Τέμπη: Δύο χρόνια μετά τρένα συνεχίζουν να κινούνται στα τυφλά – Πατέντες για τις βλάβες και απαρχαιωμένος εξοπλισμός
Τη φράση «πάμε και όπου βγει» που αποδίδεται στον σταθμάρχη, λίγο πριν την τραγωδία των Τεμπών, επιβεβαιώνει η κατάσταση στο σιδηροδρομικό δίκτυο στην Ελλάδα, δύο χρόνια μετά το δυστύχημα και ενώ η κοινωνία «βράζει» ζητώντας δικαιοσύνη.
Δύο χρόνια μετά, τίποτα απολύτως δεν φαίνεται να έχει αλλάξει στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Το δίκτυο στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη παραμένει ίδιο μετά ζημιές που άφησε πίσω της η κακοκαιρία Ντάνιελ, λειτουργώντας χωρίς τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση σε μήκος 100 χιλιομέτρων, ενώ τα έργα που έχουν ανακοινωθεί για την αναβάθμιση του, εκτελούνται με ρυθμούς χελώνας.
Ειδικότερα, από τον Σεπτέμβριο του 2023 μέχρι και σήμερα, δεν έχει γίνει καμία βελτίωση όσον αφορά τα συστήματα ασφαλείας, στο τμήμα από τον Άγιο Στέφανο μέχρι τη Λάρισα εξηγεί στο Τhesstoday.gr, ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (ΠΕΠΕ) και μηχανοδηγός Αλέξανδρος Ιορδανίδης.
«Μετά την τραγωδία είχε δοθεί σε λειτουργία η τηλεδιοίκηση και η φωτοσήμανση σε ένα μεγάλο μέρος του δικτύου, ωστόσο μετά τον Ντάνιελ, αυτό αχρηστεύτηκε σε ένα μήκος 100 χλμ.
Έκτοτε, δεν έχει βελτιωθεί καθόλου η κατάσταση στο τμήμα αυτό και δεν έχει αποκατασταθεί η κυκλοφορία και στις δυο γραμμές. Γι’αυτό η κυκλοφορία γίνεται σε μονή γραμμή και με χαμηλές ταχύτητες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στο ωράριο του δρομολογίου Αθήνα-Θεσσαλονίκη που αυτή τη στιγμή διαρκεί πέντε ώρες», υπογραμμίζει.
Σύμφωνα με τον κ. Ιορδανίδη και στο υπόλοιπο δίκτυο υπάρχουν τμήματα που δεν λειτουργεί τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση.
«Παρόλο που τα συστήματα έχουν εγκατασταθεί από τα προηγούμενα χρόνια, όπως στη γραμμή Άνω Λιόσια-Κιάτο, και παρά τα όσα έχουν συμβεί, επειδή το κόστος της ανάταξης είναι μεγάλο, είναι αδύνατο να γίνει σύντομα και δρομολόγια εξακολουθούν να γίνονται με τον κλασικό, πατροπαράδοτο τρόπο που λειτουργούσαν τα τρένα το 70’, δηλαδή, για να μπει ένας συρμός στον άξονα, θα πρέπει να απελευθερωθεί από το προηγούμενο τρένο», περιγράφει.
Πατέντες για τις βλάβες
Διαχρονική παθογένεια του σιδηροδρόμου παραμένει μέχρι και σήμερα, το απαρχαιωμένο τροχαίο υλικό τριακονταετίας, σύμφωνα με τον πρόεδρο Εργαζόμενων του ΟΣΕ, Νίκο Κιουτσούκη. Οι τεχνίτες, καλούνται να επιδιορθώνουν βλάβες χωρίς να υπάρχουν τα απαραίτητα ανταλλακτικά, κι έτσι κατασκευάζουν πατέντες πάνω σε παλαιότερες πατέντες για να επιδιορθώνουν βλάβες.
«Το 1999 όταν παραγγέλθηκε το τροχαίο υλικό, ήταν με προδιαγραφές Ελλάδας και δεν είχαν φροντίσει να παραγγείλουν και ανάλογα ανταλλακτικά. Γίνεται μια προσπάθεια -από ό,τι μας είπε η Ηellenic Train- να βρουν απο την υπόλοιπη αγορά. Μέχρι τώρα, οι όποιες επιδιορθώσεις γίνονται εξ ιδίων με πατέντες που φτιάχνουν οι εργαζόμενοι. Αν και είναι σε θέση να ανταποκριθούν, δεν είναι αυτό που αρμόζει σήμερα στον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ο επιβάτης δικαιούται να έχει τροχαίο υλικό εφάμιλλο του ευρωπαϊκού σιδηροδρόμου κι ένα δίκτυο εφάμιλλο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών κρατών», σημειώνει στo Τhesstoday.gr.
Το τρένο… δεν φτάνει σε Φλώρινα, Δράμα, Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη
Σιδηροδρομικά αποκομμένες είναι οι Φλώρινα, Δράμα, Ξάνθη και Αλεξανδρούπολη, λόγω ποικίλων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι υποδομές, όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας της ΠΕΠΕ. Ανάμεσα στις αιτίες, είναι η ελλιπής κάλυψη επικοινωνιών, το ανεπαρκές προσωπικό και προβλήματα στη ραδιοκάλυψη.
«Στη Βόρεια Ελλάδα, τα μόνα τμήματα που λειτουργούν είναι το Θεσσαλονίκη-Έδεσσα, το Θεσσαλονίκη-Σέρρες και από Θεσσαλονίκη προς τον νότο», επισημαίνει ο κ. Ιορδανίδης.
Πλιάτσικο με τα καλώδια
Ο πρόεδρος Εργαζόμενων του ΟΣΕ θίγει την ανάγκη ίδρυσης ενός οργάνου με μέριμνα την ασφάλεια τόσο στους σταθμούς, όσο και στις γραμμές, από παραβατικές συμπεριφορές.
«Πρέπει να ιδρυθεί ένα όργανο, με τη μορφή της «σιδηροδρομικής αστυνομίας», ώστε να εξαλειφθούν τα φαινόμενα κλοπών στους σταθμούς από ανθρώπους που βρίσκουν ”στέγη” εντός του σιδηροδρόμου. Έχουμε προβλήματα ακόμη και επί των γραμμών, από άτομα που είτε κλέβουν καλώδια, είτε προκαλούν φθορές. Έχει παρατηρηθεί ότι ανήλικοι από καταυλισμό Ρομά εκτοξεύουν πέτρες στην αμαξοστοιχία που διέρχεται από τη Θήβα για… παιχνίδι και σπάνε παράθυρα με κίνδυνο να τραυματιστούν επιβάτες και εργαζόμενοι», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Οργανικά κενά 1.000 θέσεων
Ο κ. Κιουτσούκης κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τα ήδη μεγάλα οργανικά κενά στο μόνιμο προσωπικό του σιδηροδρόμου που αναμένεται να πολλαπλασιαστούν τα επόμενα χρόνια, λόγω συντάξεων.
«Σε οργανόγραμμα 2.100 ατόμων στον ΟΣΕ, υπηρετούν 280 μόνιμοι και περίπου 650 με τιμολόγια παροχής υπηρεσιών, άρα μιλάμε για ένα σοβαρό κενό 1.000 ατόμων. Στη Ηellenic Train υπάρχει σίγουρα έλλειψη 500 ατόμων, ακόμη και σε τεχνικό προσωπικό», εξηγεί.
Ταυτοποίηση του εμπορικού τρένου, δίχως γνωμοδότηση για τη γνησιότητα των βίντεο
Δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών, οι πραγματογνώμονες που έλαβαν την εντολή του ανακριτή Μπακαΐμη να εξετάσουν τα βίντεο που κατατέθηκαν στις Αρχές, κατέθεσαν την έκθεση γνωμοδότησης για το επίμαχο βιντεοληπτικό υλικό.
Αρχικά, όπως σημειώνουν στο συμπέρασμα του πορίσματος ότι «προκύπτει ότι σε αυτό εμφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28-2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά το χρόνο διέλευσής της», καταλήγοντας στη συνέχεια ότι η έκθεση αφορά την «ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού». Ουσιαστικά, γνωμοδοτούν για την αναγνώριση της εμπορικής αμαξοστοιχίας, σημειώνοντας ότι δεν πιστοποιείται η γνησιότητα των βίντεο που εξέτασαν.
Πρόκειται για τα βίντεο που εμφανίστηκαν ξαφνικά, δύο χρόνια μετά τη μοιραία νύχτα του εγκλήματος των Τεμπών – λίγες ημέρες μετά τη συνέντευξη του «μάντη» Κυριάκου Μητσοτάκη και ανατέθηκαν σε πρόσωπα που έχουν κώλυμα, καθώς στο παρελθόν είχαν αποφανθεί ότι η έκρηξη οφείλεται στα έλαια σιλικόνης.
Όσον αφορά το φορτίο της εμπορικής αμαξοστοιχίας, οι πραγματογνώμονες γνωμοδότησαν ότι είναι «έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στη επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών».
Αναλυτικά το συμπέρασμα του πορίσματος
«Από την παραπάνω ανάλυση του δοθέντος βιντεοληπτικού υλικού, προκύπτει ότι σε αυτό εμιφανίζεται η διερχόμενη εμπορική αμαξοστοιχία 63503 που συμμετείχε στο δυστύχημα της 28- 2-2023, στο σύνολο της σύνθεσής της και κατά το χρόνο διέλευσής της, έμφορτη μόνο με όσα αναγράφονται στη επίσημη λίστα φορτίου, χωρίς να διακρίνεται οποιοδήποτε άλλο φορτίο επί των φορταμαξών.
Η παρούσα έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού».
Όλη η έκθεση
«Η παρούσα έκθεση αφορά την ταυτοποίηση του εικονιζόμενου συρμού με την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 χωρίς να πιστοποιεί την γνησιότητα του βιντεοληπτικού υλικού» ανέφεραν οι δικαστικοί πραγματογνώμονες που είχαν οριστεί από τον εφέτη ανακριτή, σχετικά με τα νέα βίντεο για το έγκλημα στα Τέμπη. Ωστόσο, η ΕΡΤ έκανε τη δικιά της ανάγνωση και βάπτισε τα βίντεο γνήσια.
«Λένε λοιπόν ότι είναι γνήσια τα τρία αυτά βίντεο» είπε η παρουσιάστρια της εκπομπής Update Σταυρούλα Χριστοφιλέα.
«Τέμπη: Γνήσια τα τρία βίντεο από την εμπορική αμαξοστοιχία για τους πραγματογνώμονες» έγραφε και το βίντεο που ανέβηκε στη σελίδα της ΕΡΤ στο Youtube, ενώ αντίστοιχο τίτλο είχε και το σχετικό θέμα στο ertnews.gr, το οποίο στη συνέχεια άλλαξε σε «Τέμπη: Από την εμπορική αμαξοστοιχία τα τρία βίντεο για τους πραγματογνώμονες».


Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.