Τέμπη: ξυλόλιο βενζόλιο, και τολουόλιο - Αποκαλύψεις για την εμπορική αμαξοστοιχία


Την ύπαρξη τεράστιας ποσότητας εύφλεκτων διαλυτών που δεν είχαν δηλωθεί ως μεταφερόμενο υλικό επιβεβαιώνει νέα πραγματογνωμοσύνη για το έγκλημα στα Τέμπη

Την έρευνα, πραγματοποίησε εκ μέρους συγγενών των θυμάτων ο χημικός μηχανικός Αχιλλέας Μιχόπουλος, ο οποίος διαπίστωσε την ύπαρξη ξυλόλιου, βενζόλιου και τολουόλιου στον χώρο του δυστυχήματος, και μάλιστα κάνει λόγο για «μείγμα αρωματικών υδρογονανθράκων»!


Υπενθυμίζεται ότι ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει διαψεύσει επανειλημμένως την ύπαρξη υδρογονανθράκων με φράσεις όπως «αυτά τα οποία εγώ γνωρίζω με βάση τα στοιχεία τα οποία έχω στη διάθεσή μου είναι ότι είναι αναληθή», ότι πρόκειται για «θεωρίες συνωμοσίας», ότι «δήθεν το τρένο μετέφερε ξυλόλιο», ότι «όλα αυτά είναι τερατουργίες» κ.ά. 

Η πρώτη φορά που άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ύπαρξης αρωματικών υδρογονανθράκων ήταν στις 11 Απριλίου στον ΑΝΤ1: «Ότι δήθεν το τρένο μετέφερε ξυλόλιο; Θα το κρίνει ο πραγματογνώμονας. Δεν μπορούμε να το αποκλείσουμε».

Ομως η πραγματογνωμοσύνη Μιχόπουλου διαψεύδει τον πρωθυπουργό. Ο Αχ. Μιχόπουλος κάνει λόγο για μείγμα αρωματικών υδρογονανθράκων και ποσότητα που μπορεί να πλησιάζει τους 4 τόνους. 

Επισημαίνεται ότι ο χημικός μηχανικός μελέτησε το φαινόμενο της δημιουργίας πυρόσφαιρας (fireball) που υπήρξε μετά τη σύγκρουση. Η πυρόσφαιρα προκαλείται από την ταυτόχρονη παραγωγή θερμότητας και φλόγας, η οποία προέρχεται από την καύση συγκεκριμένων υλικών.

Σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα, υπήρχαν ξυλόλιο, βενζόλιο και τολουόλιο ποσότητας από 2,4 έως 3,8 τόνους τουλάχιστον. Τονίζεται ότι τα υλικά αυτά χρησιμοποιούνται ευρέως και για τη διάλυση-νόθευση καυσίμων. Συγκεκριμένα, υπογραμμίζει: 

«Προκύπτει το συμπέρασμα ότι το υλικό που δημιούργησε το νέφος και ανεφλέγη δημιουργώντας το fireball ήταν μείγμα αρωματικών υδρογονανθράκων που περιείχε βενζόλιο σε μεγάλη συγκέντρωση (flash point βενζολίου -11 βαθμοί Κελσίου), τολουόλιο (flash point τολουολίου 4 βαθμοί Κελσίου) και ξυλόλιο. 

Έτσι ερμηνεύεται η άμεση ανάφλεξη του νέφους με τις θερμοκρασίες που επικρατούσαν. Εν ολίγοις, προκύπτει αβίαστα το συμπέρασμα ότι το εν λόγω υγρό ήταν μείγμα των τριών αρωματικών υδρογονανθράκων». 

Σημειώνει δε ότι τα ξυλόλια που κατά τη Hellenic Train υπήρχαν για να σβήνονται τα γκράφιτι «ανεφλέγησαν δευτερογενώς», άρα όχι από τη σύγκρουση, καθώς ήταν μέρος μείγματος.


Οσον αφορά την ποσότητα, ο Αχ. Μιχόπουλος τονίζει: «Για τη δημιουργία ενός fireball αυτού του μεγέθους, η ποσότητα αρωματικού υδρογονάνθρακα (βενζολίου, τολουολίου ή ξυλολίου) ή μείγματος των τριών που απαιτείται είναι της τάξης των 2,4-3,8 τόνων βάσει των τεσσάρων μοντέλων που χρησιμοποιήθηκαν». Μάλιστα, σε άλλο σημείο της πραγματογνωμοσύνης ξεκαθαρίζει ότι πρόκειται για την ελάχιστη ποσότητα: 

«Η ποσότητα των αρωματικών υδρογονανθράκων που χύθηκε στο έδαφος δεν είναι δυνατόν να προσδιοριστεί με ακρίβεια. Όμως είναι σαφές ότι δεν έχει καταναλωθεί όλη η ποσότητα του καυσίμου από το fireball, άρα οι εκτιμώμενες ποσότητες (…) πρέπει να ληφθούν ως οι ελάχιστες ποσότητες, στις οποίες θα πρέπει να προστεθεί και η επιπλέον ποσότητα καυσίμου που κάηκε δευτερογενώς υπό τη μορφή pool fire και προκάλεσε την ανάφλεξη άλλων υλικών ή χύθηκε στο έδαφος και απορροφήθηκε από το χώμα χωρίς να καεί».

Για την απανθράκωση, καθώς 30 από τους 57 νεκρούς βρέθηκαν απανθρακωμένοι, ο πραγματογνώμονας επισημαίνει: «Η ακτινοβολία που δημιούργησε το fireball ήταν ιδιαίτερα έντονη, μεγαλύτερη από 10 kW/m2 σε απόσταση μέχρι 183 m από το κέντρο του. Ωστόσο, η ένταση αυτή, σε συνδυασμό με τη διάρκεια του φαινομένου, δεν φαίνεται να δικαιολογεί την απανθράκωση των θυμάτων. 

Εδώ πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι απανθρακωμένες σοροί ανασύρθηκαν μέσα από τα συντρίμμια (βαγόνια κυλικείου και Β2), ενώ ο βαθμός απανθράκωσης ήταν εξάρτηση του χρόνου έκθεσης στη δευτερογενή φωτιά που συντηρήθηκε από τα καιόμενα υλικά. Από τη στιγμή που διασώθηκαν επιβάτες από το κυλικείο χωρίς εγκαύματα λόγω ακτινοβολίας είναι αδύνατο να απανθρακώθηκε κάποια σορός από το fireball».


Ο πραγματογνώμονας απορρίπτει το ενδεχόμενο η φωτιά να προκλήθηκε από ανάφλεξη του ελαίου σιλικόνης που χρησιμοποιείται σαν ψυκτικό μέσο των μηχανών των αμαξοστοιχιών, όπως υποστηρίχθηκε αρχικά από κυβερνητικές πηγές. Κι αυτό διότι δύσκολα αναφλέγεται και δεν πετιέται ψηλά, όπως έχει φανεί ότι συνέβη στα βίντεο από την κάμερα της Εθνικής Οδού.

«Το συγκεκριμένο υλικό είναι ιδιαίτερα δύσκολο να αναφλεγεί και δεν είναι συμβατό με την αιτία της δημιουργίας του φαινομένου της πυρόσφαιρας όπως έχει καταγραφεί από τις κάμερες. Μπορεί να καεί με έντονη υποβοήθηση άλλου εξαιρετικά εύφλεκτου υλικού, αλλά θα σβήσει μόλις σταματήσει η υποβοήθηση» τονίζει ο Αχ. Μιχόπουλος και σημειώνει με νόημα: «Η επιλογή του συγκεκριμένου τύπου ελαίου εξάλλου έχει γίνει και με κριτήριο την ασφάλεια των μεταφορών».


Σε κάθε περίπτωση, η μεταφορά από την εμπορική αμαξοστοιχία τόσων τόνων αρωματικών υδρογονανθράκων θα πρέπει να έχει καταγραφεί στις φορτωτικές. Όμως η Hellenic Train ισχυρίζεται πως από τα 13 βαγόνια της εμπορικής αμαξοστοιχίας τα 10 είχαν κοντέινερ που (σύμφωνα με τις φορτωτικές) περιείχαν μπίρες, μεταλλικά σύρματα και υλικά παρασκευής τροφίμων. Τα άλλα 3 βαγόνια είχαν έρθει από τη Βόρεια Μακεδονία και μετέφεραν «πλατιά προϊόντα ελασματοποίησης-λαμαρίνες».

Σημειώνεται ότι υπάρχουν καταγγελίες της Μαρίας Καρυστιανού που αναφέρουν σιδηροδρομική μεταφορά χημικών διαλυτών (ξυλόλιο κ.λπ.) που έρχονται από βαλκανικές χώρες, αφού πρώτα τα φορτία έχουν κατασχεθεί στα τελωνεία και στη συνέχεια εκπλειστηριάζονται σε ενδιαφερόμενους που ασχολούνται και με τη νόθευση καυσίμων.

Σχόλια

Διαβάστε ακόμη