Τέμπη: Και ξαφνικά έρευνα στα γραφεία της εταιρείας security που παρέδωσε τα βίντεο
Έφοδο στην εταιρεία φύλαξης Interstar Security έκαναν στελέχη της ΔΕΕ (Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών) με την παρουσία εισαγγελέα το απόγευμα της Δευτέρας.
Η εταιρεία τα τελευταία 24ωρα βρίσκεται στη δίνη του κυκλώνα καθώς προσκόμισε βιντεοληπτικό υλικό που φαίνεται να είχε στην κατοχή της και απεικονίζει την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 λίγα μόλις λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση με την επιβατική αμαξοστοιχία Intercity 62 στα Τέμπη που στοίχισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας.
Η γνησιότητα ή μη του υλικού που η εταιρεία προσκόμισε δια μέσω του δικηγόρου της Βασίλη Καπερνάρου λίγα μόλις 24ωρα πριν την έφοδο των αρχών, είναι στο επίκεντρο της συζήτησης και στο «μικροσκόπιο» της ανάκρισης.
Με έγγραφό του μάλιστα ο Ειδικός Εφέτης Ανακριτής ο οποίος χειρίζεται την υπόθεση με το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, ζητάει από δύο δικαστικούς πραγματογνώμονες την πιστοποίηση γνησιότητας των επίμαχων τριών βίντεο.
Στο έγγραφο του ανακριτή τονίζεται:
«ΠΡΟΣ 1) Δρ. Απόστολο Βασιλάκο, διπλ. Μηχανολόγο Μηχανικό, 2) κ. Σταύρο Μπατζόπουλο, Ηλεκτρολόγο Μηχανικό, δικαστικούς πραγματογνώμονες του δυστυχήματος των Τεμπών της 28-2-2023. Λ Α Ρ Ι Σ Α ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ: κ. Εισαγγελέα Εφετών Λάρισας. ΣΧΕΤ.: Η από 5-2-2025 έκθεση κατάσχεσης. Κατόπιν της Ολομέλειας των Εφετών Λάρισας σε Συμβούλιο (αριθμός 4/10-3-2023) και της σε συνέχεια αυτής, υπ’ αριθμ. πρωτ. 333/14-3-2023, παραγγελίας του κ. Εισαγγελέως Εφετών Λάρισας, διενεργούμε κυρία ανάκριση για τις πράξεις: 1) διατάραξη της ασφάλειας της συγκοινωνίας μέσων σταθερής τροχιάς (σιδηροδρόμου) με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, η οποία είχε ως αποτέλεσμα:
α) το θάνατο περισσοτέρων και μεγάλου αριθμού προσώπων (κατά συρροή),
β) τη βαριά σωματική βλάβη περισσοτέρων προσώπων (κατά συρροή), καθώς και βλάβη εγκαταστάσεων κοινής ωφέλειας,
γ) τον κίνδυνο περισσοτέρων προσώπων και δ) τον κοινό κίνδυνο σε περισσότερα ξένα πράγματα, 2) ανθρωποκτονία από αμέλεια κατά συρροή, 3) βαριά σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή και 4) απλή σωματική βλάβη από αμέλεια κατά συρροή από υπόχρεο λόγω του επαγγέλματός του να καταβάλλει ιδιαίτερη επιμέλεια και προσοχή, φερόμενες ως τελεσθείσες στη Λάρισα τον Ιανουάριο του 2023 και στις 28-2-2023 (σιδηροδρομικό δυστύχημα στην περιοχή Ευαγγελισμού Τεμπών Λάρισας).
Στα πλαίσια της διενεργούμενης από εμάς κυρίας ανακρίσεως, την 5-2-2025 εμφανίστηκε στο Ανακριτικό Γραφείο ο Βασίλειος Καπερνάρος, δικηγόρος, μέλος του Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών (ΑΜ ΔΣΑ 008473), ενεργών ως πληρεξούσιος δικηγόρος της εταιρείας περιορισμένης ευθύνης με την επωνυμία «ΙΝΤΕΡ ΣΤΑΡ ΣΕΚΙΟΥΡΙΤΙ Ε.Π.Ε.», με αντικείμενο εμπορικής δραστηριότητας τη βιντεοεπιτήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου Αθήνα – Θεσσαλονίκη δυνάμει σχετικής ενεργής σύμβασης (κατά το επίμαχο διάστηματου σιδηροδρομικού δυστυχήματος αλλά και μέχρι σήμερα) με τον «Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδος Α.Ε.» (Ο.Σ.Ε. Α.Ε.) και μας παρέδωσε μία (1) εξωτερική μονάδα αποθήκευσης (usb stick), μάρκας SanDisk, η οποία περιέχει τρία (3) βίντεο, που αφορούν στο ως άνω διερευνώμενο από εμάς δυστύχημα.
Κατόπιν τούτων, επειδή αφενός έργο του ανακριτή και κύριο αντικείμενο της κυρίας ανακρίσεως αποτελεί η ανακάλυψη-εξακρίβωση της αληθείας και η συγκέντρωση-συλλογή των αναγκαίων αποδεικτικών στοιχείων για τη βεβαίωση τέλεσης των ανωτέρω εγκλημάτων (άρθρο 239 ΚΠΔ) και αφετέρου κρίνεται ιδιαίτερα ουσιώδες για την υπόθεση να διερευνηθεί και αναλυθεί το εν λόγω ψηφιακό υλικό (τρία (3) video), παρακαλούμε όπως, υπό τις ως άνω ιδιότητές σας και με τις συγκεκριμένες ειδικότητες που φέρετε, προβείτε στην έρευνα και ανάλυση του οπτικού αυτού υλικού, συντάσσοντας σχετική έκθεση έρευνας-ανάλυσης.
Υπενθυμίζεται πως οι δύο πραγματογνώμονες που καλεί ο κύριος Ειδικός Εφέτης Ανακριτής να ερευνήσουν τη γνησιότητα των τριών βίντεο, είναι οι ίδιοι που είχαν συντάξει και την πραγματογνωμοσύνη στην οποία ανέφεραν τα έλαια σιλικόνης ως εκείνα που προκάλεσαν την πυρόσφαιρα που έκαψε τους επιζήσαντες της σύγκρουσης των δύο τρένων.
«Επιτηδευμένη αλλοίωση»
Για το ενδεχόμενο επιτηδευμένης αλλοίωσης των τριών βίντεο τα οποία φέρονται να παρουσιάζουν την εμπορική αμαξοστοιχία 63503 λίγα λεπτά πριν από την σύγκρουση με το Intercity το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου 2023, πριν κατατεθούν στον εφέτη ειδικό ανακριτή Σωτήρη Μπακαΐμη, προειδοποιούν o ειδικός πραγματογνώμονας σε θέματα πυρκαγιών και τεχνικού συμβούλου κάποιων από τις οικογένειες των θυμάτων των Τεμπών, Βασίλης Κοκοτσάκης και ο συνεργάτης του, διακεκριμένος καθηγητής το Χιούστον, Μανόλης Παπαδάκης.
Τονίζεται δε πως «θα μπορούσε μία έμπειρη ομάδα να αλλοιώσει στοιχεία των βίντεο (π.χ. ημερομηνίες) και το νέο βίντεο να κατατεθεί ως τεκμήριο στο δικαστήριο, με χαμηλή ως ανύπαρκτη φερεγγυότητα, εφόσον δεν έχει διασφαλιστεί η μοναδικότητα και η αυθεντικότητα της πηγής και μάλιστα όταν καλούνται να το εξετάσουν μη ειδικοί και μη σχετικοί με το αντικείμενο».
Η εταιρεία security που ανακάλυψε τα βίντεο πήρε άλλα 10 εκατομμύρια ευρώ τον Οκτώβριο από τον ΟΣΕ
Σύμβαση ύψους 10.092.860,71 ευρώ με ΦΠΑ υπέγραψε η εταιρεία Interstar Security, τρεις μήνες πριν εμφανιστούν ως δια μαγείας τα τρία επίμαχα βίντεο της εμπορικής αμαξοστοιχίας 63503, που κατατέθηκαν, λίγα μόλις 24ωρα μετά τη συνέντευξη Μητσοτάκη στον Alpha.
Η εταιρεία σύναψε σύμβαση με τον ΟΣΕ, τον Οκτώβριο του 2024 για την «Παροχή Υπηρεσιών Φύλαξης Εγκαταστάσεων του ΟΣΕ με Τεχνικά Μέσα». Η διάρκεια της επίμαχης σύμβασης είναι 36 μήνες, από 1η Δεκεμβρίου 2024 μέχρι και 30 Νοεμβρίου του 2027.
Από το συνολικό ποσόν, 4.097.160 ευρώ αφορούν «την παροχή τεχνικών υπηρεσιών συντήρησης, επικοινωνίας των συστημάτων, επισκευής τους, σύνδεσης με το ΚΛΣ και άμεσης Επέμβασης με χρήση Patrol οχημάτων σε διακόσια τριάντα οκτώ (238) Εγκαταστάσεις του Οργανισμού, όπου ήδη έχουν τοποθετηθεί Τεχνικά Μέσα Ασφαλείας, με προηγούμενες συμβάσεις».
Για τη φύλαξη 126 εγκαταστάσεων του ΟΣΕ με τεχνικά μέσα η εταιρεία βάση της σύμβασης θα λάβει 2.228.185,51 ευρώ με ΦΠΑ. «Το κόστος των Τεχνικών υπηρεσιών συντήρησης, επικοινωνίας των συστημάτων, επισκευής τους, σύνδεσης με το ΚΛΣ και άμεσης Επέμβασης με χρήση Patrol οχημάτων, ανέρχεται σε 2.784.196,80 ευρώ με ΦΠΑ».
Για υπηρεσίες περιπολίας, υπηρεσίες Κέντρου Λήψεως Σημάτων και Εικόνας: Διαχείριση Σημάτων, Αποστολή Ενημερωτικών και Video, Συντονισμός Patrol και χειρισμός μικροφωνικής, σειρήνων και φωτισμού για αποτροπή, υπηρεσίες Τεχνικής Υποστήριξης – Συντήρηση Συστημάτων Ασφαλείας (πρόληψη και επανόρθωση), αντικατάσταση αναλωσίμων, αντικατάσταση συσκευών από βανδαλισμό ή άλλη αιτία, τηλεπικοινωνιακό Κόστος μετάδοσης σημάτων και εικόνας μέσω δικτύου 4G, SIM Cards (Χρονοχρέωση – Ογκοχρέωση μετάδοσης Δεδομένων), το ποσό αντιστοιχεί σε 5.080.478,40 ευρώ.
Μάλιστα στους όρους πληρωμής φαίνεται πως το ποσό των 1.627.880,76 ευρώ «θα καταβληθεί εντός τριών (3) μηνών από την ολοκλήρωση της εγκατάστασης των τεχνικών μέσων στα σημεία φύλαξης με έκδοση πρωτοκόλλου ποιοτικής και ποσοτικής παραλαβής από Επιτροπή που θα συσταθεί από τον ΟΣΕ». Ενώ το υπόλοιπο ποσό, ήτοι 6.511.523,04 ευρώ, «θα καταβάλλεται στον ανάδοχο ισόποσα ανά μήνα».
Πέραν όμως της τρίχρονης σύμβασης έργου που σύναψε με τον ΟΣΕ φαίνεται πως ενδιαμέσως πήρε ακόμα μία ανάθεση ύψους 72.106 ευρώ με ΦΠΑ, στις 30 Ιανουαρίου 2025. Για την επίμαχη ανάθεση έργου είχε προηγηθεί πρόσκληση ενδιαφέροντος στις εταιρείες «ΙΝΤΕΡ ΣΤΑΡ ΣΕΚΙΟΥΡΙΤΙ ΕΠΕ» και «ΣΤΑΡΓΚΑΡΝΤ ΕΠΕ», στις 24 Ιανουαρίου 2025.
Σκοπός είναι η «προστασία του συνόλου του έργου από κλοπές δολιοφθορές και άλλες παράνομες ενέργειες, προτείνουμε την συνέχιση Φύλαξης Σιδηροδρομικών Εγκαταστάσεων και ανοιχτής γραμμής με τη χρήση drones, από την 1/02/2025 έως και 28/02/2025». Η εν λόγω εταιρεία φαίνεται να έχει από το 2017 συνολικά 123 συμβάσεις έργου με τον ΟΣΕ και την ΣΤΑΣΥ πολλών εκατομμυρίων.
«Δίδυμες» εταιρείες
Ο ΟΣΕ φαίνεται ότι έχει πληρώσει από το 2022 μέχρι και εκείνη τη στιγμή σχεδόν 2 εκατομμύρια ευρώ για συστήματα φύλαξης με drones. Το αξιοσημείωτο είναι πως σε όλες αυτές τις αναθέσεις πάντα η πρόσκληση ενδιαφέροντος καταλήγει στις ίδιες δύο εταιρείες, τις «ΙΝΤΕΡ ΣΤΑΡ ΣΕΚΙΟΥΡΙΤΙ ΕΠΕ» και «ΣΤΑΡΓΚΑΡΝΤ ΕΠΕ».
Οι δύο αυτές εταιρείες χαρακτηρίζονται ως «δίδυμες», καθώς όπως φαίνεται από τα στοιχεία τους που είναι δημοσιευμένα στο ΓΕΜΗ, ο διαχειριστής της εταιρείας Interstar Security, Νικόλαος Τσαντσαράκης, ήταν διαχειριστής στην Starguard από ιδρύσεως της μέχρι και το 2016. Μετά ο ίδιος φαίνεται να έχει πουλήσει τα εταιρικά του μερίδια σε μια Κυπριακή Offshore την Εμπελμπουργκ Χόλντινγκς Λίμιτεντ, η οποία αποτελεί πλέον εταίρο και μέλος στη Starguard.
Επιπλέον το όνομα του κ. Τσαντσαράκη φιγουράρει και στο μέγα σκάνδαλο Pandora Papers, όπου εκεί ο ίδιος φαίνεται ως κεκαλυμμένος ιδιοκτήτης σε εταιρείες στις Βρετανικές Παρθένες Νήσους. Η εταιρεία Ironton Services Limited, η οποία εμφανίζεται στα Pandora Papers και συνδέεται με τον Τσαντσαράκη, έχει την ίδια διεύθυνση (Agapinoros 5, Apollo Hights Aphrodite Hills, Flat/Office A11 Kouklia Paphos 8509 Cyprus) με την προαναφερθείσα κυπριακή εταιρεία Εμπελμπουργκ Χόλντινγκς Λίμιτεντ, η οποία απέκτησε τα εταιρικά μερίδια της Starguard από τον Ν. Τσαντσαράκη.
Από το 2016 και μετά στην εταιρεία διαχειριστής ανέλαβε ο Απ. Τρεχαντίνης, ο οποίος σε έγγραφο του 2013, υπογράφει ως οικονομικός διευθυντής της Interstar Security. Μπορεί εύλογα να εξαχθεί το συμπέρασμα πως οι δύο εταιρείες πέραν από γειτονικά κτίρια στην οδό Αναγεννήσεως στη Μεταμόρφωση, έχουν ταυτοπροσωπίες σε βάθος χρόνου μάλιστα.
Διαγραμμένοι δίσκοι
Σε δημοσίευμα στο documentonews.gr στις 7 Φεβρουαρίου 2025, την ίδια μέρα που δημοσιεύθηκαν και τα τρία επίμαχα βίντεο που δείχνουν την εμπορική αμαξοστοιχία που εισέρχεται στη σήραγγα των Τεμπών, μόλις λίγα λεπτά πριν τη μοιραία σύγκρουση, δημοσίευσε έγγραφο με την απάντηση της εταιρείας σε έγγραφη παραγγελία του Εφέτη Ανακριτή.
Τότε ο εφέτης ανακριτής είχε ζητήσει από την εταιρεία αρχεία από τα σημεία «Σ.Σ. Πλατεώς, Λιτοχώρου, Λεπτοκαρυάς, Ν. Πόρων και Ραψάνης την 28-02-2023», όμως μετά από έρευνα που διενήργησε η εταιρεία Interstar Security αντέτεινε προς τον ανακριτή πως «είναι διαγραμμένα, καθώς οι εν λόγω ψηφιακοί σκληροί δίσκοι στους οποίους πραγματοποιηθεί η εγγραφή είναι επανεγγράψιμοι και τα παλαιότερα αρχεία σε ημεροχρονολογία εγγραφής, διαγράφονται αυτόματα, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η νεότερη εγγραφή».
Απέτρεψαν κάθε έρευνα για τη φωτιά και συνέστησαν άτυπη επιτροπή αντί της αρμόδιας που θα απέκλειε τον χώρο
«Της τόνισα ότι το κομμάτι της φωτιάς πρέπει να το διερευνήσει, αν δεν το είχε ήδη κάνει η υπηρεσία της, δεδομένου ότι πρόκειται για φωτιά, όπως γίνεται πάντοτε, ακόμη και σε περιπτώσεις οδικών ατυχημάτων».
Το απόσπασμα είναι από τη δεύτερη κατάθεση που έδωσε στις 8 Ιουλίου 2024 στην εισαγγελέα εφετών Λάρισας ο τότε διοικητής του τμήματος Τροχαίας Λάρισας, αστυνομικός υποδιευθυντής Βασίλειος Βλαχογιάννης.
Οντας ο μοναδικός, ως φαίνεται, που θέλησε να ακολουθήσει το πρωτόκολλο, από την πρώτη κιόλας ημέρα είχε επικοινωνία με το τοπικό ανακριτικό γραφείο της πυροσβεστικής στη Λάρισα, με σκοπό να ξεκαθαριστούν οι αρμοδιότητες του καθενός στο πεδίο δράσης του τραγικού δυστυχήματος των Τεμπών, που στοίχισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους μας.
Παρά την όποια προσπάθεια να μοιραστούν οι ρόλοι και να οργανωθούν οι αρχές, από μεριάς του τότε διοικητή της Τροχαίας, σε επίπεδο προανάκρισης, φαίνεται ότι δεν εισακούστηκε και η έρευνα που έπρεπε να γίνει για τη φωτιά και για την αιτία που την προκάλεσε δεν έγινε επί της ουσίας ποτέ από κρατικούς λειτουργούς.
«Δεν λάβαμε εντολή»
Η πυροσβέστης που υπέγραψε την πρώτη απλή αυτοψία στον χώρο του δυστυχήματος αναφέρει στην κατάθεσή της: «Εξ όσων γνωρίζω ουδείς εκ των υπηρετούντων στο ανακριτικό γραφείο έλαβε οποιαδήποτε εντολή και οδηγία να προβεί σε προανακριτικές πράξεις στον τόπο του δυστυχήματος, παρά η μόνη εντολή που δόθηκε από τον Διοικητή μας τις κρίσιμες ώρες και συγκεκριμένα περί τις 06:30 το πρωί της 1ης Μαρτίου 2023 ήταν να αντικατασταθούν από τους υπαλλήλους του ανακριτικού γραφείου οι αξιωματικοί της ΔΙΠΥΝ Λάρισας, που βρίσκονταν στα δύο νοσοκομεία της πόλης μας και αποτελούσαν τους συνδέσμους, ενώ το ανακριτικό γραφείο συνέχιζε κατά το κρίσιμο διάστημα να ασκεί τα καθήκοντα της βάρδιας υπηρεσίας και διερευνούσε τα περιστατικά πυρκαγιών που εκδηλώνονταν στον νομό ανά βάρδια υπηρεσίας».
Ενδεικτικά της πραγματικής στόχευσης, που ήταν η εκχωμάτωση και το μπάζωμα του πεδίου, είναι και όσα αναφέρει στη συνέχεια της κατάθεσής της η εν λόγω πυροσβέστης:
«Από ώρα 01:55 της 1ης Μαρτίου 2023 που βρισκόμουν στον τόπο του δυστυχήματος έως ώρα 04.25 που παρέμεινα στον ίδιο αυτό τόπο, ουδεμία ειδική ή γενική εντολή μου δόθηκε είτε από την άμεση προϊσταμένη μου, η οποία μάλιστα παρέμεινε στο πεδίο και μετά την αποχώρηση εμού και του συναδέλφου μου, είτε από τον Διοικητή μου έως εποπτεύοντα το γραφείο ανάκρισης, είτε από οποιοδήποτε άλλο ανώτατο και ανώτερο στέλεχος.
Και τις επόμενες ημέρες ουδείς και ουδέποτε μου έδωσε οποιαδήποτε εντολή. Τουναντίον απέκλεισαν το ανακριτικό γραφείο της ΔΙΠΥΝ Λάρισας από οποιαδήποτε ενέργεια και απέκλεισαν τη συμμετοχή κάθε υπηρετούντος σε αυτό στις προανακριτικές πράξεις».
Στις 3 Μαρτίου φαίνεται ο διοικητής της τροχαίας να καλεί την ίδια και τον συνάδελφό της στο γραφείο του, κάτι το οποίο, όπως καταγγέλλει η ίδια, έμαθε ο διοικητής της ΔΙΠΥΝ Λάρισας και –όπως υποστηρίζει– της επιτέθηκε λεκτικά: «Με ποιανού εντολή βρίσκεστε εκεί; Πότε πήρατε εντολή από το ΠΕΚΕ να μεταβείτε στον τόπο του δυστυχήματος; Με τις ενέργειές σας τινάζετε την προανάκριση στον αέρα. Εξαφανιστείτε από εκεί. Φύγετε τώρα».
Παρόπλισαν και τη ΔΑΕΕ
Ακόμη όμως κι όταν τη διαδικασία πήγε να αναλάβει ανώτερη ανακριτική αρχή, δόθηκε εντολή να «παροπλιστούν» τα μέλη της Διεύθυνσης Αντιμετώπισης Εγκλημάτων Εμπρησμού (ΔΑΕΕ), σύμφωνα με την κατάθεση του διοικητή της: «Ελαβα εντολή στις 2 Μαρτίου 2023 από τον αρχηγό του Πυροσβεστικού Σώματος προκειμένου να αποσταλεί κλιμάκιο της ΔΑΕΕ να συνδράμει τους τοπικούς προανακριτικούς υπαλλήλους. Επέλεξα δύο μέλη του κλιμακίου με γνώμονα την εμπειρία τους, δεδομένου ότι συμμετείχαν στην υπόθεση της φωτιάς στο Μάτι. Ενώ ήταν καθ’ οδόν επικοινώνησε μαζί μου ο αρχηγός και μου είπε ότι φθάνοντας τα μέλη του κλιμακίου στο σημείο θα λάβουν οδηγίες από τον συντονιστή των επιχειρήσεων.
Ο συντονιστής επιχειρήσεων μας ενημέρωσε ότι οι εντολές του Αρχηγού ήταν να μην κάνουμε καμία ανακριτική πράξη, ούτε αυτοψία, ούτε να υπογράψουμε κάποιο έγγραφο και να φύγουμε και να γυρίσουμε στην υπηρεσία μας […]».
Δύο σελίδες πόρισμα
Στις 7 Μαρτίου 2024 το documentonews.gr φέρνει στην επιφάνεια την προανακριτική έρευνα που διενεργήθηκε από την Εισαγγελία Πρωτοδικών Λάρισας σχετικά με τη δισέλιδη έκθεση που παρέδωσε η πυροσβεστική για τη φωτιά. Η έκθεση που είχε διαβιβαστεί τότε στις εισαγγελικές αρχές δεν περιείχε τίποτε το ουσιώδες, με αποτέλεσμα να διαταχθεί έρευνα για την ανεύρεση τυχόν ποινικών ευθυνών υπαλλήλων της πυροσβεστικής για παράβαση καθήκοντος.
Η εισαγγελία επέστρεψε την επίμαχη έκθεση εκ νέου στην πυροσβεστική και θέτοντας ερωτήματα προς συμπλήρωση ζήτησε με τον τρόπο της νέα «αυτοψία» στις 29 Μαρτίου 2023. Η συμπληρωματική έκθεση κατατέθηκε πάλι στη Δικαιοσύνη λίγο καιρό αργότερα, στις αρχές Ιουλίου του 2023.
Ολα τα παραπάνω καταδεικνύουν ότι η πυροσβεστική στάθηκε σαν απλός θεατής απέναντι σε ένα από τα τραγικότερα δυστυχήματα που έχουν συμβεί στη χώρα. Με βάση μάλιστα και όσα κατέθεσε η προϊσταμένη του ανακριτικού γραφείου, προκύπτει εύλογα η ερώτηση αν τελικά κάποιοι οδήγησαν την πυροσβεστική στην απόλυτη απραξία σε σχέση με τη διερεύνηση της φωτιάς.
Κατά δική της παραδοχή, η προϊσταμένη του ανακριτικού γραφείου ήταν… το λάθος άτομο στη λάθος θέση.
Εθεσε βέβαια εαυτόν εκτός κάδρου των όποιων ευθυνών, καθώς, όπως δικαιολογήθηκε, ήταν «μία μέρα στην υπηρεσία αυτή» και είχε «άγνοια» για τα καθήκοντά της. Αφού δεν είχε διενεργήσει «ποτέ έστω κάποια απλή αυτοψία», αναρωτήθηκε «πώς είναι δυνατόν να υποδείξω στα πολύπειρα στελέχη της υπηρεσίας πώς να διενεργήσουν την αυτοψία;».
Αναφέρει συγκεκριμένα: «Ο διοικητής δεν θα έπρεπε να μου έχει αναθέσει καθήκοντα προϊσταμένης του Ανακριτικού Τμήματος, καθώς ήταν αδύνατο να εκτελέσω τα καθήκοντά μου. Εγώ ήμουν μία μέρα στην υπηρεσία αυτή και είχα άγνοια περί των καθηκόντων της, ήταν αντικειμενικώς αδύνατο να ασκήσω ελεγκτικά καθήκοντα και να συντονίσω το έργο των ανακριτικών υπαλλήλων του γραφείου. Μη έχοντας εγώ διενεργήσει ποτέ έστω κάποια απλή αυτοψία, πώς είναι δυνατόν να υποδείξω στα πολύπειρα στελέχη της υπηρεσίας πώς θα διενεργήσουν την αυτοψία;
Δεδομένου ότι υπήρχε πυρκαγιά σε εξέλιξη ήταν ανέφικτο για εμένα να προσεγγίσω το συμβάν και λόγω της σοβαρής πάθησης της υγείας μου, ήταν απολύτως αδύνατο να ενεργήσω έστω και ένα βήμα στο γεμάτο νερό έδαφος. Παρέμεινα στο σημείο του οχήματος, καθήμενη κι ανήμπορη να πράξω το παραμικρό, αποχώρησα μετά από κέλευσμα του Διοικητή τις πρωινές ώρες, ούσα εγώ στα όρια της απόλυτης κατάρρευσης».
Επιτροπή-φάντασμα
Αλλη μία ισχυρή ένδειξη της επιχείρησης συγκάλυψης είναι και η απουσία από το πεδίο του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Για να καταλάβουμε τι συνέβη, πάμε περίπου έναν μήνα πριν από το δυστύχημα.
Στις 21 Ιανουαρίου 2023, 37 μέρες πριν από το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών, δημοσιεύεται στο ΦΕΚ νόμος του υπουργείου Μεταφορών με τον οποίο συστήνεται ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Στο άρθρο 50 του νόμου γράφει: «Εως την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών της παρ. 2 του άρθρου 4, τα καθήκοντα διοίκησης του ΕΟΔΑΣΑΑΜ ασκούν ο Πρόεδρος και τα μέλη της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων».
Πρακτικά η Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων μετά τις πρώτες ενέργειες διάσωσης θα έπρεπε να λειτουργήσει βάσει του καταστατικού που έχει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, να αποκλείσει τον χώρο και να ερευνήσει όλες τις πτυχές του δυστυχήματος. Αντ’ αυτού συστάθηκε μια άτυπη επιτροπή από πολιτικούς και πολιτειακούς παράγοντες, οι οποίοι έδωσαν εντολή για το μπάζωμα της αλήθειας.
«Αποκατάσταση» του χώρου χωρίς δικαστική έγκριση
Στις 19 Ιουνίου 2024 είχε έρθει στην επιφάνεια η ένσταση που είχε εκφράσει ο τότε διοικητής της Τροχαίας Λάρισας και στην υπόθεση του μπαζώματος του χώρου στα Τέμπη. Οπως φαίνεται στην κατάθεσή του, προέτρεπε να ακολουθηθεί το πρωτόκολλο και την τελική απόφαση για την επέμβαση στον χώρο να την έπαιρνε δικαστική αρχή.
Μετά την ολοκλήρωση της έρευνας που διενήργησε η Εισαγγελία Λάρισας για το μπάζωμα του χώρου των Τεμπών, ασκήθηκαν διώξεις σε τέσσερα πρόσωπα: στον γενικό γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Βασίλη Παπαγεωργίου, τον πρώην περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κωνσταντίνο Αγοραστό, τον διευθυντή της Διεύθυνσης Αστυνομίας Λάρισας Αγάπιο Χαρακόπουλο και τον συντονιστή επιχειρήσεων των πυροσβεστικών δυνάμεων Στερεάς Ελλάδας και Θεσσαλίας Ευάγγελο Φαλάρα. Σύμφωνα με την εισαγγελική διάταξη, ο τότε διοικητής της τροχαίας Β. Βλαχογιάννης ήταν ο μοναδικός ο οποίος «αντιστάθηκε» στο μπάζωμα του χώρου. Συγκεκριμένα αναφέρεται: «Κατά τις απογευματινές ώρες της 3-3-2023 κλήθηκε τηλεφωνικά από τον τότε περιφερειάρχη Θεσσαλίας Κων/νο Αγοραστό, να παρευρεθεί σε μία συνάντηση στο τόπο του ατυχήματος, στην οποία μετείχαν μεταξύ άλλων ο τότε περιφερειάρχης, ο Υφυπουργός παρά τω πρωθυπουργώ Χρήστος Τριαντόπουλος, από την ελληνική αστυνομία ο αστυνομικός διευθυντής Λάρισας Αγάπιος Χαρακόπουλος, ο αστυνομικός υποδιευθυντής Αθανάσιος Μπαντής, από την πυροσβεστική υπηρεσία ο στρατηγός Ευάγγελος Φαλάρας, και ο ταξίαρχος Νικόλαος Μητσογιάννης, ένας εκπρόσωπος της ΕΜΑΚ του οποίου τα στοιχεία δεν θυμάται, ο υπάλληλος της πολιτικής προστασίας Βασίλειος Καράλης, και ο προϊστάμενος της διεύθυνσης προγραμματισμού συντήρησης τροχαίου υλικού της Hellenic Train Αντώνιος Μοσχόπουλος.
Ο πρώην περιφεριάρχης Θεσσαλίας Κώστας Αγοραστός τους ενημέρωσε ότι έπρεπε να εξετάσουν το ζήτημα των εργασιών αποκατάστασης της κυκλοφορίας των τρένων και ρώτησε όλους τους εκπροσώπους των εμπλεκόμενων φορέων εάν είχαν ολοκληρώσει τις εργασίες τους στο σημείο.
Ο κύριος Βλαχογιάννης ωστόσο του επισήμανε ότι κακώς ζητά τη συναίνεσή του για να προχωρήσει σε οποιαδήποτε αποκατάσταση, και κατηγορηματικά του τόνισε ότι είναι αναρμόδιος να δώσει οποιαδήποτε απάντηση (θετική ή αρνητική) και ότι θα πρέπει να απευθυνθεί στις δικαστικές αρχές που ήδη είχαν επιληφθεί της υπόθεσης (αφού ήδη από τις 2-3-2023 η δικογραφία εκκρεμούσε στην Ανακρίτρια Πλημ/κών Λάρισας) και οι οποίες είναι αποκλειστικά αρμόδιες (και σύμφωνα με το ειδικό σχέδιο διαχείρισης ανθρώπινων απωλειών)».
Ο Αγ. Χαρακόπουλος, αδελφός του βουλευτή της ΝΔ Μάξιμου Χαρακόπουλου, παρότι διώκεται για την πράξη της παράβασης καθήκοντος, προήχθη στην ιεραρχία της αστυνομίας με τις κρίσεις που έγιναν τον Γενάρη του 2025 και πλέον φέρει τον βαθμό του ταξίαρχου. Αντίθετα, ο τότε διοικητής της Τροχαίας Λάρισας έχει τοποθετηθεί στο Τμήμα Συλλογής και Διαχείρισης Πληροφοριών της Γενικής Περιφερειακής Διεύθυνσης Θεσσαλίας.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.