Ο Ρόλος των Social Media στην εποχή της Μετα-πολιτικής


Η μεταπολιτική, ένας όρος που περιγράφει την κατάσταση όπου η πολιτική χάνει την ιδεολογική της διάσταση και επικεντρώνεται περισσότερο στην εικόνα και την επικοινωνία, αποτελεί ένα φαινόμενο της σύγχρονης πολιτικής σκηνής. 

Στην εποχή της μεταπολιτικής, οι πολιτικοί ηγέτες επικεντρώνονται στη διαχείριση της δημόσιας εικόνας τους και στη χρήση των μέσων μαζικής ενημέρωσης για να επηρεάσουν την κοινή γνώμη, αντί να εστιάζουν σε ιδεολογικές διαφορές και πολιτικές θέσεις. Αυτό το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα εμφανές με την άνοδο των social media, τα οποία έχουν μετατραπεί σε βασικά εργαλεία επικοινωνίας των πολιτικών θέσεων κάθε κόμματος.

Τα social media, και ειδικά το TikTok, παίζουν καθοριστικό ρόλο στην προσέλκυση του κοινού και ιδιαίτερα των νέων ψηφοφόρων στις κάλπες αλλά και στην πολιτική σκηνή γενικότερα. Η πλατφόρμα αυτή, με τη δημοτικότητά της στους νέους, έχει αναδειχθεί σε σημαντικό μέσο επικοινωνίας για τους πολιτικούς. 

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος χρησιμοποιεί το TikTok για να αναδείξει το έργο της κυβέρνησης. Μέσω σύντομων βίντεο, ο Μητσοτάκης παρουσιάζει τις δράσεις της κυβέρνησης, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια θετική εικόνα και να προσελκύσει την προσοχή των νέων ψηφοφόρων.

@kyriakosmitsotakis_ ❗️Μέχρι τις 5 Δεκεμβρίου❗️#youthpass ♬ original sound - Kyriakos Mitsotakis
@kyriakosmitsotakis_ Παμε 💪🏻 #ευρωεκλογες ♬ original sound - Kyriakos Mitsotakis
Από την άλλη πλευρά, ο Στέφανος Κασσελάκης, ως αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ και της αντιπολίτευσης, χρησιμοποιεί το TikTok για να κάνει αντιπολίτευση. Μέσω των βίντεό του, επικρίνει την κυβέρνηση και αναδεικνύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα, επιχειρώντας να κινητοποιήσει τους νέους και να τους ενθαρρύνει να συμμετάσχουν στην πολιτική διαδικασία.

@skasselakis

♬ πρωτότυπος ήχος - Stefanos Kasselakis
@skasselakis

Φέτα 6,28;

♬ πρωτότυπος ήχος - Stefanos Kasselakis
Ο Νίκος Ανδρουλάκης, ηγέτης του ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ, επιλέγει να προσεγγίσει τον κόσμο μέσω παραδοσιακών, αλλά και πιο μοντέρνων μεθόδων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η προβολή του σε εκδηλώσεις όπου παρουσιάζεται να τρώει χοχλιούς, προσπαθώντας να δημιουργήσει μια πιο ανθρώπινη και προσιτή εικόνα. Αυτή η προσέγγιση έχει στόχο να ενισχύσει τη σχέση του με τους ψηφοφόρους και να δείξει ότι είναι κοντά στον απλό πολίτη.

@nikos.androulakis Ξεκιναμε ομιλία στην Κρήτη και κάνουμε pit stop για χοχλιούς στο σπίτι της Πόπης #crete ♬ original sound - Nikos Androulakis
@nikos.androulakis

Απαντώντας σε «διλήμματα» του in.gr μέσα σε ένα λεπτό. 😆

♬ original sound - Nikos Androulakis
Ο Δημήτρης Κουτσούμπας, σχολίασε το αποτέλεσμα των φοιτητικών εκλογών με backround το τραγούδι "Ζάρι" της Μαρινάς Σάττι. Αυτή η κίνηση απέδειξε ότι ακόμη και οι πολιτικοί αρχηγοί μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις πολιτιστικές αναφορές για να κάνουν πιο προσιτό και σχετικό το μήνυμά τους.

@twra_kke 📌Ο Δ. Κουτσούμπας σχολιάζει τα αποτελέσματα των φοιτητικών εκλογών στο TikTok! 🔴40% η ΔΑΠ; Καλά, από πότε είναι αυτή η εφημερίδα; ‼️Hint: Ο Κ. Μητσοτάκης πήρε απάντηση από τους φοιτητές! #ΤΩΡΑ_ΚΚΕ #κκε #kke #κνε #kne #φοργιου #φοργιουπειτζ #mpesfy #foryou #foryoupage #euelections2024 #ekloges #europeanunion #mitsotakis #koutsoumpas #οχι_στα_ιδιωτικα_πανεπιστημια #zari #marinasatti #dap #dapndfk #foititikizwh #foititria #fypシ゚ ♬ ZARI - Marina Satti
Τέλος, ο Αλέξης Τσίπρας, πρώην πρωθυπουργός και ηγέτης της αξιωματικής αντιπολίτευσης, επιχείρησε να χρησιμοποιήσει το TikTok για να προσεγγίσει τη νεολαία στις εθνικές εκλογές του 2023. 

Ωστόσο, η προσπάθειά του αυτή θεωρήθηκε από πολλούς νέους «cringe», δηλαδή αμήχανη και αναποτελεσματική. Αντί να καταφέρει να ενθουσιάσει τη νεολαία, τα βίντεό του δεν κατάφεραν να δημιουργήσουν το επιθυμητό αποτέλεσμα, δείχνοντας ότι η επιτυχής χρήση των social media απαιτεί κατανόηση της πλατφόρμας και του κοινού της.

@atsipras #Τσίπρας #fy #fyp ♬ πρωτότυπος ήχος - Αλέξης Τσίπρας
@atsipras #Τσίπρας #fyp #tiktokgreece #fy ♬ πρωτότυπος ήχος - Αλέξης Τσίπρας
Συνοψίζοντας, τα social media και ειδικά το TikTok, έχουν τη δύναμη να φέρουν περισσότερους νέους στην πολιτική σκηνή, αρκεί οι πολιτικοί να κατανοούν τις ιδιαιτερότητες του μέσου και να προσαρμόζουν τα μηνύματά τους ανάλογα. 

Η μεταπολιτική εποχή απαιτεί από τους ηγέτες να είναι ευέλικτοι και δημιουργικοί, αν θέλουν να κερδίσουν την προσοχή και την εμπιστοσύνη των νέων ψηφοφόρων.

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη