Hellenic Train: Τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση τρένων έξω από την Αθήνα


Παραλίγο νέα Τέμπη, αυτή τη φορά στην Αθήνα, καθώς τελευταία στιγμή αποφεύχθηκε μετωπική σύγκρουση δύο τρένων του προαστιακού σιδηροδρόμου, έξω από την Αθήνα.

Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες που επικαλείται η «Εφημερίδα των Συντακτών», δύο αμαξοστοιχίες βρέθηκαν να κινούνται σε αντίθετη κατεύθυνση και σε σημείο όπου η κίνηση γίνεται σε μονή γραμμή, μετά τα έργα υπογειοποίησης στα Σεπόλια, στην πλευρά του σταθμού των Αγίων Αναργύρων.

Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η παραλίγο νέα τραγωδία που πήγε να σημειωθεί στις 09:13, αποδίδεται σε λάθος του ρυθμιστή κίνησης του ΟΣΕ στο Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ), ο οποίος θεώρησε ότι η μία αμαξοστοιχία, η 1210 που ερχόταν από Αθήνα προς Αεροδρόμιο είχε ήδη περάσει από το τμήμα της μονής γραμμής και έδωσε εντολή στην άλλη, την 1307 που ερχόταν από Κιάτο, να «περάσει ελεύθερα».

Τα δύο τρένα που ήταν γεμάτα κόσμο, βρέθηκαν έτσι να κινούνται σε αντίθετες κατευθύνσεις και σε πορεία μετωπικής σύγκρουσης με ταχύτητα περίπου 60 χιλιομέτρων ανά ώρα.

Η σύγκρουση αποφεύχθηκε από τύχη και χάρη στα αντανακλαστικά του μηχανοδηγού της 1210 που έτυχε να ακούσει από τον ασύρματο VHF την συνομιλία του σταθμάρχη στο ΣΚΑ και την εντολή προς τον μηχανοδηγό της 1307.
Οι διάλογοι των μηχανοδηγών

«Στην αμαξοστοιχία 1210 που ήταν ερχόμενη από Αθήνα προς Αγίου Αναργύρους, ο μηχανοδηγός και πρόεδρος του σωματίου μας άκουσε ότι η αμαξοστοιχία 1307 ανήγγειλε ότι πέρασε τον σταθμό των Αγίων Αναργύρων που αυτό σημαίνει ότι εισέρχεται σε μονή γραμμή. Που σημαίνει ότι το ένα τρένο κινείται μετωπικά προς το άλλο. Αμέσως επικοινώνησε με τον άλλο μηχανοδηγό και του είπε: Τι κάνεις; Εγώ έχω ξεκινήσει, σταμάτα!».

 

«Σταμάτησαν ακαριαία και οι δύο αμαξοστοιχίες και έτσι αποφεύχθηκαν τα χειρότερα» είπε ο κύριος Μανώλης στο LiveNews.

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι σε αυτό το κομμάτι της γραμμής, δεν υπάρχει τηλεδιοίκηση γιατί γίνονται έργα εκεί.

Τόνισε ότι και τα δύο τρένα «ξεκίνησαν με χαρτιά και προφορικές εντολές».

Παρέμβαση εισαγγελέα

Το σοβαρό αυτό περιστατικό προκάλεσε την παρέμβαση του εισαγγελέα. Πιο συγκεκριμένα, Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αντώνης Ελευθεριάνος, έδωσε εντολή για τη διενέργεια ποινικής προκαταρκτικής εξέτασης με ερευνώμενο αδίκημα αυτό που αφορά επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς (άρθρο 291 ΠΚ).

Ο εισαγγελέας ζητά στο πλαίσιο της έρευνας, που θα διενεργηθεί από την ΓΑΔΑ, να εξασφαλιστούν όλα τα κρίσιμα στοιχεία, όπως τα ηχητικά ντοκουμέντα που αφορούν το συμβάν, πορίσματα του ΟΣΕ και τη λήψη όλων των απαραίτητων καταθέσεων.

Η εποπτεία της έρευνας ανατέθηκε στην εισαγγελέα Πρωτοδικών Αγγελική Τριανταφύλλου.

Περιγράφοντας τι συνέβη σήμερα Παρασκευή (13/9) το πρωί, ο ΟΣΕ αναφέρει ότι η μία αμαξοστοιχία με προορισμό το αεροδρόμιο πήρε σήμα αναχώρησης από τον σταθμό Αθηνών, ενώ η δεύτερη προερχόμενη από το Κιάτο έλαβε αντίστοιχο σήμα από το ΣΚΑ.

Σύμφωνα με τον ΟΣΕ, ο σταθμάρχης Αθηνών και ο μηχανοδηγός της πρώτης αμαξοστοιχίας, ακούγοντας την εντολή αναχώρησης από το ΣΚΑ επικοινώνησαν αμέσως για να προλάβουν ενδεχόμενη τραγωδία. Ταυτόχρονα σχεδόν ο μηχανοδηγός της δεύτερης αμαξοστοιχίας ακινητοποίησε τον συρμό.

Όπως ενημερώνει η διοίκηση του ΟΣΕ, μετά το περιστατικό έγιναν οι ακόλουθες ενέργειες:

  • Δόθηκε εντολή διενέργειας πορίσματος για την εξακρίβωση των συνθηκών που έγινε το περιστατικό.
  • Τέθηκε σε αργία και παραπέμφθηκε στο Πειθαρχικό ο σταθμάρχης του ΣΚΑ που έδωσε την εντολή αναχώρησης του 1307.
  • Συγκεντρώθηκε το υλικό των ηχητικών καταγραφών GSM-R και VHF.
  • Ενημερώθηκε η ΡΑΣ και ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ για το περιστατικό.


«Σήμερα θα μπορούσαμε να έχουμε ένα πραγματικά, και όχι κατ' επίφαση, σοβαρό περιστατικό, που αποφεύχθηκε χάρη στον επαγγελματισμό και την προσήλωση των μηχανοδηγών που αντιλήφθηκαν αυτό που πήγε να συμβεί» υπογραμμίζει από την πλευρά της η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης.

«Στο σημείο αυτό θα πρέπει να ενημερώσουμε ότι ο μηχανοδηγός της 1210, που αντιλήφθηκε το λάθος και απέτρεψε τη σύγκρουση είναι ο πρόεδρος του σωματείου μας, ο οποίος πριν λίγους μήνες δέχθηκε προσωπική επίθεση από το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών, με σχετική ανακοίνωση που ανέφερε χαρακτηριστικά, με αφορμή τότε παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: 

"το ίδιο πρόσωπο που, ως μηχανοδηγός αμαξοστοιχίας, παραβιάζει σηματοδότη θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια των πολιτών, με τη συνδικαλιστική του ιδιότητα υπογράφει ανακοινώσεις για την ασφάλεια των επιβατών". Αναμένουμε την ανακοίνωση των ΟΣΕ, Hellenic Train και ιδιαίτερα την δήλωση του αρμόδιου υπουργού, υπενθυμίζοντας ότι στο σημείο που έγινε το συμβάν δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση, το Etcs και τα φωτοσήματα» τονίζει η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης.

Για μόλις 700 μέτρα

Συγκλονίζει ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας που ενεπλάκη στην παραλίγο μετωπική σύγκρουση τρένων του προαστιακού στην Αθήνα.

«Είδα το χάρο με τα μάτια μου, έτρεμα, ζήτησαν αντικατάσταση. Σταματήσαμε σε απόσταση 700 - 800 μ. μεταξύ μας. Αν δεν είχα ακούσει την αναγγελία ή αν είχαμε φύγει λίγο αργότερα από την Αθήνα, τι θα γινόταν;», τονίζει μιλώντας στο «Έθνος» ο Δημήτρης Κουτσιαύτης που είναι πρόεδρος των μηχανοδηγών (Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης - ΠΕΠΕ) και ο οποίος οδηγούσε την αμαξοστοιχία 1210.

Ο ίδιος περιγράφοντας όσα έγιναν στο περιστατικό το οποίο λίγο έλειψε να καταλήξει σε νέα τραγωδία, όπως στα Τέμπη αναφέρει χαρακτηριστικά:

«Στις 09:14 βρισκόμουν με την (σ.σ. αμαξοστοιχία) 1210 σε δρομολόγιο από τον Πειραιά προς το αεροδρόμιο. Μόλις έφτασα στην Αθήνα με ολιγόλεπτη καθυστέρηση περίπου 7 με 8 λεπτών, μου δόθηκαν τα απαραίτητα έγγραφα και συγκεκριμένα το 1001. Βγήκα έξω να ελέγξω αν υπάρχει κάποιος τελευταίος επιβάτης, ο οποίος δεν έχει προλάβει να επιβιβαστεί και αμέσως μόλις μου έδωσε η σταθμάρχης του σταθμού Λαρίσης το σινιάλο, έκανα αναγγελία και αποχώρησα. Στην αναγγελία ανέφερα ότι η 1210 από την Αθήνα και σε μόνη γραμμή προς Αγίους Αναργύρους. Βρισκόμουν σε κίνηση με τη δρομολογιακή ταχύτητα».

Τη στιγμή εκείνη και ενώ είχε ξεκινήσει και βρισκόταν στη λεγόμενη μηχανογραφική διάβαση άκουσε τη συνομιλία του μηχανοδηγού του δεύτερου συρμού -αμαξοστοιχία 1307- με την τηλεδιοίκηση του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών (ΣΚΑ):


«Ακούω τον συνάδελφο να λέει από Αγίους Αναργύρους η 1307 τι περιμένει; Κανείς δεν του απαντά. Αντιλήφθηκα ότι κάτι δεν πάει καλά. Κάποια στιγμή λέει το ΣΚΑ η 1307 μόνη γραμμή προς Αθήνα. Ουσιαστικά τον έστελνε πάνω μας», λέει ο κ. Κουτσιαύτης.

Όπως περιγράφει, ο ίδιος αρχικά απέφυγε να κάνει ακαριαία πέδη προκειμένου να μην τρομοκρατηθούν οι επιβάτες του τρένου το οποίο ήταν σχεδόν γεμάτο, προχωρώντας σε πλήρη πέδη και παραμένοντας σε ετοιμότητα. «Αν έβλεπα τα χειρότερα, ήμουν έτοιμος να κάνω ακαριαία πέδη και να κινηθώ προς τα πίσω», σημείωσε ο ίδιος.

Αμέσως μετά και αφού είχε ολοκληρωθεί η συνομιλία του άλλου συρμού με το ΣΚΑ, τα δύο τρένα σταμάτησαν και η σύγκρουση στο παρά πέντε.

Να σημειωθεί ότι ο κ. Κουτσιαύτης είναι ο μηχανοδηγός, ο οποίος είχε τιμωρηθεί με ποινή 45 ημερών για άλλο περιστατικό πιθανής σύγκρουσης συρμών του Προαστιακού και παραβίασης σηματοδότη τις παραμονές των περασμένων Χριστουγέννων:

«Προφανώς έκανα λάθος τότε, αλλά δεν υπήρχε ζήτημα μετωπικής σύγκρουσης. Η γραμμή ήταν διπλή. Στο σημερινό περιστατικό ο κεντρικός σταθμάρχης δε θα έπρεπε να είχε δώσει στο άλλο τρένο εντολή να φύγει, ενώ εγώ ήμουν εν πορεία και το είχα αναγγείλει κανονικά», σημειώνει ο ίδιος προσθέτοντας ότι και ο μηχανοδηγός της δεύτερης αμαξοστοιχίας έπραξε επαγγελματικά:

«Τον άκουγα να ρωτά τι συμβαίνει; Τι περιμένουμε; Το ρωτούσε στην τηλεδιοίκηση. Για όλα αυτά περιμένω να βγουν οι συνομιλίες».

Hellenic Train: «Οι μηχανοδηγοί έκαναν το καθήκον τους»

Ως τον «μοναδικό τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων» περιγράφει την αντίδραση των μηχανοδηγών η Hellenic Train.

Ειδικότερα, αναφέρει πως «οι μηχανοδηγοί έκαναν το καθήκον τους, τηρώντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας. Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων» δηλώνει σε ανακοίνωσή της η Hellenic Train με αφορμή την παραλίγο τραγωδία που έλαβε χώρα το πρωί στο ΣΣ Αγ. Αναργύρων μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» και την αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο.

Και καταλήγει «Βρισκόμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς για την πλήρη διαλεύκανση όλων των πτυχών του συμβάντος».

Αναλυτικά η ανακοίνωση της Hellenic Train:

Αναφορικά με το γεγονός που έλαβε χώρα σήμερα το πρωί στο ΣΣ Αγ. Αναργύρων μεταξύ των αμαξοστοιχιών 1210, με προορισμό τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" και την αμαξοστοιχία 1307 προερχόμενη από το Κιάτο, η Hellenic Train επιθυμεί να δηλώσει ότι οι μηχανοδηγοί της, έκαναν το καθήκον τους, τηρώντας τον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας.

Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος αποφυγής περιστατικών και αντιμετώπισης παρόμοιων απρόβλεπτων καταστάσεων.

Βρισκόμαστε σε ανοιχτή επικοινωνία με όλους τους αρμόδιους φορείς για την πλήρη διαλεύκανση όλων των πτυχών του συμβάντος.


Σχόλια

Διαβάστε ακόμη