Τραγωδία στα Τέμπη: Αίτημα στην Κομισιόν να δημοσιοποιήσει το πόρισμα καταπέλτη του ERA




Η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και συντονίστρια της LEFT στην Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού TRAN Έλενα Κουντουρά ζητά από την Κομισιόν να τοποθετηθεί για τις σοβαρές παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας στους ελληνικούς σιδηροδρόμους, που αποκαλύπτει το πόρισμα- καταπέλτης του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ, ERA.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα, το πόρισμα που συντάχθηκε από τον ERA μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και φέρεται να έχει ήδη αποσταλεί στην Κομισιόν, καταγράφει πολλές και μείζονες παραβιάσεις.

Η Έλενα Κουντουρά, με τη νέα ερώτηση που κατέθεσε, ζητά από την Κομισιόν να απαντήσει εάν εφαρμόστηκε ορθά η ευρωπαϊκή οδηγία του 2016 για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων που ενσωματώθηκε στην ελληνική νομοθεσία τον Οκτώβριο του 2019, καθώς και να απαντήσει για το τί έκανε η ίδια η Κομισιόν για να εξασφαλίσει τη συμμόρφωση της χώρας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία και την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Επίσης καλεί την Κομισιόν να δώσει η ίδια στη δημοσιότητα το πόρισμα για το δυστύχημα των Τεμπών, διότι είναι δικαίωμα των πολιτών να γνωρίζουν τους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία αυτή.

Η Ευρωβουλευτής έχει αναδείξει συστηματικά το ζήτημα της πλήρους διερεύνησης των ευθυνών του δυστυχήματος των Τεμπών στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα. Έχει ήδη καταθέσει σχετική ερώτηση στην Κομισιόν αμέσως μετά το δυστύχημα και έχει ζητήσει απαντήσεις από την αρμόδια Επίτροπο Μεταφορών Αντίνα Βαλεάν, στο πλαίσιο των συνεδριάσεων της Επιτροπής TRAN, ήδη από τον περασμένο Απρίλιο, χωρίς να έχει λάβει απάντηση.

Η πλήρης ερώτηση που κατέθεσε η Έλενα Κουντουρά στην Κομισιόν:

“Σε συνέχεια του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη τον Φεβρουάριο 2023, που κόστισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους, ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων της ΕΕ συνέταξε ένα αναλυτικό πόρισμα προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με την εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.

Σύμφωνα με δημοσιεύματα στον Τύπο, το πόρισμα της ERA καταλήγει ότι υπάρχουν πολλές και μείζονες παραβιάσεις της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων. 

Την παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας έχω τονίσει και στην γραπτή ερώτηση E-000798/2023 όπως και στην Επιτροπή TRAN στην συνεδρίαση της 25ης Απριλίου με ερώτησή μου στην Επίτροπο Βαλεάν η οποία απέφυγε να απαντήσει σχετικά με την παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας.

Δεδομένου ότι η πιστή εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων θα είχε πιθανώς αποτρέψει το φονικό δυστύχημα, ερωτάται η Επιτροπή:

Εφαρμόστηκε σωστά η Οδηγία 2016/798 η οποία ενσωματώθηκε στο εθνικό δίκαιο τον Οκτώβριο του 2019 με τον Ν. 4632/2019;

Τι έκανε η Επιτροπή για να εξασφαλίσει την ασφάλεια των σιδηροδρόμων στην Ελλάδα και τη συμμόρφωση της χώρας με την ευρωπαϊκή νομοθεσία;

Θα δώσει στη δημοσιότητα τα πορίσματα του Οργανισμού Σιδηροδρόμων της ΕΕ σχετικά με το δυστύχημα των Τεμπών ώστε να ενημερωθούν οι Ευρωπαίοι πολίτες οι οποίοι έχουν δικαίωμα να γνωρίζουν τους λόγους που οδήγησαν στην τραγωδία;”.

Η κυβέρνηση ήταν ενήμερη από το 2020 για την κατάσταση των τρένων


Από τον δικό τους άνθρωπο, που διόρισαν πρόεδρο του ΟΣΕ αμέσως μετά την ανάληψη της εξουσίας από τη Ν.Δ. το 2019 και ο οποίος υπέγραψε τη στρεβλή σύμβαση 717 για το σύστημα σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης το 2014, ήταν πλήρως ενήμερος για την κατάσταση των τρένων ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.

Πρόκειται για τον Κωνσταντίνο Σπηλιόπουλο, ο οποίος ήταν ο πρώτος που διορίστηκε στη θέση της ηγεσίας της Hellenic Train στη νεότευκτη τότε κυβέρνηση της Ν.Δ. και φάνηκε να επιβραβεύεται για την πρότερη δουλειά του την περίοδο της συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, όταν ήταν στο τιμόνι της ΕΡΓΟΣΕ (2013-2014), υπογράφοντας -τι άλλο;- την περιβόητη σύμβαση 717 για το νέο σύστημα σηματοδότησης/τηλεδιοίκησης, που δεν υλοποιήθηκε ποτέ.

Ο Κ. Σπηλιόπουλος, επί ηγεσίας στο υπουργείο Μεταφορών του Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, ήταν υπεύθυνος ως προϊστάμενος και για τη πλημμελή σύνταξη των τευχών δημοπράτησης του έργου, όπως καταγράφηκε στα πορίσματα της Επιτροπής Δημοσιονομικού Ελέγχου (2018) και των ελεγκτών επιθεωρητών της Αρχής Διαφάνειας (2021).

Ο ίδιος αυτός άνθρωπος, ο οποίος σήμερα διώκεται για το δυστύχημα στα Τέμπη μετά την ποινική δίωξη σε βαθμό κακουργήματος που άσκησε στις 28 Αυγούστου ο εφέτης ανακριτής της υπόθεσης σε τέσσερα πρώην στελέχη του ΟΣΕ, αποκάλυψε την Τρίτη εμπιστευτική επιστολή που είχε αποστείλει προσωπικά στον πρωθυπουργό Κ. Μητσοτάκη, με την οποία κατήγγειλε «δύσοσμες υποθέσεις, κομματικοποίηση και πλήρη αδρανοποίηση των λειτουργιών της εταιρείας», αλλά και «απαράδεκτες μεθοδεύσεις» εναντίον του με φόντο τα προβλήματα στον σιδηρόδρομο, υπογραμμίζοντας ότι για όλα τα παραπάνω ήταν ενήμεροι τόσο το υπουργείο Μεταφορών όσο και ο ανιψιός και τότε διευθυντής του πρωθυπουργικού γραφείου Γρηγόρης Δημητριάδης.

Μητσοτάκης, Καραμανλής και Δημητριάδης...γνώριζαν

Στην ανάρτησή του, ο Κ. Σπηλιόπουλος σημειώνει ότι «ανέλαβα τη θέση αρχές Νοεμβρίου του 2019 και υπέβαλα την παραίτησή μου στις 3 Ιουνίου του 2020. Στις 28 Μαΐου 2020, γνωρίζοντας πια καλά τις παθογένειες και τις αγκυλώσεις του οργανισμού, απευθύνθηκα στον πρωθυπουργό με εμπιστευτική επιστολή».

Στην εν λόγω επιστολή, την οποία είχε παραδώσει στον Κ. Μητσοτάκη ο πρόεδρος του ΟΣΕ, ανέγραφε μεταξύ άλλων ότι «ο ΟΣΕ και ο σιδηρόδρομος δεν χωρούν δυσλειτουργίες, καθυστερήσεις, συνδικαλιστικούς και κομματικούς ανταγωνισμούς και κυρίως αδιαφάνεια και παλαιοκομματικές μεθοδεύσεις. 

Αντίθετα, χρειάζονται ανασυγκρότηση, ταχύτητα, εκσυγχρονισμό και γρήγορη προσαρμογή στις νέες ευρωπαϊκές απαιτήσεις. Θεωρώ ότι έχω ευθύνη απέναντί σας και γι’ αυτό πρέπει να σας ενημερώσω, κύριε πρωθυπουργέ».

«Η διαδρομή μου και η αξιοπρέπειά μου στην 30χρονη πολιτική μου διαδρομή», συνεχίζει, «είναι η σημαντικότερη περιουσία μου και δεν μπορώ να την ακυρώσω αποδεχόμενος απαράδεκτες μεθοδεύσεις εις βάρος μου. Είναι μια διαδρομή που λογοδοτεί βασανιστικά στη συνείδησή μου και ταλανίζεται από την ατομική ευθύνη».

Ωστόσο, «φαίνεται πως η προσπάθεια που κάνουμε ενοχλεί τις υπάρχουσες δομές όπως λειτουργούσαν και τα διάφορα συμφέροντα που βρίσκουν ευήκοα ώτα στους διαδρόμους του υπουργείου. 

Ο υπουργός (σ.σ.: Κ. Καραμανλής), παρά τα επίμονα αιτήματά μου, ποτέ δεν με δέχθηκε για συνεργασία και ενημερώσεις. Αντίθετα, με διάφορους τρόπους υπονομεύει την προσπάθειά μου και την παρουσία μου. Φαίνεται ότι χάλασε η συνταγή και διαψεύστηκαν οι προσδοκίες ορισμένων».

Στις ενημερώσεις της επιστολής για τα τεκταινόμενα στον σιδηρόδρομο ο Κ. Σπηλιόπουλος εμπλέκει και τον Γ. Δημητριάδη, υπογραμμίζοντας ότι «οι λόγοι που συμβαίνουν αυτά είναι σε μένα απολύτως καθαροί και τους έχω αναφέρει στον κ. Δημητριάδη. Θέλουν διοίκηση απόλυτα υποταγμένη στους δικούς τους σχεδιασμούς και αυτά δυστυχώς είναι σε γνώση του υπουργού».

«Κύριε πρωθυπουργέ, έχω μεγάλη ευθύνη για τη θέση που μου εμπιστευτήκατε και, επειδή δεν μου επιτρέπεται να αποδεχθώ τέτοιου είδους προσβολές και μεθοδεύσεις, θέλω να σας ρωτήσω με απόλυτη ειλικρίνεια: 

Πιστεύετε ότι μπορώ και πρέπει να συνεχίσω στη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕ; Είναι ισχυρή η σχέση εμπιστοσύνης και συνεργασίας που είχαμε αναπτύξει;» ρωτά στην επιστολή του και συνεχίζει:

«Αν η απάντηση είναι θετική, ζητώ: τη στήριξη στο πρόσωπό μου και την αλλαγή των μελών του Δ.Σ. με άτομα της δικής σας απολύτου εμπιστοσύνης. Αν η απάντηση είναι αρνητική, σας παρακαλώ ενημερώστε με αρμοδίως για να λύσουμε ένα πρόβλημα που με ταλαιπωρεί αφάνταστα όσο καμία άλλη φορά στην πολιτική μου διαδρομή. Και βεβαίως για να αναλάβουν άλλοι τις ευθύνες και τις τύχες του πολύπαθου ΟΣΕ».

Λίγες μέρες μετά την επιστολή, ο Κ. Σπηλιόπουλος παραιτήθηκε.

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη