2024: Ποδαρικό ακρίβειας στο ράφι - Οι νέες αυξήσεις που έρχονται
Με νέες ανατιμήσεις αναμένεται να υποδεχθεί τους πολίτες το 2024, με την ακρίβεια να συνεχίζεται ακάθεκτη, πλήττοντας τους πολίτες στην Ελλάδα, ενώ η κυβέρνηση παραμένει άπραγη.
Τα όποια μέτρα επιδοτήσεων θα εκλείψουν, ενώ οι τιμές στο ράφι θα συνεχίσουν να ανεβαίνουν. Οι εκτιμήσεις των εταιρειών ερευνών, που προσμετρούν τις προωθητικές ενέργειες και τις επιδόσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τοποθετούν τη μέση ανατίμηση στο «καλάθι» του 2024 στο 4,5%-5%, ίσως και ακόμη ψηλότερα.
Πρόκειται για ένα ράλι δίχως τέλος που πλήττει τα φτωχότερα νοικοκυριά, τα οποία προχωρούν ήδη σε περικοπές αγορών για βασικά προϊόντα. Όπως αποκαλύπτουν τα πρόσφατα στοιχεία της Eurostat, η Ελλάδα βρίσκεται στη 2η θέση του πληθωρισμού τροφίμων για τον μήνα Νοέμβριο, ενώ τον Οκτώβριο βρισκόταν στην πρώτη.
Το παραπάνω αποτελεί δείγμα της αποτυχημένης πολιτικής που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στο ζήτημα αυτό, προκαλώντας ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι.
Σύμφωνα με τις προβλέψεις της Circana, οι ανατιμήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ για του χρόνου υπολογίζεται ότι θα κινηθούν στο +4,5% στο σύνολο των ταχυκίνητων προϊόντων (FMCGs) από +7,3% που ήταν το 2023.
Ειδικότερα στα τρόφιμα, που αντιπροσωπεύουν το 75% του «καλαθιού» των καταναλωτών, προβλέπεται ότι οι αυξήσεις των τιμών θα ανέλθουν στο +4,6% (+7,3% το 2023), στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας θα είναι χαμηλότερες, στο +4% (+7,2% το 2023), ενώ η κατηγορία που θα εμφανίσει την υψηλότερη αύξηση θα είναι τα είδη νοικοκυριού (καθαριστικά, απορρυπαντικά κ.λπ.), καθώς εκτιμάται ότι θα φτάσει στο +5,7%, από +9,2% το 2023.
Αύξηση του τζίρου των σούπερ μάρκετ κατά 4,8%
Σε αυτό το πλαίσιο, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ όσον αφορά τα ταχυκίνητα προϊόντα θα αυξηθεί κατά 4,8%, ενώ στα τρόφιμα η αξία πωλήσεων θα είναι πάνω κατά 5,1%, στα είδη νοικοκυριού κατά 4,5% και στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας κατά 3,2%.
Πρωταθλήτρια η Ελλάδα
Με βάση τα στοιχεία της ευρωπαϊκής στατιστικής υπηρεσίας, η χώρα μας κατέγραψε ποσοστό 8,9% (10,4% τον Οκτώβριο) στον δείκτη τροφίμων και μη αλκοολούχων ποτών για τον μήνα Νοέμβριο, βρισκόμενη στη 2η θέση σε επίπεδο Ευρωζώνης (1η η Ισπανία με 9% και 3η η Πολωνία με 8,8%). Την ίδια στιγμή, ο μέσος όρος της Ευρωζώνης είναι στο 6,9%, ενώ της Ε.Ε. στο 6,8%.
Όπως προκύπτει, παρά το κυβερνητικό μέτρο με το «ταμπελάκι», οι αυξήσεις των τιμών συνεχίζονται με πολύ μεγάλη ένταση. Είναι χαρακτηριστικό ότι η τιμή στο ελαιόλαδο αυξήθηκε κατά 54,5% τον Νοέμβριο σε ετήσιο επίπεδο, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.
Οι τιμές στο χοιρινό κρέας αυξήθηκαν κατά 14,4%, στα φρούτα 11,9%, στα λαχανικά 10,6%, στα τυροκομικά 10,1%, στα ψάρια 9,5%, στα αυγά 8,6%, στο κρέας 8%, στο αρνί 7,2% και στον καφέ 6,8%. Αξίζει να σημειωθεί ότι σε όλες τις παραπάνω κατηγορίες η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο τόσο της Ευρωζώνης όσο και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ούτως ή άλλως, το 2023 μας αφήνει με άσχημες προϋποθέσεις, αφού ο πληθωρισμός των τροφίμων εξακολουθεί να κινείται σε υψηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Νοέμβριο, οι ανατιμήσεις έφτασαν στο 9%.
Σε ετήσια δε σύγκριση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: έλαια και λίπη (+31,4%), μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων (13,3%), φρούτα-γενικά (12%), λαχανικά-γενικά (10,8%), ψάρια-γενικά (9,5%), κρέατα-γενικά (8,1%), λοιπά τρόφιμα (7,7%), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά (7,6%), καφέ-κακάο-τσάι (6,8%), αλκοολούχα ποτά-μη σερβιριζόμενα (5,9%), γαλακτοκομικά και αυγά (4,8%), ψωμί και δημητριακά (3,3%).
Αισχροκέρδεια βλέπει το 92% των καταναλωτών
Το 92%, πάντως, των καταναλωτών βλέπει αισχροκέρδεια, με βάση την έρευνα που παρουσιάστηκε στο 14ο Συνέδριο του ΙΕΛΚΑ, όταν το αντίστοιχο ποσοστό πέρυσι κυμάνθηκε στο 78%.
Στην ερώτηση ποιες από τις κατηγορίες αγαθών είναι πιο επιβαρυντική για την τσέπη, το 58% των συμμετεχόντων στην έρευνα απάντησε τα προϊόντα τροφίμων, ακολούθησε το κόστος της ενέργειας με ποσοστό 30% και το κόστος των καυσίμων-μεταφορών με 10%.
Αξιολογώντας τα μέτρα που έχει λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, οι καταναλωτές σε ποσοστό 81% ζητούν τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά τρόφιμα και μόλις το 10% τάσσεται υπέρ του μέτρου της μόνιμης μείωσης της τιμής στο ράφι κατά τουλάχιστον 5%.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.