Εθνική Πινακοθήκη: Πώς έγινε η «ληστεία του αιώνα» – Ποιος είναι ο δράστης


 Επί έξι μήνες, σχεδόν σε καθημερινή βάση, παρακολουθούσε το κτίριο της Εθνικής Πινακοθήκης. Είχε παρατηρήσει τις συνήθειες των φυλάκων, ακόμη και τις ώρες στις οποίες έκαναν διάλειμμα για τσιγάρο. Τα ξημερώματα της 9ης Ιανουαρίου 2012 παραπλάνησε έναν φύλακα προκαλώντας ψεύτικους συναγερμούς και κατάφερε να μπει στο εσωτερικό παραβιάζοντας τζάμι στο ισόγειο του κτιρίου. Έφυγε με λεία τρεις πίνακες, το «Γυναικείο Κεφάλι» του Πάμπλο Πικάσο, τον «Ανεμόμυλο Στάμμερ» του Ολλανδού ζωγράφου Πιετ Μοντριάν και ένα έργο σε χαρτί του Ιταλού Γκουλιέλμο Κάτσια (Μονκάλβο). 


ethniki-pinakothiki-pos-egine-i-listeia-toy-aiona-poios-einai-o-drastis0

Συνελήφθη εννέα χρόνια αργότερα. Όπως ανέφεραν σε σημερινή συνέντευξη Τύπου στελέχη της Ασφάλειας Αττικής που εξιχνίασαν την υπόθεση, ο 49χρονος δράστης είναι Έλληνας, οικοδόμος στο επάγγελμα, ο οποίος είχε κατηγορηθεί σε νεαρή ηλικία για κλοπές από καταστήματα. Δεν υπήρχε όπως στο ποινικό παρελθόν του σύμφωνα με τους αστυνομικούς κάποια άλλη συναφής υπόθεση με κλοπή έργων τέχνης. Ο συλληφθείς φέρεται να δήλωσε στους αστυνομικούς ότι δεν σκόπευε να πουλήσει τους πίνακες και ότι για κάποιο διάστημα τους είχε κρύψει στην οικία του.

Τους τελευταίους μήνες φέρεται να θορυβήθηκε από δημοσιεύματα για την τύχη των πινάκων και θεώρησε ότι μπορεί να τον ανακάλυπταν. Μετέφερε τους πίνακες σε άλλο σημείο, σε αποθήκη στην περιοχή της Κερατέας, όπου σύμφωνα με τους αστυνομικούς που τους εντόπισαν ήταν «καλά φυλαγμένοι και προσεκτικά τοποθετημένοι». Ο συλληφθείς είχε τεθεί υπό παρακολούθηση από την αστυνομία το τελευταίο διάστημα και δεν έχει προκύψει ότι είχε κάποιον συνεργό.

ethniki-pinakothiki-pos-egine-i-listeia-toy-aiona-poios-einai-o-drastis2

Στην κατοχή του δεν βρέθηκε το τρίτο έργο που είχε αποσπάσει, του Ιταλού Γκλουλιέλμο Κάτσια. Ο δράστης φέρεται να ισχυρίστηκε ότι κατά την κλοπή το τσαλάκωσε, θεώρησε έπειτα ότι είχε καταστραφεί και το πέταξε στη λεκάνη μιας τουαλέτας για να το εξαφανίσει. 

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου ότι «η ανάκτηση των πινάκων είναι μεγάλη επιτυχία», ότι στη νέα πινακοθήκη θα βρουν τη θέση που τους αξίζει και έδωσε συγχαρητήρια στις ομάδες της Ασφάλειας Αττικής. «Εύχομαι όλα τα έργα τέχνης της πατρίδας μας να βρουν τη φυσική τους θέση και να επιστρέψουν εκεί που ανήκουν», δήλωσε.

Η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη ευχαρίστησε την Αστυνομία και την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, ανέφερε ότι η πινακοθήκη επουλώνει το μέγιστο τραύμα της και επισήμανε ότι τα έργα επιστρέφουν σε ένα νέο μουσείο που δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα άλλων ευρωπαϊκών πρωτευουσών. 

Λ. Μενδώνη: Χαρά και συγκίνηση για την ανάκτηση του πίνακα του Πικάσο

 «Σήμερα είναι μια ξεχωριστή μέρα χαράς και συγκίνησης» είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, η οποία δήλωσε μεταξύ άλλων: «Γιορτάζουμε τα 200 χρόνια της Επανάστασης του 1821. Ο πίνακας του Πικάσο φέρει ιδιαίτερη βαρύτητα και αξία για τον ελληνικό λαό καθώς ο Πικάσο το αφιέρωσε στον αγώνα του ελληνικού λαού εναντίον του φασιστικού άξονα και φέρει την ιδιόχειρη υπογραφή του ζωγράφου. Γι’ αυτό και άλλωστε ο πίνακας είναι αδύνατο να πωληθεί αλλά και να εκτεθεί καθώς είναι απολύτως ταυτοποιημένος ως προϊόν κλοπής από την Εθνική Πινακοθήκη.

Η Εθνική Πινακοθήκη έκλεισε για ανακαίνιση το 2012 λίγο μετά την κλοπή. Άνοιξε τον Μάρτιο του 2021 για λίγες μέρες, προκειμένου να τιμήσει τον αγώνα ανεξαρτησίας και αυτοδιάθεσης του ελληνικού λαού. Ο συσχετισμός είναι προφανής» είπε η κ. Μενδώνη, εκφράζοντας ευχαριστίες στον υπουργό Προστασίας του Πολίτη και τους συνεργάτες του για την αδιάλειπτη έρευνα και την ανάκτηση των έργων.

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη

Εικόνα

Τέμπη: Στο Κουλούρι μεταφέρεται κοντέινερ πειστήριο της εμπορικής αμαξοστοιχίας που μέχρι σήμερα βρισκόταν σε οικόπεδο ιδιώτη-«Τα πειστήρια του εγκλήματος βρίσκονται διασκορπισμένα – Μας οφείλετε την αλήθεια» λέει ο Κασσελάκης