ΔΕΗ: Συμφωνία για εξαγορά της «Κωτσόβολος»
Συμφωνία για την εξαγορά της «Κωτσόβολος » έναντι αντιτίμου που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. ευρώ ανακοίνωσε σήμερα η ΔΕΗ, σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι η εξαγορά της «Κωτσόβολος» θα φέρει εξοικονόμηση ποσού περίπου 100 εκατ. ευρώ το οποίο, σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο, προοριζόταν για τη δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΔΕΗ:
«Η ΔΕΗ ανακοινώνει ότι υπέγραψε συμφωνία με την Currys plc για την εξαγορά της «Κωτσόβολος» έναντι αντιτίμου που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης €200 εκατ., χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας και εξαιρουμένων των μισθώσεων κατά το IFRS 16.
Η συμφωνία για την εξαγορά της «Κωτσόβολος» αποτελεί για τη ΔΕΗ μια στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού, σε μια αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Με την εξαγορά της Κωτσόβολος η ΔΕΗ προχωράει ακόμη γρηγορότερα στον μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών.
Η «Κωτσόβολος »διαθέτει 95 καταστήματα, σε Ελλάδα και Κύπρο, εκ των οποίων τα 27 megastores. Επιπλέον του εκτεταμένου δικτύου φυσικών καταστημάτων, η Κωτσόβολος διαθέτει ένα ολοκληρωμένο, πανελλαδικό δίκτυο, εφοδιαστικής αλυσίδας με δικές της αποθήκες, ιδιόκτητο στόλο οχημάτων και ένα μεγάλο δίκτυο συνεργατών για εγκαταστάσεις των συσκευών.
Διαθέτει ένα πολυκαναλικό (omnichannel) δίκτυο πωλήσεων που, εκτός από τα φυσικά καταστήματα, περιλαμβάνει call center και ένα επιτυχημένο e-shop (kotsovolos.gr). Για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 29.4.2023, η« Κωτσόβολος »είχε κύκλο εργασιών €733 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022, το EBITDA διαμορφώθηκε σε €49 εκατ. (στη βάση του IFRS 16) και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός.
Η ΔΕΗ προτίθεται να χρηματοδοτήσει την εξαγορά μέσω ιδίων κεφαλαίων. Σημειώνεται ότι η εξαγορά της« Κωτσόβολος» θα φέρει εξοικονόμηση ποσού περίπου 100 εκατ. €, το οποίο, σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο, προοριζόταν για τη δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών.
Η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 και υπόκειται στις συνήθεις για τέτοιες συναλλαγές εγκρίσεις από αρμόδιες αρχές, συμπεριλαμβανομένης της έγκρισης των μετόχων στη Γενική Διεύθυνση Επενδυτικών Σχέσεων Συνέλευση των μετόχων της Currys plc, καθώς και είτε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είτε της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού (conditions precedent).
Η PricewaterhouseCoopers Business Solutions S.A. (PwC) ενεργεί ως χρηματοοικονομικός σύμβουλος και η δικηγορική εταιρεία Β. Βύζας – Γ. Κατρινάκης ως νομικός σύμβουλος της ΔΕΗ στο πλαίσιο της εξαγοράς».
Η αγορά της ενέργειας αλλάζει
Η ενεργειακή μετάβαση και η τεχνολογία αλλάζουν ολόκληρη την αγορά της ενέργειας. Για τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, αυτό που μέχρι πριν λίγα χρόνια ήταν μία απλή σύνδεση με το δίκτυο, στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού γίνεται ένας ολόκληρος νέος κόσμος λύσεων για εξοικονόμηση ενέργειας, μηδενικό αποτύπωμα, αυτοπαραγωγή και έξυπνες λύσεις που κάνουν τη ζωή ευκολότερη. Για τις εταιρείες ενέργειας δημιουργείται η ανάγκη να εξηγήσουν στους καταναλωτές τις νέες δυνατότητες και τα οφέλη τους, μεγαλώνοντας παράλληλα την αλυσίδα αξίας τους.
Πολλές εταιρείες κοινής ωφελείας στη δυτική Ευρώπη έχουν εξελιχθεί σε παρόχους υπηρεσιών και λύσεων για το σπίτι, προσφέροντας επίσης συσκευές σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για να βοηθήσουν την υιοθέτηση νέων οικιακών υπηρεσιών.
Για παράδειγμα, η EDF, η αντίστοιχη ΔΕΗ της Γαλλίας, συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (ονόματι BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ. ,εξυπηρετώντας τη στρατηγική της EDF να κερδίσει μερίδιο αγοράς στον τομέα του «συνδεδεμένου σπιτιού».
Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών ενός ολοκληρωμένου παίκτη λύσεων για το σπίτι, και πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.
Η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, με κεφαλαιοποίηση 17 δισ. λιρών, προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.
Η στρατηγική της ΔΕΗ
Όραμα της ΔΕΗ είναι να επιλέγεται ως ο καλύτερος προορισμός για υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια. Η ΔΕΗ τα τελευταία χρόνια επαναπροσδιορίζει τον εαυτό της για να ανταποκριθεί στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης και να γίνει φορέας εξέλιξης για την κοινωνία και την οικονομία. Με βάση το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρείας που έχει παρουσιάσει ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, κ. Γιώργος Στάσσης, που περιλαμβάνει τρεις στρατηγικούς πυλώνες, δηλαδή το Green Deal της ΔΕΗ, την ψηφιοποίηση όλων των λειτουργιών και την πελατοκεντρικότητα, η εταιρεία συνεχίζει τον μετασχηματισμό της με επενδύσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, με απώτερο στόχο την μετατροπή της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ανάγκη για καταστήματα
Στην νέα εποχή της ενέργειας, του νέου εξηλεκτρισμού, η ΔΕΗ χρειάζεται να δείξει στους πελάτες τις νέες δυνατότητες και λύσεις. Αυτό κάνει το retail της ενέργειας να είναι πιο απαραίτητο από ποτέ. Τόσο με φυσικά όσο και ηλεκτρονικά καταστήματα.
Ήδη, η ΔΕΗ επενδύει στη δημιουργία νέων καταστημάτων. Συνολικά, τα νέα, πλήρως ανασχεδιασμένα καταστήματα και Pop-Up σημεία της ΔΕΗ έχουν φτάσει τα 15. Πρόκειται για χώρους όπου οι πελάτες μπορούν να γνωρίσουν, να καταλάβουν, από κοντά τις νέες λύσεις.
Με μοντέρνο σχεδιασμό, ολοκληρωμένες υπηρεσίες ενέργειας, γρήγορη εξυπηρέτηση, διευρυμένο ωράριο και αποκλειστικές προσφορές ειδικά για τους πελάτες τους, όλα τα νέα καταστήματα ΔΕΗ έχουν τον πελάτη, τις ανάγκες και την εμπειρία του, στο επίκεντρο.
Στα νέα καταστήματα ΔΕΗ υπάρχουν λύσεις πράσινης ενέργειας, προϊόντα smart living και πολλά άλλα, καθώς και εξειδικευμένοι σύμβουλοι για εξατομικευμένες προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας. My energy coach, myHome4all, e-self metering, GreenPass, Fix it, Smart living, ηλεκτρικά scooter είναι μόνο μερικές από αυτές.
Καταδεικτικό της ανάγκης είναι και το γεγονός ότι η ΔΕΗ εγκαινίασε και τη μέθοδο του franchise για την ανάπτυξη του δικτύου νέων καταστημάτων δίνοντας την ευκαιρία σε ιδιώτες που θέλουν να αποκτήσουν κατάστημα ΔΕΗ μέσω δικαιοχρησίας να γίνουν συνεργάτες της, ξεκινώντας από τα νέα καταστήματα ΔΕΗ σε Κηφισιά και Πετρούπολη.
Ανάγκη για logistics και εγκαταστάσεις
Παράλληλα, η νέα εποχή της ενέργειας δημιουργεί και νέες ανάγκες για ένα δυνατό, αξιόπιστο και γρήγορο σύστημα logistics για την διακίνηση, μεταφορά, παράδοση και εγκατάσταση των λύσεων που κάνουν πραγματικότητα τον νέο εξηλεκτρισμό των σπιτιών και των επιχειρήσεων. Φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, ιδιωτικοί φορτιστές για ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι λύσεις που η ΔΕΗ πωλεί σήμερα και χρειάζονται να διακινηθούν, να παραδοθούν και να εγκατασταθούν στους χώρους των πελατών. Όσο οι ανάγκες αυξάνονται, τόσο πιο σημαντικό είναι να υπάρχει ένα ολοκληρωμένο και αξιόπιστο δίκτυο logistics.
Ο ψηφιακός πελάτης ενέργειας
Η ΔΕΗ δημιουργεί συνολικά μία νέα εμπειρία και μία νέα σχέση με τους πελάτες, αξιοποιώντας τα σύγχρονα τεχνολογικά μέσα για μια νέα ψηφιακή εμπειρία εξυπηρέτησης σε όλα τα επίπεδα. Η στρατηγική της περιλαμβάνει αλλαγή μοντέλου και επενδύσεις στην βελτίωση της εμπειρίας των πελατών, προσφέροντας ένα ευρύτερο σύνολο λύσεων, τόσο σε φυσικό όσο και σε ψηφιακό επίπεδο.
Τι θα αγοράσει η ΔΕΗ
Η Κωτσόβολος είναι η Νο1 εταιρεία ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών στην Ελλάδα. Η Κωτσόβολος έχει την ικανότητα και την πείρα για όλα όσα χρειάζεται η ΔΕΗ για να βρει τους πελάτες σε φυσικό και ψηφιακό περιβάλλον, να τους δείξει τις λύσεις και τις υπηρεσίες της νέας εποχής της ενέργειας, να τους τις παραδώσει και να τις εγκαταστήσει.
Καταστήματα
Η Κωτσόβολος έχει συνολικά 95 καταστήματα, 92 στην Ελλάδα και 3 στην Κύπρο, συνολικής έκτασης 143.000 τ.μ., με συνολικό αριθμό εργαζομένων άνω των 1.500 ατόμων. Από αυτά, τα 27 είναι megastores, πάνω από 2.000 τ.μ..
Online κατάστημα
Το kotsovolos.gr είναι ένα από τα πλέον επιτυχημένα online stores της αγοράς, μέσω του οποίου η Κωτσόβολος έχει την δυνατότητα πώλησης των προϊόντων και υπηρεσιών που προσφέρει στα φυσικά καταστήματα.
Logistics και εγκαταστάσεις
Η εταιρεία έχει ένα πλήρως ανεπτυγμένο σύστημα logistics, με κέντρα διανομής, τοπικά hubs και κέντρα διεκπεραίωσης (store/hubs) τα οποία μπορούν να διακινούν δεκάδες χιλιάδες προϊόντα κάθε μέρα προς τα καταστήματα της Κωτσόβολος. Κάθε χρόνο, η εταιρεία πραγματοποιεί εκατοντάδες χιλιάδες παραδόσεις κατ’ οίκον ενώ κατέχει και ιδιόκτητα οχήματα (φορτηγά και βαν).
Η εταιρεία σχεδιάζει την κατασκευή και λειτουργία ενός νέου κέντρου διανομής συνολικής έκτασης άνω των 50.000 τ.μ. στο Θριάσιο Πεδίο, σε μια έκταση 120 στρεμμάτων, στο οποίο προβλέπονται αυτοματισμοί τελευταίας τεχνολογίας, υπερσύγχρονοι σταθμοί picking & packing.
Επιπλέον, τον περασμένο χρόνο πραγματοποίησε εκατοντάδες χιλιάδες εγκαταστάσεις και επισκευές μέσω του δικτύου εγκαταστατών.
Υπηρεσίες
Η Κωτσόβολος, εκτός από προϊόντα, έχει εξελίξει και μια σειρά υπηρεσιών προστιθέμενης αξίας που ταιριάζουν με τη νέα εποχή της ενέργειας, οι οποίες περιλαμβάνουν ασφαλιστικές υπηρεσίες, προϊόντα επέκτασης εγγύησης καθώς και χρηματοδοτικές λύσεις σε συνεργασία με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Τι προοπτικές δημιουργεί η εξαγορά
Η εξαγορά της Κωτσόβολος ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική της ΔΕΗ καθώς της δίνει τη δυνατότητα, άμεσα και επιτυχημένα, να οικοδομήσει μια μακροχρόνια σχέση με τους πελάτες της μέσω ενός υφιστάμενου και ισχυρού δικτύου καταστημάτων και logistics, αξιοποιώντας παράλληλα ένα κορυφαίο brand για προϊόντα γύρω από το σπίτι.
Παράλληλα, η ΔΕΗ μπορεί να επικεντρωθεί και να αναπτύξει άμεσα λύσεις προστιθέμενης αξίας γύρω από τα βασικά προϊόντα της, ενώ έχει και την ευκαιρία να εκμεταλλευτεί επιπλέον συνέργειες (δίκτυο εγκαταστατών, τηλεφωνικά κέντρα κ.λπ.) για την επίτευξη της καλύτερης εμπειρίας του πελάτη.
Ίσως το πιο σημαντικό asset της Κωτσόβολος είναι η κουλτούρα της εταιρείας και το πάθος των εργαζομένων/πωλητών της. Μία κουλτούρα στραμμένη στην εμπειρία του πελάτη και τις ανάγκες του.
Γιατί είναι συμφέρουσα η τιμή
Με βάση τη συμφωνία, η αξία της επιχείρησης (Enterprise Value) αποτιμάται σε €200 εκατ. χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο δανεισμός και τα ταμειακά διαθέσιμα της εταιρείας. Και βέβαια η Κωτσόβολος είναι μία κερδοφόρα εταιρεία με θετικές προοπτικές. Για την οικονομική χρήση 1.5.2022 – 30.4.2023, η Κωτσόβολος είχε κύκλο εργασιών € 733 εκατ., παρουσιάζοντας αύξηση κατά 12% σε σχέση με το 2022, το EBITDA διαμορφώθηκε σε € 49 εκατ. και ο τραπεζικός δανεισμός ήταν σχεδόν μηδενικός. Το επιτυχημένο management της Κωτσόβολος αναμένει για την επόμενη οικονομική χρήση ακόμη καλύτερες επιδόσεις.
Η ΔΕΗ ήδη για την επόμενη πενταετία είχε προγραμματίσει πλάνο επενδύσεων ύψους €100 εκατ. για την δημιουργία δικτύου logistics και υποδομών μεταφορών αλλά και συστημάτων πληροφορικής για διαχείριση αυτών με σκοπό την αυτόνομη ανάπτυξη πώλησης προϊόντων. Κατά συνέπεια επενδύοντας €100 εκατ. επιπλέον φέρνει σήμερα το αποτέλεσμα για το οποίο θα χρειαζόταν πολλά χρόνια ώστε να το πετύχει.
Η στρατηγική της ΔΕΗ για το μέλλον
Με την ολοκλήρωση της εξαγοράς των δραστηριοτήτων της Enel στη Ρουμανία και την ανακοίνωση της συμφωνίας για την εξαγορά της Κωτσόβολος, η ΔΕΗ αλλάζει πίστα σε Ελλάδα και εξωτερικό και κάνει άλματα προς την υλοποίηση του μετασχηματισμού της σε κορυφαία εταιρεία καθαρής ενέργειας στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
H ΔΕΗ θα ανακοινώσει τα οικονομικά αποτελέσματα για το εννεάμηνο 2023 στις 9.11.2023 μετά τη λήξη της συνεδρίασης του Χρηματιστηρίου Αθηνών και προγραμματίζει την πραγματοποίηση Capital Markets Day στις 23.1.2024 στο Λονδίνο προκειμένου να παρουσιάσει το επικαιροποιημένο Στρατηγικό της Σχέδιο.
Το παρασκήνιο
Με την εξαγορά της Κωτσόβολος η ΔEΗ προχωράει ακόμη γρηγορότερα στον μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών, υποστηρίζεται στην ανακοίνωση της Δημόσιας Εταιρείας Ηλεκτρικού μετά τη συμφωνία.
Όπως υποστηρίζουν τα στελέχη της ΔΕΗ, στην εποχή του νέου εξηλεκτρισμού η εταιρεία έχει ανάγκη από καταστήματα, δίκτυο logistics, κέντρα διανομής, συνεργεία εγκαταστατών και επισκευών. Και αυτά θεωρεί ότι είναι τα οφέλη που προκύπτουν άμεσα από την εξαγορά της Κωτσόβολος, για τα οποία η ΔEΗ θα χρειαζόταν περισσότερο χρόνο και επενδύσεις, αν τα ανέπτυσσε αυτόνομα.
Να σημειωθεί ότι η ολοκλήρωση της εξαγοράς αναμένεται να πραγματοποιηθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2024 και απαιτείται έγκριση από τις αρμόδιες αρχές, από τους μετόχους στη Γενική Συνέλευση της Currys plc καθώς και είτε της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είτε της Ελληνικής Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Σύμφωνα με την Currys το τίμημα για την εξαγορά της αλυσίδας από τη ΔΕΗ ανέρχεται σε 268 εκατομμύρια ευρώ μετά τις απαραίτητες προσαρμογές και τους υπολογισμούς για ταμειακά διαθέσιμα, το κεφάλαιο κίνησης και το καθαρό χρέος.
Παράλληλα, η ΔΕΗ δεσμεύεται να καταβάλει επιπλέον ποσό που ισούται με 11.019 ευρώ επί τις ημέρες που θα μεσολαβήσουν από τις 29 Απριλίου 2023 (οπότε και ολοκληρώθηκε η προηγούμενη χρήση της Κωτσόβολος) έως την ημερομηνία ολοκλήρωσης της συμφωνίας.
Ο βρετανικός όμιλος αναφέρει, ωστόσο, ότι θα εισπράξει καθαρά 179 εκατ. ευρώ μετά την ολοκλήρωση της πώλησης, εφόσον εξαιρεθούν τα έξοδα συναλλαγής.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.