει το τελευταίο διάστημα «ενώ οι τιμές των καταναλωτικών αγαθών που προέρχονται από το ενεργειακό κόστος, συνεχίζουν να αυξάνονται».
Ακολουθούν όσα είχε να δηλώσει ο κύριος Ασματόγλου για τις συνεχόμενες -αναίτιες- αυξήσεις στα καύσιμα.
«Το τελευταίο διάστημα, αν πάρουμε ως βάση ένα μήνα πίσω, είχαμε σημαντικές αυξήσεις. Περίπου στα 11.50 λεπτά στην αμόλυβδη βενζίνη. Μιλάω πάντα για τι διυλισμένο προϊόν, τις τιμές που βλέπουμε στο διυλιστήριο.
Αυτές οι τιμές, είναι τιμές που μας έρχονται απ’ έξω. Γνωρίζουμε όλοι πια πως βγαίνουν από κέντρα του εξωτερικού και είναι για τις χώρες της Νοτίου Ευρώπης».
Παρ’ όλα αυτά, η αύξηση στην Ελλάδα είναι δυσανάλογη με εκείνη που παρατηρείται σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
«Είναι δυσανάλογη με τις διεθνείς τιμές του Αυγούστου, για το πετρέλαιο. Οι αυξήσεις, βάσει των μέσων τιμών που έχει ανακοινώσει το υπουργείο Ανάπτυξης, είναι 8.50 λεπτά. Άρα έχουν απορροφηθεί περίπου 3 λεπτά από τους πρατηριούχους.
Το επισημαίνω αυτό, γιατί πολύς κόσμος λέει πως οι πρατηριούχοι ανεβάζουν το καύσιμο. Δεν είναι έτσι. Το ποσοστό κέρδους είναι πολύ μικρό, γιατί η πλάτη όλων είναι κολλημένη στον τοίχο σε οριακό επίπεδο.
Αντίθετα, το πετρέλαιο που είχε 14.50 λεπτά αύξηση σε έναν μήνα, παρουσίασε αύξηση στα πρατήρια της τάξεως των 14.02 λεπτών, πάντα βάσει των μέσων τιμών του υπουργείου Ανάπτυξης.
Με την επιστροφή όσων ήταν διακοπές στα αστικά κέντρα, «θα πληρώσουν ακόμα πιο ακριβά τη βενζίνη. Αυτήν την στιγμή, η μέση τιμή στην Αθήνα διαμορφώνεται στο 1 ευρώ και 97 με 98 λεπτά. Μια ανάσα από τα 2 ευρώ.
Είχαμε ξαναπεί πως αν συνεχιστεί η υπάρχουσα συνθήκη, θα δούμε να ξεπερνά τα 2 ευρώ. Αυτό που φαίνεται στις επόμενες ημέρες, είναι μια σταθεροποίηση στις τιμές. Μια πολύ μικρή μείωση που δεν φαίνεται (0.1 λεπτό)».
Στα νησιά οι τιμές έφτασαν έως τα 2.45 το λίτρο.
«Τα νησιά των Κυκλάδων επιβαρύνονται πάρα πολύ από τις μεταφορές. Το μεταφορικό ισοδύναμο, που αναλύεται σε περίπου 2 λεπτά ανά λίτρο, είναι μόνο για τους μόνιμους κατοίκους. Όχι για τους επισκέπτες.
Το κακό είναι πως κάθε χρόνος που περνάει γίνεται όλο και πιο αποδυναμωμένη η τσέπη του καταναλωτή. Μειώνεται η αγοραστική του δύναμη και για αυτό του φαίνεται πιο ακριβό το προϊόν.
Μετά τον πόλεμο της Ρωσίας στην Ουκρανία, θα περιμέναμε υψηλότερες τιμές. Μη ξεχνάτε πως κρατήθηκε μεσοσταθμικά, με σταθερό τον φόρο κατανάλωσης και το ΦΠΑ περίπου στο 1.80.
Είναι πολύ δύσκολο αυτό που συμβαίνει και για αυτό επέλεξαν πάρα πολλοί πολίτες φέτος, να κάνουν τις διακοπές τους με οδική και όχι με θαλάσσια μεταφορά. Οι θαλάσσιες μεταφορές έχουν επιβαρυνθεί πάρα πολύ και για αυτό βλέπουμε τις υψηλές τιμές στη νησιωτική Ελλάδα.
Βέβαια, βλέπουμε υψηλές τιμές και στην ηπειρωτική Ελλάδα, στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας. Πράγματι είναι μια δύσκολη εποχή. Έχουμε αυξητικές τάσεις. Δεν ξέρουμε πού θα μας βγάλει».
Τα μηνύματα και οι προβλέψεις που υπάρχουν για τις 3 επόμενες ημέρες είναι κάπως αισιόδοξα «σε ό,τι αφορά την στασιμότητα στην αυξημένη τιμή. Αν αύριο έχουμε άλλες αυξήσεις, δεν το ξέρουμε. Ίσως ξεπεράσουμε στα μεγάλα αστικά κέντρα το δίευρο».
Γιατί όμως, γενικά υπάρχει αυτή η αυξητική τάση; Ποιος είναι ο λόγος;
«Αν πάρουμε ως βάση τις διεθνείς τιμές του αργού πετρελαίου που πριν ένα μήνα ήταν στα 78.50 δολάρια το βαρέλι και σήμερα είναι στα 73.06, βλέπουμε πως είναι πολύ μικρή η διαφορά για τη μεγάλη αύξηση του τελευταίου μήνα.
Επειδή αυτές οι τιμές βγαίνουν απ’ έξω είναι κερδοσκοπικά παιχνίδια όσων ποντάρουν στο χρηματιστήριο του πετρελαίου, που δεν αγγίζουν τον ελλαδικό χώρο. Αυτά τα παιχνίδια ωστόσο, είναι σύνηθες φαινόμενο».
Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο ειδικός φόρος κατανάλωσης παραμένει ο ίδιος.
«Το κράτος εισπράττει από τους έμμεσους φόρους και βασίζεται στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, όπως και στο ΦΠΑ. Μη ξεχνάτε πως είναι και αίτημα της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων και Εμπόρων Καυσίμων να μειωθεί ο ειδικός φόρος κατανάλωσης.
Είναι και αίτημα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών που λέει μειώστε στα καταναλωτικά αγαθά και ειδικότερα στα καύσιμα, για να περιοριστεί το φαινόμενο της υψηλής τιμής.
Να σας πω όμως, το εξής: όλα έχουν ‘ανέβει’ και ‘τρέχει’ ένας πληθωρισμός της τάξεως του 13%. Τα καταναλωτικά αγαθά στα ράφια του σούπερ μάρκετ έχουν 'ανέβει 'στα ύψη. Αυτό που έχει υποχωρήσει το τελευταίο διάστημα -των αυξήσεων όλων αυτών των αγαθών- είναι το καύσιμο.
Σας πληροφορώ πως με τη σημερινή ημέρα, έχει υποχωρήσει από όταν ήταν στο ΤΟΡ κατά 20%. Αυτά που δεν υποχώρησαν είναι όλα τα υπόλοιπα αγαθά που επηρεάζονται από το κόστος ενέργειας του καυσίμου.
Πράγματι, υπάρχει πρόβλημα και θα πρέπει να λυθεί με κάποιον τρόπο, ώστε να βοηθηθεί ο Έλληνας καταναλωτής. Όχι με τα fuel pass και την επιδοματική πολιτική. Βοήθησε, αλλά δεν λύνει το πρόβλημα.
Θα το λύσει η μείωση του φόρου ειδικής κατανάλωσης ή αν θέλετε το ΦΠΑ σε αυτά τα καταναλωτικά αγαθά για να μπορέσει να εκτονωθεί αυτή η αύξηση.
Οι αυξήσεις όμως, που ήλθαν στα καταναλωτικά αγαθά από το ενεργειακό κόστος, έμειναν, ενώ υποχώρησαν τα καύσιμα».
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.