Λογαριασμοί ρεύματος: Ρευματοκλοπές με φόντο την ακρίβεια- Πως να καταλάβεται αν έχετε πέσει θύμα ρευματοκλοπής
Εν μέσω σημαντικών αυξήσεων στα τιμολόγια ρεύματος του Ιουνίου επιστρατεύεται και πάλι η ανάδειξη της επιβάρυνσης των καταναλωτών από τις ρευματοκλοπές, ο εντοπισμός των οποίων αποτελεί αρμοδιότητα του διαχειριστή (ΔΕΔΔΗΕ) διά των αυτονόητων μετρήσεων και ελέγχων στα γνωστά ρολόγια (μετρητές), που ξαφνικά ανακαλύπτονται και εμφανίζονται σαν επιτυχία.
Θυμίζουμε ότι στις ρευματοκλοπές αποδίδεται τελευταίως σημαντικό μέρος των αυξημένων τιμών ηλεκτρικής ενέργειας (ως απώλειες δικτύου που επιβαρύνουν τη χονδρεμπορική και μετακυλίονται στη λιανική), παρά το ότι δεν υπάρχουν σαφή στοιχεία για τον προσδιορισμό των συνολικών απωλειών δικτύου και για τα ποσά που αντιστοιχούν πραγματικά στις ρευματοκλοπές αλλά και στην τελική επιβάρυνση των καταναλωτών κάθε χρόνο.
Την Τετάρτη ο ΔΕΔΔΗΕ έσπευσε να παρουσιάσει στοιχεία για ελέγχους και διαπιστωθείσες ρευματοκλοπές κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους επιχαίροντας, καθώς, συγκριτικά με τον μέσο όρο για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρσι και το 2022, οι έλεγχοι πιθανών ρευματοκλοπών που διενεργήθηκαν αυξήθηκαν κατά 65% (από 8.000 σε 13.000).
Ωστόσο, οι συγκρίσεις αυτές μάλλον δεν είναι εύστοχες, καθώς δεν αναφέρεται ότι με αφορμή την «πάταξη» των ρευματοκλοπών έχουν ξεκινήσει σταδιακά από τον Ιανουάριο και αναμενόταν να ολοκληρωθούν έως το τέλος του Ιουνίου πανελλαδικά οι μηνιαίες καταμετρήσεις στα ρολόγια των καταναλωτών.
Μάλιστα, ο διαχειριστής είχε υπολογίσει γύρω στα 15,9 εκατ. ευρώ το πρόσθετο κόστος της μηνιαίας καταμέτρησης (χωρίς προς το παρόν νέα επιβάρυνση στους λογαριασμούς των καταναλωτών), ενώ, όπως αναφέρει, χρειάστηκαν ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, ψηφιοποίηση της εσωτερικής λειτουργίας και των συστημάτων και σύγχρονος φορητός εξοπλισμός.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος οι αυτονόητες μετρήσεις που οφείλει να κάνει ο ΔΕΔΔΗΕ σε πολλές περιπτώσεις δεν γίνονταν σχεδόν ποτέ. Ιδίως τα τελευταία χρόνια δεν είναι λίγες οι καταγγελίες καταναλωτών για «εξαφανισμένα» συνεργεία (εργολαβικά ή μη) ΔΕΔΔΗΕ και καταμετρήσεις που δεν γίνονταν επί πολλούς μήνες, και ξαφνικά κατέφθαναν λογαριασμοί με εκκαθαρίσεις που ξεπερνούσαν τους 6 ή 8 μήνες ή και τον έναν χρόνο και αντίστοιχες, σωρευτικές υπέρογκες χρεώσεις ακόμα και χιλιάδων ευρώ, τις οποίες αδυνατούσαν να αποπληρώσουν τα νοικοκυριά και εξαναγκάζονταν σε διακανονισμούς (δόσεις) χωρίς δική τους υπαιτιότητα.
Η μοναδική ασφαλής προσέγγιση για τους καταναλωτές που ταλαιπωρούνταν από την αδιαφορία ήταν η από τους ίδιους καταχώρηση σε τακτά χρονικά διαστήματα των ενδείξεών τους ηλεκτρονικά ή τηλεφωνικά. Πάντως ο διαχειριστής μιλά σήμερα για προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία δύο χρόνια και για ωρίμανσή της.
Ρευματοκλοπές και εισπράξεις
Προφανώς, εφόσον γίνονται έλεγχοι, βρίσκονται και παραβιάσεις και μάλιστα, σύμφωνα με τον ΔΕΔΔΗΕ, το σύνολο των διαπιστωμένων ρευματοκλοπών, για τις οποίες καταλογίστηκε σχετική οφειλή και απεστάλη επιστολή στον οφειλέτη, είναι αυξημένο κατά 50%, καθώς ανέρχεται σε 6.000, έναντι 4.000 το αντίστοιχο διάστημα 2023 και 2022 (και πάλι αμφιλεγόμενη σύγκριση εφόσον πύκνωσαν οι έλεγχοι φέτος).
Αξίζει να θυμηθούμε ότι σε ενημέρωση που είχε γίνει για πρώτη φορά το 2018 με επίσημα στοιχεία αναφερόταν ότι το 2016 το σύνολο των ρευματοκλοπών ανήλθε σε 11.528 περιπτώσεις, ενώ το 2017 (έως τον Οκτώβριο) το σύνολο των μηνύσεων που υπέβαλε η εταιρεία και έφτασαν στο δικαστήριο σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη για υποθέσεις εντοπισμένων ρευματοκλοπών δεκαπλασιάστηκε και ανήλθε σε 2.971, έναντι 324 υποθέσεων το 2015.
Παράλληλα, ο ΔΕΔΔΗΕ αναφέρει και μεγάλη βελτίωση στους ρυθμούς εισπράξεων οφειλών από τις ρευματοκλοπές, «που επιστρέφουν εμμέσως στους καταναλωτές», και συγκεκριμένα από τις αρχές του έτους έως σήμερα έχει εισπράξει περί τα 8,5 εκατ. ευρώ από υποθέσεις ρευματοκλοπών τελευταίων ετών, ενώ το αντίστοιχο ποσό πέρσι και πρόπερσι είχε διαμορφωθεί στα 6,5 εκατ. ευρώ κατά μέσο όρο. Βάσει του τρέχοντος ρυθμού των εργασιών ο διαχειριστής εκτιμά πως έως το τέλος του έτους θα έχουν διενεργηθεί πάνω από 30.000 έλεγχοι ρευματοκλοπών πανελλαδικά, ενώ οι εισπράξεις αναμένεται να ξεπεράσουν τα 20 εκατ. ευρώ.
Μεγάλοι καταναλωτές
Ο ΔΕΔΔΗΕ επισημαίνει τέλος ότι βρίσκονται στο στόχαστρό του και οι μεγάλοι πελάτες στη χαμηλή αλλά και στη μέση τάση, καθώς με την αξιοποίηση κατάλληλων εργαλείων για την ανάλυση μετρητικών δεδομένων από πολλαπλές πηγές πληροφόρησης, όπως για παράδειγμα από το Κέντρο Τηλεμέτρησης, πλέον αναδεικνύονται καθημερινά περιπτώσεις πιθανολογούμενων ρευματοκλοπών. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι από 400 στοχευμένους ελέγχους σε μεγάλους πελάτες (παροχές Νο 5-6-7 και μέσης τάσης) σε δέκα μέρες προέκυψαν 35 ρευματοκλοπές, που εκτιμάται πως αντιστοιχούν σε απολεσθείσα ενέργεια 4.800 MWh και συνεπάγονται πληρωμές από τους χρήστες αυτών των παροχών άνω του 1,3 εκατ. ευρώ.
Πως το καταλαβαίνουμε;
Ο φουσκωμένος λογαριασμός σε σύγκριση με παλαιότερες συνήθεις καταναλώσεις αποτελεί τη βασική ένδειξη ότι κάποιος μπορεί να καταναλώνει δικό μας ρεύμα εν αγνοία μας. Με την πρώτη υποψία, ο καταναλωτής πρέπει να κινητοποιηθεί αμέσως για να προλάβει την επανάληψη του φαινομένου σε περίπτωση όπου διαπιστωθεί παρανομία.
Προτού ξεκινήσει την έρευνα πρέπει να ελέγξει αν κάποια συσκευή έχει διαρροή. Σε περίπτωση που οι συσκευές λειτουργούν κανονικά μπορεί να τις βγάλει από την πρίζα αι να ελέγξει αν γυρνάει ο μετρητής. Κλείνοντας το γενικό μπορεί κάποιος να δει αν λειτουργεί ο ενδιάμεσος μετρητής.
Η πιο ασφαλής λύση είναι να φωνάξει κάποιος έναν δικό του ηλεκτρολόγο και να κάνει τον έλεγχο καθώς πολλές φορές η διαδικασία (ειδικά όταν πρέπει να ελεγχθούν οι διαδρομές των παροχικών καλωδίων, ή όταν ο ενοικιαστής/ιδιοκτήτης απουσιάζει για μεγάλο χρονικό διάστημα και μπορεί κάποιος επιτήδειος να έχει συνδέσει ακόμη και καλώδιο κατευθείαν στην έξοδο ασφαλειών του μετρητή κλπ) είναι λίγο σύνθετη για κάποιον που δεν είναι εξοικειωμένος.
Φυσικά όλοι οι παραπάνω έλεγχοι προϋποθέτουν ότι έχουμε εντοπίσει (ειδικά αν μένουμε σε πολυκατοικία) ποιος είναι ο μετρητής μας. Αυτό είναι εύκολη υπόθεση αρκεί να κοιτάξουμε έναν λογαριασμό ρεύματος και να δούμε τον αριθμό παροχής. Αυτός ο αριθμός αναγράφεται και στο μετρητή.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου
Καλωσήρθατε στον χώρο σχολίων του Αντικειμενικότητα. Να θυμάστε ότι κάθε άποψη είναι δεχτή εκτός αν προσβάλει ή θίγει τον άλλον όποτε παρακαλώ ο σχολιασμός σας να είναι κόσμιος.