Στέφανος Κασσελάκης: Οι 9 άξονες του σχεδίου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για δίκαιη ψηφιακή μετάβαση


Το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τη δίκαιη ψηφιακή μετάβαση ως πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, παρουσίασε ο Στέφανος Κασσελάκης, μιλώντας στο Digital Economy Forum 2023: «Shaping Greece’s Digital Future» του ΣΕΠΕ.



Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ υπογράμμισε ότι η ασφαλής χρήση της τεχνητής νοημοσύνης πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διευρυμένου κοινωνικού και επιστημονικού διαλόγου, που μάλιστα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. για να είμαστε προετοιμασμένοι και για τις συνέπειες. 

«Για παράδειγμα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, περίπου το 30% των εργαζόμενων στην Ελλάδα αναμένεται να χάσουν την εργασία τους από την περαιτέρω εξέλιξη των προγραμμάτων τεχνητής νοημοσύνης. 

Είμαστε προετοιμασμένοι άραγε για να αντιμετωπίσουμε αυτή την εξέλιξη; Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να εξετάζουμε τη μείωση των ωρών εργασίας χωρίς μείωση αποδοχών ώστε να καρπωθούν και οι εργαζόμενοι τα οφέλη από την αύξηση της παραγωγικότητας λόγω ΑΙ;» είπε χαρακτηριστικά.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης αναφέρθηκε στους 9 άξονες πάνω στους οποίους εδράζεται το σχέδιο του ΣΥΡΙΖΑ. Αναλυτικά οι άξονες αυτοί είναι:

1. Συμπερίληψη των ΜμΕ επιχειρήσεων στα χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη και υγιής ανταγωνισμός.

2. Η χώρα οφείλει να έχει σχέδιο ώστε να μην καταναλώνει μόνο έτοιμες ψηφιακές λύσεις που αγοράζονται απ΄έξω και αυξάνουν το έλλειμα αλλά πρέπει να στηρίξει την εγχώρια παραγωγή προϊόντων, ψηφιακών λύσεων και υπηρεσιών.

3. Ψηφιοποίηση του Δημοσίου με ασφάλεια για τους πολίτες και τις συναλλαγές, ενώ παράλληλα να ενθαρρυνθούν με κίνητρα και οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ώστε να ενσωματώσουν σύγχρονες ψηφιακές λύσεις, που θα παρέχονται κεντρικά.

4. Ψηφιακές δεξιότητες για όλες/ους, πρόσβαση στο διαδίκτυο και εξοπλισμός ώστε να περιορίσουμε τον ψηφιακό αποκλεισμό και τη δημιουργία νέων ανισοτήτων. Στη νέα εποχή δεν πρέπει να μεταβούμε όλοι μαζί και να μην αφήσουμε ανθρώπους πίσω. 

 Η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων του συνόλου του πληθυσμού αλλά και στην επιμόρφωση εργαζομένων που στο εγγύς μέλλον κινδυνεύουν να μείνουν εκτός παραγωγικής διαδικασίας είναι απαραίτητη. «Επιτρέψτε μου μια ειδική αναφορά στους ηλικιωμένους συμπολίτες μας, τους απόμαχους της ζωής που είναι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας γύρω στο 22%. 

Γνωρίζετε ότι μόλις το 2% των ατόμων άνω των 65 ετών έχει ψηφιακές δεξιότητες άνω του μέσου όρου ενώ το 78% εξ αυτών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ υπολογιστή? Πώς αυτοί θα παραμείνουν ενεργοί στη νέα εποχή, να μάθουν να κάνουν τις ψηφιακές συναλλαγές τους με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα χωρίς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και έργα με αυτή τη στόχευση;» σημείωσε.

5. Θέλουμε εξασφάλιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων προσωπικών δεδομένων των πολιτών και η ασφάλεια των δημοσίων δεδομένων ενάντια στο φαινόμενο Data Mining και κακόβουλων επιθέσεων που οδηγούν σε ψηφιακό ολοκληρωτισμό.

6. Κυβερνοασφάλεια παντού. Νέα αρχιτεκτονική και εργαλεία για το κράτος, τις επιχειρήσεις, τους πολίτες με στόχο την ασφάλεια κρίσιμων συστημάτων, δεδομένων και υπηρεσιών. Είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του Εθνικού Κέντρου Παρακολούθησης Κρίσιμων Υποδομών και η δημιουργία τοπικών μονάδων τέτοιου χαρακτήρα σε κρίσιμες υποδομές του Δημοσίου που είναι τράπεζες δεδομένων.

7. Φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα στις επιχειρήσεις του κλάδου ώστε να προσλάβει με ανταγωνιστικούς μισθούς και συνθήκες εργαζόμενους στον κλάδο Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. 

Πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο να φεύγουν στο εξωτερικό νέοι επιστήμονες που απέκτησαν εργασιακή εμπειρία στην Ελλάδα, επειδή εκεί βρίσκουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και καλύτερους μισθούς.

Δεν μπορούμε να αιμοδοτούμε άλλες χώρες με καταρτισμένο προσωπικό με αποτέλεσμα να χάνουμε σαν κοινωνία τα νέα παιδιά αλλά να χάνουν και οι επιχειρήσεις όπως αυτές που συμμετέχουν στο ΣΕΠΕ που δεν μπορούν να βρουν κατάλληλο δυναμικό για την ανάπτυξή τους.

8. Aπορρόφηση των κονδυλίων για την ψηφιακή μετάβαση με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, καλοσχεδιασμένα έργα που βγαίνουν στην ώρα τους και ολοκληρώνονται στην ώρα τους, ώστε η αγορά να μπορεί να συμμετέχει χωρίς αποκλεισμούς και με καθαρό διάδρομο ώστε να πραγματοποιούν τον προγραμματισμό τους. Αυτό απαιτεί μια καλή θεσμική διαβούλευση μεταξύ πολιτείας και της αγοράς με σαφής ρόλους και όρια ώστε να πετύχουμε την Ψηφιακή Σύγκλιση με την Ευρώπη.

9. Ψηφιακές υποδομές στην ευρυζωνικότητα, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση σε υψηλές ταχύτητες ίντερνετ, σύγχρονος εξοπλισμός στις δημόσιες δομές και στα πανεπιστήμια ώστε να έχουν τα κατάλληλα εργαλεία για να τρέξουν την Ψηφιακή Μετάβαση.

«Απέναντι σε όλα αυτά τα ζητήματα και τους προβληματισμούς που έθεσα, προφανώς και δεν έχουμε μαγικές λύσεις. Έχουμε όμως θέσεις και στρατηγική που συμβαδίζουν με την ανάγκη για υπεύθυνη καινοτομία και μια ανθρωποκεντρική εφαρμογή της ψηφιακής και τεχνολογικής εξέλιξης που θα προστατεύει πραγματικά τον πολίτη, χαρίζοντας του παράλληλα τα οφέλη της» τόνισε ο Στέφανος Κασσελάκης.

«Δεσμευόμαστε από το σημαντικό αυτό βήμα να δώσουμε σάρκα και οστά στην περίφημη κοινωνική δικαιοσύνη, με το να κάνουμε τις ψηφιακές τεχνολογίες πραγματικά προσβάσιμες και ασφαλείς, διαφανείς στην χρήση τους και κυρίως στην πραγματική υπηρεσία και τον έλεγχο των πολιτών» συνέχισε.

«Είμαστε δίπλα σε εσάς, τους ανθρώπους που με τον καθημερινό τους μόχθο συνεισφέρουν στον εθνικό στόχο της Ψηφιακής Μετάβασης. Ζητούμενο είναι να μη χαθεί μια σπουδαία ευκαιρία και αυτή ή μετάβαση να είναι Δίκαιη. Να είστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, ώστε να εξασφαλίσουμε στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στον κλάδο των Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών ένα σταθερό και φιλικό περιβάλλον για την βιώσιμη ανάπτυξή τους».
Η ομιλία του Στέφανου Κασσελάκη

«Αρχικά θα ήθελα να σας ευχαριστήσω από καρδιάς για την πρόσκληση. Είναι μεγάλη μου χαρά που για πρώτη φορά βρίσκομαι εδώ, ανάμεσα σε εκπροσώπους ενός πολύ σημαντικού κλάδου της οικονομίας, που πρόκειται να παίξει ακόμα πιο αποφασιστικό ρόλο στην επόμενη μέρα της οικονομικής ανάπτυξης της χώρας μας.

Το digital economy forum που διοργανώνει ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας αποτελεί πλέον θεσμό, καθώς εφέτος συμπληρώνει 28 χρόνια ζωής. Ένας θεσμός που μας δίνει την ευκαιρία να ακούσουμε από πρώτο χέρι τα προβλήματα του χώρου αλλά και τις ιδέες σας για το μέλλον. Ένα μέλλον που μέσα από την τεχνολογική πρόοδο αλλάζει εντελώς όσα ξέραμε έως τώρα.

Από τον τρόπο και τις συνθήκες που εργαζόμαστε, από το πώς εκπαιδευόμαστε, πως καταναλώνουμε, πως επικοινωνούμε, πως μεταφερόμαστε. Τα πάντα αλλάζουν. Είναι τέτοια η επίδρασή της ψηφιακής τεχνολογίας που είμαστε μπροστά σ’ έναν επαναστατικό μετασχηματισμό, τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο, για αυτό εξάλλου μιλάμε για την 4η βιομηχανική επανάσταση. Και όπως κάθε επανάσταση έτσι και αυτή, έχει τους εχθρούς αλλά και τους φίλους της.

Στον δημόσιο διάλογο ακούγονται απόψεις που δαιμονοποιούν την τεχνολογική πρόοδο, και απόψεις που την αποθεώνουν. Η αλήθεια είναι ότι η τεχνολογία είναι ένα εργαλείο που είναι ουδέτερο, το αν θα έχει θετικό ή αρνητικό αντίκτυπο, εξαρτάται από την χρήση της. Οι πολιτικές λοιπόν που βρίσκονται πίσω από τη χρήση της τεχνολογίας είναι αυτές που καθορίζουν το πρόσημο της.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι η ψηφιακή μετάβαση μπορεί, και πρέπει, να λειτουργήσει ανθρωποκεντρικά, προς όφελος της κοινωνίας, της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, της βελτίωσης της ποιότητας ζωής και της εργασίας των ανθρώπων. Το στοίχημα λοιπόν είναι από τη μία να καρπωθούμε τα ευρείας κλίμακας οφέλη της τεχνολογικής προόδου σε όλο το φάσμα των κοινωνικών και οικονομικών δραστηριοτήτων, και από την άλλη η χρήση τους να γίνει με τρόπο ελεγχόμενο και ασφαλή, ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τους κινδύνους και τις αρνητικές συνέπειες για τα άτομα και την κοινωνία.

Το τρένο της τεχνολογικής προόδου έχει ξεκινήσει και διαρκώς επιταχύνει. Η χώρα μας δεν πρέπει να μείνει πίσω. Ο κλάδος των Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών, σήμερα αποτελεί περίπου το 8% του ΑΕΠ της ελληνικής οικονομίας και απασχολεί χιλιάδες εργαζόμενους.

Ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί ότι μπροστά μας έχουμε έναν διπλό στόχο. Από τη μία να ενισχυθεί η δυναμική που έχει αναπτύξει ο κλάδος, και από την άλλη το θεσμικό πλαίσιο να εξειδικευτεί ώστε να μην υπολείπεται σε ταχύτητα εξέλιξης, σε σχέση με την πρόοδο που συντελείται.

Ως προς το πρώτο σκέλος, οι πόροι για να ενισχυθεί η δυναμική του κλάδου υπάρχουν, τόσο μέσα από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όσο και από το τομεακό Πρόγραμμα «Ψηφιακός Μετασχηματισμός» του ΕΣΠΑ 2021-2027. Τα χρήματα για χρήσιμα ψηφιακά έργα είναι πολλά, και οι ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις αλλά και συνολικότερα για την ελληνική οικονομία ακόμα περισσότερες. Στην πράξη βέβαια βλέπουμε λιμνάζοντες πόρους και απορροφητικότατα σε επίπεδα κάτω από αυτά που θα έπρεπε να είναι, όπως επίσης και ανισοκατανομή των όποιων χρημάτων έπεσαν στην αγορά, εις βάρος μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία για την πορεία εκτέλεσης του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας το ενιάμηνό Γενάρης έως Σεπτέμβρης του 2023 ως προς την απορροφητικότητα:

Ενώ το σύνολο των πόρων (δάνεια και επιχορηγήσεις) που έχουν εισρεύσει στη χώρα είναι 11.1δις ευρώ οι δαπάνες είναι μόλις στα 6.6δις € οι οποίες είναι μάλιστα λογιστικές. Αν πάμε στις πραγματικές πληρωμές που είναι η ρευστότητα που έχει πέσεις την αγορά είναι στα 2.5δις €. Δηλαδή η λογιστική απορρόφηση είναι 22% ενώ η πραγματική απορρόφηση είναι 8%. 

Οι επιδόσεις αυτές προκαλούν ιδιαίτερο προβληματισμό για την δυνατότητα απορρόφησης και αξιοποίηση των πόρων που έχει στη διάθεση της η χώρα. Υφίσταται ρεαλιστικός κίνδυνος να χαθούν πολλά έργα και πόροι, αν δεν τηρηθούν τα ορόσημα του Ταμείου Ανάκαμψης και να επιβαρυνθούν με κόστος περίπου 1,5 δισ.ευρώ τα εθνικά ταμεία από έργα που έχουν συμβασιοποιηθεί, τη στιγμή μάλιστα που καμία παράταση του Ταμείου Ανάκαμψης δεν έχει αποφασιστεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

Όσον αφορά την κατανομή των Δανείων του σχεδίου Ελλάδα 2.0 που υλοποιεί η κυβέρνηση για να αξιοποιήσει το Ταμείο Ανάκαμψης βλέπουμε πως το 86% των δανείων (2,3 δις) έχει πάει μόλις σε 36 επιχειρηματικούς ομίλους ενώ το υπόλοιπο 14% μοιράζονται όλοι οι υπόλοιποι. Το μέσο αιτούμενο ποσό δανείου ανά επενδυτικό σχέδιο υπολογίζεται σε περίπου 22 εκατ. ευρώ, το οποίο είναι αρκετά υψηλό, και μάλλον απαγορευτικό, για τις πολύ μικρές, μικρές και τις περισσότερες μεσαίες ελληνικές επιχειρήσεις.

Τι βλέπουμε λοιπόν στα στοιχεία. Αναποτελεσματικότητα στην απορρόφηση των κονδυλίων και έλλειψη δικαιης κατανομής καθώς υπάρχει σαφής μεροληψία υπέρ των μεγάλων και ισχυρών ομίλων. Αυτά αποκαλύπτουν τον πραγματικό νεοφιλελεύθερο πρόσωπο της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας.

Εμείς λοιπόν λέμε ότι απαιτείται σχεδιασμός για έργα με υψηλή προστιθέμενη αξία για την ελληνική οικονομία, όπου τηρούνται τα χρονικά ορόσημα, δεν σπαταλούνται πόροι, και όπου οι πληρωμές θα γίνονται στην ώρα τους, ώστε και οι επιχειρήσεις να κάνουν τον προγραμματισμό τους με ασφάλεια. 

Γιατί η ασφάλεια που επιτυγχάνεται μέσω ομαλών χρηματοροών, όπως κι εσείς θα γνωρίζεται καλύτερα από εμένα, είναι ζωτικής σημασίας για τις επιχειρήσεις. Ειδικά σε ένα περιβάλλον γενικευμένης ανασφάλειας που βιώνουμε τα τελευταία χρόνια με την πληθωριστική κρίση, την ενεργειακή κρίση, και τα υψηλά επιτόκια δανεισμού.

Ως προς το θεσμικό πλαίσιο, είδαμε για παράδειγμα την περασμένη χρονιά την κυβέρνηση να φέρνει για ψήφιση στη Βουλή ένα νομοσχέδιο για τη χρήση στον δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα των αναδυόμενων τεχνολογιών, την τεχνητή νοημοσύνη, το internet of things, και διάφορα άλλα.

Αντί λοιπόν για ένα στιβαρό και επιστημονικά τεκμηριωμένο σχέδιο νόμου, κατατέθηκε στις κοινοβουλευτικές επιτροπές, ένα προχειρογραμμένο, διάτρητο νομικά κείμενο, με πλήθος ασαφειών και σοβαρών ελλείψεων, που άφηνε έκθετους τους πολίτες και τους εργαζόμενους. Ευτυχώς κατά τη διάρκεια της επεξεργασίας του νομοσχεδίου, μετά από τις καίριες προτάσεις-προσθήκες του ΣΥΡΙΖΑ άλλαξε ριζικά η φυσιογνωμία του και μπήκε στη σωστή κατεύθυνση.

Γιατί το αναφέρω αυτό; Για να πω ότι ζητήματα όπως η χρήση της τεχνητής νοημοσύνης απαιτούν και την ανάλογη σοβαρότητα. Χρειάζονται διεπιστημονικές επιτροπές, διάλογο με τους φορείς και τα κόμματα ώστε να βρεθεί ο ορθός και κοινός τόπος. Δεν μπορεί να παίζουμε με τέτοια θέματα με όρους φθηνής επικοινωνίας, του τύπου «Η Ελλάδα ηγείται της 4ης βιομηχανικής επανάστασης».

Γνωρίζοντας λοιπόν αυτή την επιπολαιότητα, και βλέποντας ότι η κυβέρνηση μιλά για εισαγωγή συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης στον δημόσιο τομέα, αναρωτιέμαι, με ποιους τρόπους θα γίνει αυτό; Έχουν γίνει οι απαραίτητες εκτιμήσεις αλγοριθμικών επιπτώσεων;

Έχουν γίνει οι απαραίτητες μελέτες; Έχουν εισαχθεί οι προβλεπόμενες ρήτρες διασφάλισης για να μην καταλήξει η δημόσια διοίκηση να βασίζεται στα αποτελέσματα αλγοριθμικών εκτιμήσεων; 

Έχει διαμορφωθεί η κρίσιμη μάζα ειδικών σε θέματα ανάλυσης συστημάτων μηχανικής μάθησης, ειδικών σε θέματα νομικού ελέγχου που θα στελεχώσουν τις διαρκώς αποδυναμωμένες ανεξάρτητες αρχές; Τα ερωτήματα αυτά απαιτούν απαντήσεις, από τη στιγμή μάλιστα που η Ελλάδα είναι απούσα από τα ευρωπαϊκά και διεθνή κέντρα αποφάσεων για τα ζητήματα αυτά.

Η ασφαλής χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο διευρυμένου κοινωνικού και επιστημονικού διαλόγου, έχοντας δύο βασικά κριτήρια για να υπάρξει σοβαρή πολιτική ρύθμιση και πλαίσιο της χρήσης της. Τη διεπιστημονικότητα και την οικουμενικότητα.

Ο διευρυμένος αυτός κοινωνικός και επιστημονικός διάλογος δεν πρέπει να καθυστερήσει καθόλου, καθώς η διείσδυση της τεχνητής νοημοσύνης σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας μας θα έρθει πιο γρήγορα από όσο νομίζουμε. Αυτό πρέπει να γίνει με ασφάλεια ενώ ταυτόχρονα χρειάζεται να είμαστε προετοιμασμένοι και για τις συνέπειες. 

Για παράδειγμα, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΟΟΣΑ, περίπου το 30% των εργαζόμενων στην Ελλάδα αναμένεται να χάσουν την εργασία τους από την περαιτέρω εξέλιξη των προγραμμάτων τεχνητής νοημοσύνης. Είμαστε προετοιμασμένοι άραγε για να αντιμετωπίσουμε αυτή την εξέλιξη; Μήπως πρέπει να αρχίσουμε να εξετάζουμε τη μείωση των ωρών εργασίας χωρίς μείωση αποδοχών ώστε να καρπωθούν και οι εργαζόμενοι τα οφέλη από την αύξηση της παραγωγικότητας λόγω ΑΙ;

Η ορθή χρήση της τεχνητής νοημοσύνης για τον ΣΥΡΙΖΑ είναι ένα μέρος αυτού που ονομάζουμε δίκαιη ψηφιακή μετάβαση. Το σχέδιο μας γι’ αυτή τη δίκαιη ψηφιακή μετάβαση ως πυλώνα της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας, εδράζεται στους εξής άξονες

1. Συμπερίληψη των ΜμΕ επιχειρήσεων στα χρηματοδοτικά εργαλεία ώστε να υπάρχει κοινωνική δικαιοσύνη και υγιής ανταγωνισμός.

2. Η χώρα οφείλει να έχει σχέδιο ώστε να μην καταναλώνει μόνο έτοιμες ψηφιακές λύσεις που αγοράζονται απ΄έξω και αυξάνουν το έλλειμα αλλά πρέπει να στηρίξει την εγχώρια παραγωγή προϊόντων, ψηφιακών λύσεων και υπηρεσιών.

3. Ψηφιοποίηση του Δημοσίου με ασφάλεια για τους πολίτες και τις συναλλαγές, ενώ παράλληλα να ενθαρρυνθούν με κίνητρα και οι μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις ώστε να ενσωματώσουν σύγχρονες ψηφιακές λύσεις, που θα παρέχονται κεντρικά.

4. Ψηφιακές δεξιότητες για όλες/ους, πρόσβαση στο διαδίκτυο και εξοπλισμός ώστε να περιορίσουμε τον ψηφιακό αποκλεισμό και τη δημιουργία νέων ανισοτήτων. Στη νέα εποχή δεν πρέπει να μεταβούμε όλοι μαζί και να μην αφήσουμε ανθρώπους πίσω. Η αναβάθμιση των ψηφιακών δεξιοτήτων του συνόλου του πληθυσμού αλλά και στην επιμόρφωση εργαζομένων που στο εγγύς μέλλον κινδυνεύουν να μείνουν εκτός παραγωγικής διαδικασίας είναι απαραίτητη. Επιτρέψτε μου μια ειδική αναφορά στους ηλικιωμένους συμπολίτες μας, τους απόμαχους της ζωής που είναι ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας μας γύρω στο 22%. Γνωρίζετε ότι μόλις το 2% των ατόμων άνω των 65 ετών έχει ψηφιακές δεξιότητες άνω του μέσου όρου ενώ το 78% εξ αυτών δεν έχει χρησιμοποιήσει ποτέ υπολογιστή? Πως αυτοί θα παραμείνουν ενεργοί στη νέα εποχή, να μάθουν να κάνουν τις ψηφιακές συναλλαγές τους με ασφάλεια και αποτελεσματικότητα χωρίς ένα ολοκληρωμένο σχέδιο και έργα με αυτή τη στόχευση;

5. Θέλουμε εξασφάλιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων προσωπικών δεδομένων των πολιτών και η ασφάλεια των δημοσίων δεδομένων ενάντια στο φαινόμενο Data Mining και κακόβουλων επιθέσεων που οδηγούν σε ψηφιακό ολοκληρωτισμό.

6. Κυβερνοασφάλεια παντού. Νέα αρχιτεκτονική και εργαλεία για το κράτος, τις επιχειρήσεις, τους πολίτες με στόχο την ασφάλεια κρίσιμων συστημάτων, δεδομένων και υπηρεσιών. Είναι αναγκαία η ολοκλήρωση του Εθνικού Κέντρου Παρακολούθησης Κρίσιμων Υποδομών και η δημιουργία τοπικών μονάδων τέτοιου χαρακτήρα σε κρίσιμες υποδομές του Δημοσίου που είναι τράπεζες δεδομένων.

7.Φορολογικά και ασφαλιστικά κίνητρα στις επιχειρήσεις του κλάδου ώστε να προσλάβει με ανταγωνιστικούς μισθούς και συνθήκες εργαζόμενους στον κλάδο Tεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών. 

Πρέπει να σταματήσει το φαινόμενο να φεύγουν στο εξωτερικό νέοι επιστήμονες που απέκτησαν εργασιακή εμπειρία στην Ελλάδα, επειδή εκεί βρίσκουν καλύτερες συνθήκες εργασίας και καλύτερους μισθούς.

Δεν μπορούμε να αιμοδοτούμε άλλες χώρες με καταρτισμένο προσωπικό με αποτέλεσμα να χάνουμε σαν κοινωνία τα νέα παιδιά αλλά να χάνουν και οι επιχειρήσεις όπως αυτές που συμμετέχουν στο ΣΕΠΕ που δεν μπορούν να βρουν κατάλληλο δυναμικό για την ανάπτυξή τους.

8. Aπορρόφηση των κονδυλίων για την ψηφιακή μετάβαση με αποτελεσματικότητα, διαφάνεια, καλοσχεδιασμένα έργα που βγαίνουν στην ώρα τους και ολοκληρώνονται στην ώρα τους, ώστε η αγορά να μπορεί να συμμετέχει χωρίς αποκλεισμούς και με καθαρό διάδρομο ώστε να πραγματοποιούν τον προγραμματισμό τους. Αυτό απαιτεί μια καλή θεσμική διαβούλευση μεταξύ πολιτείας και της αγοράς με σαφής ρόλους και όρια ώστε να πετύχουμε την Ψηφιακή Σύγκλιση με την Ευρώπη.

9. Ψηφιακές υποδομές στην ευρυζωνικότητα, ώστε όλοι να έχουν πρόσβαση σε υψηλές ταχύτητες ίντερνετ, σύγχρονος εξοπλισμός στις δημόσιες δομές και στα πανεπιστήμια ώστε να έχουν τα κατάλληλα εργαλεία για να τρέξουν την Ψηφιακή Μετάβαση.

Κλείνοντας την ομιλία μου θα ήθελα να τονίσω ότι απέναντι σε όλα αυτά τα ζητήματα και τους προβληματισμούς που έθεσα, προφανώς και δεν έχουμε μαγικές λύσεις. Έχουμε όμως θέσεις και στρατηγική που συμβαδίζουν με την ανάγκη για υπεύθυνη καινοτομία και μια ανθρωποκεντρική εφαρμογή της ψηφιακής και τεχνολογικής εξέλιξης που θα προστατεύει πραγματικά τον πολίτη, χαρίζοντας του παράλληλα τα οφέλη της.

Δεσμευόμαστε από το σημαντικό αυτό βήμα να δώσουμε σάρκα και οστά στην περίφημη κοινωνική δικαιοσύνη, με το να κάνουμε τις ψηφιακές τεχνολογίες πραγματικά προσβάσιμες και ασφαλείς, διαφανείς στην χρήση τους και κυρίως στην πραγματική υπηρεσία και τον έλεγχο των πολιτών.

Είμαστε δίπλα σε εσάς, τους ανθρώπους που με τον καθημερινό τους μόχθο συνεισφέρουν στον εθνικό στόχο της Ψηφιακής Μετάβασης. Ζητούμενο είναι να μη χαθεί μια σπουδαία ευκαιρία και αυτή ή μετάβαση να είναι Δίκαιη. 

Να είστε βέβαιοι ότι θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε, ώστε να εξασφαλίσουμε στις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους στον κλάδο των Τεχνολογιών, Πληροφορικής και Επικοινωνιών ένα σταθερό και φιλικό περιβάλλον για την βιώσιμη ανάπτυξή τους.

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη